کد خبر : 4149
تاریخ انتشار : شنبه 13 آوریل 2024 - 1:18

مهدی پیرتاجانی

قارچ دم بوقلمون

قارچ دم بوقلمون
از قارچ، دم بوقلمون برای بهبود پاسخ به داروهای سرطان و تشعشعات استفاده می کنند. همچنین برای قدرت عضلانی، خستگی، عفونت های ادراری و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود،

قارچ دم بوقلمون

بررسی اجمالی

قارچ دم بوقلمون (Coriolus versicolor) یک قارچ است. حاوی پپتید پلی ساکارید (PSP) و پلی ساکارید کرستین (PSK) است که به عنوان دارو استفاده می شود.

دم بوقلمون روی کنده ها و چوب های در حال تجزیه درختان رشد می کند. PSP و PSK موجود در قارچ دم بوقلمون ممکن است به کند کردن رشد سرطان و تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

از قارچ، دم بوقلمون برای بهبود پاسخ به داروهای سرطان و تشعشعات استفاده می کنند. همچنین برای قدرت عضلانی، خستگی، عفونت های ادراری و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

سرطان. مصرف خوراکی پلی ساکارید کرستین (PSK)، ماده‌ای که در دم بوقلمون یافت می‌شود، ممکن است پاسخ به شیمی‌درمانی را در برخی از افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان به میزان کمی بهبود بخشد.

علاقه به استفاده از قارچ، دم بوقلمون برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی و اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی:این  قارچ احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. برای اکثر بزرگسالان سالم، به خوبی تحمل می شود. برخی از افرادی که شیمی درمانی و ماده استخراج شده از قارچ، دم بوقلمون به نام پلی ساکارید کرستین (PSK) دریافت می کنند، حالت تهوع، استفراغ، کاهش تعداد گلبول های سفید خون و مشکلات کبدی را گزارش کرده اند. اما مشخص نیست که آیا این عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی یا PSK بوده است.

هنگامی که در واژن استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از ایمن بودن ژل قارچ، دم بوقلمون وجود ندارد. ممکن است عوارض جانبی مانند خارش و سوزش ایجاد کند.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا این قارچ برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

سیکلوفسفامید با قارچ دم بوقلمون تداخل دارد.

PSP، یک ماده شیمیایی موجود در دم بوقلمون، ممکن است سرعت حذف سیکلوفسفامید از بدن را تغییر دهد. این ممکن است تأثیر آن را تغییر دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

تداخل داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با قارچ دم بوقلمون

قارچ، دم بوقلمون ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف این قارچ همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

تاموکسیفن (Nolvadex) با قارچ، دم بوقلمون تداخل دارد.

مصرف قارچ دم بوقلمون با تاموکسیفن ممکن است نحوه عملکرد تاموکسیفن را در بدن تغییر دهد یا اثرات تاموکسیفن را کاهش دهد.

تعامل جزئی، با این ترکیب مراقب باشید

داروهای تغییر یافته توسط کبد سوبستراهای سیتوکروم Cytochrome P450 2C9 (CYP2C9) با قارچ دم بوقلمون تداخل دارند.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. PSP، یک ماده شیمیایی موجود در دم بوقلمون، ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

دوز

قارچ دم بوقلمون حاوی پلی ساکارید کرستین (PSK) و پپتید پلی ساکارید (PSP) است. برخی از مکمل ها فقط حاوی این مواد شیمیایی هستند، اما گاهی اوقات از کل قارچ نیز استفاده می شود. PSK اغلب توسط بزرگسالان با دوز ۳ گرم خوراکی روزانه تا ۳۶ ماه استفاده می شود. دم بوقلمون کامل در دوز ۲٫۴ گرم خوراکی روزانه تا ۱۲ هفته استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول و دوز ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.