کد خبر : 4041
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 6 فوریه 2024 - 11:11

مهدی پیرتاجانی

در مورد تخم مرغ چه چیزهایی باید بدانید؟

در مورد تخم مرغ چه چیزهایی باید بدانید؟
سفیده تخم مرغ کالری، چربی و کلسترول کمی دارد و در عین حال پروتئین بالایی دارد، بنابراین، آن را به بخشی از غذای خوب برای کاهش وزن تبدیل می کند. آنها همچنین برای افرادی که نیاز به پروتئین بالایی دارند اما باید مراقب کالری دریافتی خود باشند، مانند ورزشکاران، مفید هستند.

در مورد تخم مرغ چه چیزهایی باید بدانید؟

تخم مرغ از جمله غذاهای انتخابی است که می توان آنها را به عنوان “ابر غذاها” طبقه بندی کرد. تخم مرغ فواید تغذیه ای متعددی دارد. با این حال، ارزش آنها بستگی به نوع تخم مرغی دارد که برای خوردن انتخاب کرده اید، تخم مرغ کامل یا سفیده تخم مرغ. برخی از مواد مغذی موجود در تخم مرغ در رژیم غذایی مدرن به ندرت یافت می شوند.

نکات مهم تغذیه ای تخم مرغ

تخم مرغ منبع پروتئین های ارزان قیمت با کیفیت بالا است. قسمت سفیده بیش از نیمی از پروتئین های موجود در تخم مرغ تشکیل شده است. علاوه بر این، قسمت سفیده آن حاوی ویتامین B12 ،B6 و D بیشتر از زرده و مواد معدنی مانند روی، آهن و مس است.

از طرفی زرده چربی و کالری بیشتری نسبت به قسمت سفید دارد. ویتامین های محلول در چربی A ، D، E و K و خواص لسیتین امولسیون شدن را در دستور العمل هایی مانند سس مایونز امکان پذیر می کند.

روش های مختلفی برای تهیه تخم مرغ

تخم مرغ بسیار خوشمزه است. آنها را می توان به روش های مختلف طبخ کرد و به راحتی می توان آنها را با غذاهای دیگر مانند سبزیجات ترکیب کرد. در زیر چند روش برای تهیه آنها آورده شده است:

  • جوشاندن آنها
  • سرخ کردن
  • پختن آنها
  • املت
  • مایکروویو
  • به هم زدن آنها

عوامل موثر بر اندازه تخم مرغ

عواملی که ممکن است بر اندازه تخم‌ها تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • سن پرنده هر چه پرنده بزرگتر باشد.
  • نژاد پرنده : نژادی از پرندگان با تخم های بزرگتر و بقیه کوچکتر هستند.
  • فاکتورهای غذایی مانند مصرف روزانه پروتئین
  • فاکتورهای سبک زندگی پرنده در صورتی که پرندگان به منابع غذایی اضافی دسترسی داشته باشند، احتمالاً تخم های بزرگتری تولید می کنند.

در مورد تخم مرغ چه چیزهایی باید بدانید؟

مزایای سلامتی تخم مرغ چیست؟

تقویت عضلات قوی؛ بدن ما برای ساختن بافت‌های جدید به پروتئین نیاز دارد، بنابراین پروتئین‌ها را به یک عنصر ضروری در رژیم غذایی شما تبدیل می‌کند.

رشد مو و ناخن های سالم را تقویت می کند:  تخم مرغ حاوی مقدار زیادی گوگرد با اسیدهای آمینه و طیف گسترده ای از مواد معدنی و ویتامین ها است که مسئول رشد ناخن ها و موی سالم هستند.

آنها به محافظت از استخوان های شما کمک می کنند. تخم مرغ منبع غنی ویتامین D است. ویتامین D نقش اساسی در حفظ سلامت بهینه استخوان و جذب کلسیم دارد و بنابراین از ابتلا به راشیتیسم و ​​پوکی استخوان جلوگیری می کند.

آنها برای کاهش وزن مفید هستند: مصرف تخم مرغ بیشتر احساس سیری شما را افزایش می دهد و در نتیجه میزان کالری دریافتی را در بین غذاهای غنی از مواد مغذی کاهش می دهد.

تخم مرغ حاوی بتائین و کولین است که باعث سلامت قلب می شود . بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد. به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که بیشتر تخم مرغ مصرف کنند. تا به آنها کمک کند تا شانس ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

در دوران بارداری و شیردهی، ماده کولین نیز به رشد مغز کودک کمک می کند.

پروتئین با کیفیت بالا با تمام آمینو اسیدهای ضروری، بهترین غذایی بدنسازان و ورزشکاران لقب میگیرد. آمینو اسیدها به خوبی در تخم مرغ توزیع شده اند بنابراین بدن از پروتئین موجود در آنها به طور کامل استفاده می کند.

در مورد تخم مرغ چه چیزهایی باید بدانید؟

نحوه انتخاب و نگهداری تخم مرغ

هنگام خرید تخم مرغ، باید آنها را از مرغ های پرورش یافته آزاد یا ارگانیک انتخاب کنید. جعبه تخم مرغ ها را قبل از خرید بررسی کنید تا مطمئن شوید که تخم مرغ شکسته ای وجود ندارد.

تخم مرغ ها را نباید بیش از یک ماه در بدنه اصلی یخچال نگهداری کنید. توصیه می شود بهترین تاریخ تخم مرغ را که روی جعبه نوشته شده است را بررسی کنید. تخم مرغ هایی که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بالاتری هستند باید در اسرع وقت مصرف شوند.

ایمنی

تخم مرغ یکی از عمده ترین انواع مواد غذایی با آلرژی است. علائم آلرژی تخم مرغ ممکن است بلافاصله پس از مصرف یک تخم مرغ ظاهر شود. آنها عبارتند از ؛

  • گرفتگی بینی
  • سرفه یا تنگی قفسه سینه
  • کهیر روی صورت یا اطراف دهان
  • ممکن است حالت تهوع، گرفتگی عضلات و گاهی اوقات استفراغ را تجربه کنید.
  • همچنین ممکن است یک عامل نادر به نام آنافیلاکسی را تجربه کنید
  • تخم مرغ خام ممکن است حاوی باکتری های مضری به نام سالمونلا باشد که برای سلامتی مضر است. مسمومیت با سالمونلا باعث تب، کم آبی بدن و گرفتگی عضلات می شود.

علاوه بر این، تخم‌مرغ خام ممکن است جذب بیوتین را کاهش دهد، ویتامینی محلول در آب که نقش مهمی در تولید انرژی دارد. پروتئین آویدین موجود در تخم مرغ خام می تواند به بیوتین متصل شود و در نتیجه جذب آن را متوقف کند. با این حال، ممکن است مجبور شوید مقادیر زیادی غذا بخورید تا باعث کمبود بیوتین نشوید. هنگام پختن تخم مرغ، آویدین اثرات مشابهی در تخم مرغ خام ندارد.

در مورد تخم مرغ چه چیزهایی باید بدانید؟

سفیده یا تخم مرغ کامل؛ کدام را باید بخورید

سفیده تخم مرغ کالری، چربی و کلسترول کمی دارد و در عین حال پروتئین بالایی دارد، بنابراین، آن را به بخشی از غذای خوب برای کاهش وزن تبدیل می کند. آنها همچنین برای افرادی که نیاز به پروتئین بالایی دارند اما باید مراقب کالری دریافتی خود باشند، مانند ورزشکاران، مفید هستند.

از سوی دیگر، تخم مرغ کامل در مقایسه با تخم مرغ سفید، دارای مواد مغذی کمی است. تخم مرغ کامل دارای طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین اضافی و برخی چربی های سالم است. با وجود کلسترول بالا در تخم مرغ کامل، هیچ ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری قلبی وجود ندارد. یک تخم مرغ در روز ممکن است احتمال سکته مغزی را کاهش دهد.

علاوه بر این، زرده تخم مرغ منبع دو آنتی اکسیدان است. لوتئین و زآگزانتین این دو آنتی اکسیدان به پیشگیری از دژنراسیون چشم و آب مروارید کمک می کنند.

وقتی تخم مرغ کامل می خورید، احساس سیری می کنید، بنابراین به شما کمک می کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و در نتیجه به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید.

با این حال، اگر رژیم غذایی سختی با کالری کمتر دریافت می‌کنید، سابقه خانوادگی کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی دارید یا سطح کلسترول بالایی دارید، برای انتخاب سالم‌تر باید از سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید.

نتیجه

اکثر مردم سفیده تخم‌مرغ‌ را انتخاب می‌کنند اما تخم‌مرغ کامل که به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان، فواید سلامتی بیشتری نسبت به سفیده تخم‌مرغ‌های دارد. با این حال، افرادی که نیاز به محدود کردن کالری دریافتی خود دارند، باید سفیده تخم مرغ بخورید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.