کد خبر : 2958
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 24 ژوئن 2021 - 19:15

نوشیدنی های حاوی اتانول

نوشیدنی های حاوی اتانول

نوشیدنی های حاوی اتانول با وجود اینکه مغذی هستند (۷ کالری در گرم انرژی تولید می کند) ماده غیر مغذی به حساب می آیند. این بدان علت است که مصرف بیش از اندازه ی آنها، متابولیسم طبیعی ویتامین ها و بنابراین پیش ساز های اصلی انرژی (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) را مهار می‌کند. مهم تر

نوشیدنی های حاوی اتانول

با وجود اینکه مغذی هستند (۷ کالری در گرم انرژی تولید می کند) ماده غیر مغذی به حساب می آیند. این بدان علت است که مصرف بیش از اندازه ی آنها، متابولیسم طبیعی ویتامین ها و بنابراین پیش ساز های اصلی انرژی (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) را مهار می‌کند. مهم تر این که، آنها را نباید به عنوان یک ماده مغذی اصلی در نظر گرفت. آنها موادی سمی هستند و ظرفیت سم زدایی انسان محدود می باشد. این مواد، هنگام پردازش، دیگر مواد سمی را نیز فعال می کند.

مصرف منظم و بالای این نوشیدنی ها خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان های کبد، دهان، حلق و مری ( سه سرطان اخیر با احتمال بیشتری در افراد که این نوشیدنی ها را همراه با تنباکو مصرف می کنند، رخ می دهد) و بیماری های سیروز کبدی (حالتی که قسمت زیادی از کبد فیبروزی شده و دیگر عملکرد قبل را ندارد) را افزایش میدهد.

افزون بر این، این نوشیدنی ها می توانند یک ماده مغذی آزار دهنده برای همه ی قسمتهای دستگاه GI باشد و ممکن است موجب سوء جذب مواد مغذی شود. این نوشیدنی ها دفع ادراری کلسیم و منیزیوم را افزایش می دهد. منیزیوم سازه ای موثر در آنزیم های انتقال دهنده ی گروه فسفات می باشد، بنابراین برای متابولیسم انرژی مورد نیاز است. مصرف منظم این نوشیدنی ها جذب منیزیم را کاهش (دفع ادراری منیزیوم را افزایش می دهد و دفع منیزیوم از طریق عرق ریزی را افزایش می دهد) . پیامد این وضعیت افزایش گرفتگی‌های عضلانی، ضعف و بی نظمی های ضربان قلب است. ممکن است، ورزشکاران با مصرف منظم این نوشیدنی ها دچار کمبود منیزیوم شوند.

نوشیدنی های حاوی اتانول

این نوشیدنی ها با ایجاد اختلال در عملکرد کبد، می تواند متابولیسم طبیعی و ذخیره مواد مغذی را با مشکل مواجه نماید. در کل، این نوشیدنی‌ها برای جبران سوء تغذیه و اصلاح آسیب هایی که ایجاد کرده، نیاز به مواد مغذی را افزایش می دهند. سوء مصرف این نوشیدنی ها می تواند قلب را ضعیف کند، عملکرد مغز و اعصاب را مختل نماید؛ چربی‌های خون را افزایش دهد (به ویژه تری گلیسیریدها) آسیب های لوزالمعده را ایجاد کند (می تواند اثر قابل توجهی بر کنترل قند خون و فرایند هضم داشته باشد) و منجر به ایجاد یک کبد سیروزی چرب شود که کارکرد مناسبی ندارد. علاوه بر افزایش خطر آسیب ورزشی که با مصرف این نوشیدنی‌ها ایجاد می‌شود، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیش از یک بار در روز آن می تواند اثر منفی بارزی بر عملکرد از طریق تاثیر منفی بر زمان واکنش، هماهنگی و متابولیسم انرژی داشته باشد.

نوشیدنی های حاوی اتانول

اتانول دهیدروژناز (یک آنزیم کبدی) توسط کبد برای هیدروژن زدایی شکل فعال ویتامین آ ساخته می شود. با این حال، با مصرف اتانول، تولید محدود شده اتانول دهیدروژناز، هیدروژن زدایی اتانول را مهار میکند، بنابراین، شکل سمی ویتامین آ را به صورت اتانول (در خون) رها می کند. پیامد این امر، واکنش معکوس میان اتانول و ویتامین آ است که می‌تواند منجر به مسمومیت کبد و افزایش خطر سرطان شود.

خطر آثار سلامتی مرتبط با اتانول در ورزشکاران مشخص شده است. هر چند ورزشکاران حرفه‌ای نسبت به غیر ورزشکاران در یک سن برابر، اتانول کمتری مصرف می کنند، اما هنوز بسیاری از ورزشکاران به ویژه آنهایی که عضو تیم های ورزشی هستند اتانول بیشتری نسبت به میزانی که از سلامت خوب، تغذیه خوب و عملکرد ورزشی بهینه حمایت می کند، مصرف می کنند. همچنین، در مقام مقایسه ورزشکاران نوجوان غیرحرفه‌ای نسبت به همسالان غیر ورزشکار خود در معرض خطر بیشتری برای نوشیدن اتانول قرار دارند. به نظر می رسد ورزشکاران مرد روزانه اتانول بیشتری نسبت به ورزشکاران زن مصرف می کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.