کد خبر : 1327
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 9 ژانویه 2020 - 17:19

ویتامین ب ۶

ویتامین ب ۶
ویتامین ب ۶ در سوخت و ساز پروتئین های بدن در ساختن و ترمیم عضلات و سایر بافت ها و نیز در تولید آنزیم ها به کار میرود. این ویتامین دارای نقش مهمی در تعادل هورمونهای جنسی دارد.

ویتامین ب ۶ (B6)

ویتامین ب ۶ که شیمیایی آن پیریدوکسین (pyridoxine) می‌باشد در متابولیسم ( سوخت و ساز) پروتئین های بدن در ساختن و ترمیم عضلات و سایر بافت ها و نیز در تولید آنزیم ها به کار میرود. همچنین به نظر می‌رسد که این ویتامین دارای نقش مهمی در تعادل هورمونهای جنسی می باشد و به همین دلیل است که ویتامین ب۶ اینقدر مورد علاقه خانم هایی که از علائم قبل از قاعدگی رنج می برند می باشد. برای داشتن یک پوست سالم، برای حفظ عملکرد خوب سیستم عصبی برای تولید آنتی بادی ها(پادتن ها) تنها در بدن، نیاز به ویتامین ب۶ داریم.

مقدار مورد نیاز ویتامین ب۶ در یک فرد بزرگسال در هر روز ۲ میلی گرم می باشد. با این حال خوردن ۱۰۰ میلی گرم از این ویتامین در هر روز باعث بروز هیچ مشکلی نمی شود. متخصصین تغذیه عقیده دارند که مصرف روزی ۲ تا ۵ میلی گرم ویتامین ب۶ برای کودکان و ۵۰ تا ۲۵۰ میلی گرم برای بزرگسالان مناسب میباشد.

هشدار در مورد ویتامین ب ۶

بدن می تواند در هر بار فقط حدود ۱۰۰ میلی گرم ویتامین ب ۶ را جذب نماید. گزارش‌های نادری وجود دارد که نشان دهنده سمی بودن مقدار مصرف ۲۰۰ میلی گرم در روز می باشد که می تواند باعث نوریت (التهاب عصب) شود که یک وضعیت دردناک می باشد. مصرف ویتامین ب۶ همچنین می تواند با داروی لوودوپا که بیماران مبتلا به پارکینسون مصرف می شود تداخل دارویی ایجاد نماید.

موارد استفاده های درمانی از ویتامین ب ۶ ( پیریدوکسین)

سندروم قبل از قاعدگی(PMS): بسیاری از خانم ها اظهار می دارند که مصرف ویتامین ب ۶ می‌تواند باعث کاهش مشکلات آنها که قبل از عادت ماهیانه ایجاد می گردد بشود ( مشکلاتی مثل تغییر خلق و افسردگی). گرچه هنوز این امر به طور قطعی ثابت نشده است اما متخصصین تغذیه عقیده دارد که استفاده از ویتامین ب۶ به میزان ۵۰ تا ۲۵۰ میلی گرم در روزهای قبل از بروز عادت ماهانه می تواند علایم و مشکلات سندروم قبل از قاعدگی را تسکین دهد.

سندروم تونل کارپ: بی حس شدن، گزگز و درد  در دستهای بیماران مبتلا به سندروم تونل کارپ ایجاد می شود را می توان با مصرف ویتامین ب۶ کاهش داد.

بی حوصلگی و افسردگی: برای تولید یک ماده شیمیایی به نام سروتونین (Serotonin) که به عنوان واسطه عصبی در مغز، احساس خوبی در فرد ایجاد می کند نیاز به ویتامین ب شش داریم. افرادی که به افسردگی دچار هستند و در خونشان به میزان کمی ویتامین ب ۶ وجود دارد و بنابراین مصرف این ویتامین می‌تواند در آنها مفید واقع شود.

خستگی: مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس که ویتامین ب ۶ نیز جزو آنها می باشد می‌تواند به بهبود علایم و مشکلات خستگی در افراد کم نماید.

کمبود ویتامین ب۶ می تواند باعث بروز مشکلات و بیماریهای زیر شود:

مشکلات قبل از هر عادت ماهانه

تحریک پذیری و زودرنجی

استرس

عصبی بودن

بی حوصلگی

کمبود انرژی

خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن

کم خونی

لبهای خشک و ترک خورده

ملتهب شدن زبان

احساس سوزش پوست

ملتهب شدن پلک ها

غذاهای سرشار از ویتامین ب ۶ ( پیریدوکسین)

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار ویتامین ب۶ برابر است با:

دانه گندم              ۳.۳۳ میلی‌گرم

جگر گاو               ۰.۸۳ میلی گرم

روغن  ماهی (cod )  ۰.۳۸ میلی گرم

گوشت بوقلمون      ۰.۳۲ میلی گرم

گوشت گاو           ۰.۳۰ میلی گرم

موز                    ۰.۲۹ میلی گرم

کلم پیچ               ۰.۱۷ میلی گرم

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.