کد خبر : 1746
تاریخ انتشار : شنبه 11 آوریل 2020 - 1:15

اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه
بدن ما به۲۰ اسیدآمینه نیاز دارد که به دو گروه اسیدآمینه های ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند.

اسیدهای آمینه :

اسید آمینه واحد ساختمانی پروتئینها هستند. اسیدهای آمینه حاوی کربن، هیدروژن و اکسیژن بوده و بعضی از آنها در ساختمان خود گوگرد هم دارند. ۲۰ اسیدآمینه در ساختمان پروتئین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بدن ما به۲۰ اسیدآمینه نیاز دارد که به دو گروه اسید آمینه های ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند.

اسید آمینه های ضروری :

این نوع اسید آمینه ها در بدن به مقدار کافی ساخته نمی شوند و حتماً باید از طریق غذا تأمین شوند. ۹عدد از اسیدهای آمینه، اسیدهای آمینه ضروری هستند که عبارتند از والین،‌لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، تره اونین، فنیل آلانین، تریپتوفان و هیستدین در نوزادان ضروری است و در بزرگسالان غیر ضروری است.

عملکرد و منابع غذایی اسید آمینه های ضروری

اسید آمینه های غیر ضروری:

۱۱ اسید آمینه باقیمانده غیر ضروری هستند یعنی اینکه می توانند در بدن از سایر اسید آمینه ها سنتز شوند و مصرف آنها از طریق غذا ضروری نیست، آلانین، آرژنین، آسپاراژین، آسپارتیک اسید، سیستئین، گلوتامیک اسید، گلوتامین، گلیسین، پرولین، سرین، تیروزین.

عملکرد و منابع غذایی اسید آمینه های غیر ضروری

اسید آمینه نیمه ضروری :

در بعضی شرایط خاص، اسید آمینه غیرضروری، ضروری می شوند که به این اسید آمینه ها، اسید آمینه های نیمه ضروری می گویند. تیروزین و سیستئین دراین گروه قرارمی گیرند. در شرایط طبیعی تیروزین از فنیل آلانین و سیستئین از متیونین و سرین ساخته می شود. در بعضی شرایط که سنتز آنها از پیش سازها مختل می شود، این اسیدهای آمینه ضروری می شوند. به عنوان مثال در بیماری فینل کتونوری (PKU) که آنزیم لازم برای تبدیل فنیل آلانین به تیروزین وجود ندارد، تیروزین اسید آمینه ضروری می شود.

سنتز پروتئین ها از بهم پیوستن اسید آمینه ها حاصل می شوند.

اگر سه اسید آمینه به یکدیگر متصل شوَند، ملکول حاصل را تری پپتید می نامند. اولیگوپپتیدها از بهم متصل شدن ۴ تا ۱۰ اسید آمینه حاصل می شوند. و اگر تعداد اسیدهای آمینه بیشتر از ۱۰ عدد شود، زنجیر پلی پپتید حاصل می شود.

پروتئین ها می توانند از یک زنجیر پلی پپتیدی تشکیل شوند مانند میوگلوبین و یا از چند زنجیر پلی پپتیدی مانند هموگلوبین که از چهار زنجیر پپتیدی تشکیل شده است.

 

عملکرد و منابع غذایی اسید آمینه های ضروری

عملکرد و منابع غذایی اسید آمینه های غیر ضروری

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.