کد خبر : 4162
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آوریل 2024 - 14:14

مهدی پیرتاجانی

قارچ کوردیسپس

قارچ کوردیسپس
از قارچ کوردیسپس برای عملکرد ورزشی، اختلالات کلیوی، مشکلات کبدی و مشکلات جنسی استفاده می کنند.

قارچ کوردیسپس

بررسی اجمالی

کوردیسپس قارچی است که روی کاترپیلارهای خاصی در مناطق کوهستانی چین رویش می کند. گاهی اوقات از آن به عنوان دارو استفاده می شود.

اکثر مکمل ها از قارچ کوردیسپس استفاده می کنند که در آزمایشگاه ساخته می شود. اگرچه کوردیسپس گاهی اوقات قارچ نامیده می شود، اما نوعی از کوردیسپس در آزمایشگاه ساخته می شود.

کوردیسپس ممکن است با تحریک سلول ها و مواد شیمیایی خاص در سیستم ایمنی، ایمنی بدن را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به مبارزه با سلول های سرطانی و کوچک کردن اندازه تومور، به ویژه در سرطان های ریه یا پوست کمک کند. تهیه قارچ کوردیسپس طبیعی سخت است و ممکن است گران باشد.

معمولا از کوردیسپس برای عملکرد ورزشی، اختلالات کلیوی، مشکلات کبدی و مشکلات جنسی استفاده می کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

عملکرد ورزشی، به نظر نمی رسد مصرف خوراکی کوردیپس باعث بهبود عملکرد ورزشی در بزرگسالان شود شواهد کافی علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

علاقه به استفاده از قارچ کوردیسپس برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی و اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

زمانی که از راه خوراکی مصرف شود: زمانی که قارچ کوردیپس در دوزهای ۳-۶ گرم روزانه تا ۱ سال مصرف شود، احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند اسهال، یبوست و ناراحتی معده ایجاد کند.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا قارچ کوردیسپس برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا عوارض جانبی آن وجود ندارد. احتیاط کنید و از استفاده آن خودداری کنید.

«بیماری‌های خود ایمنی» مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE)، آرتریت روماتوئید (RA): زمانی که کوردیپس از راه خوراکی مصرف شود، ممکن است باعث فعال‌تر شدن سیستم ایمنی شود. این می تواند علائم بیماری های خود ایمنی را افزایش دهد. اگر یکی از این شرایط را دارید، بهتر است از مصرف قارچ کوردیسپس خودداری کنید.

جراحی: زمانی که کوردیسپس به صورت خوراکی مصرف شود، ممکن است خطر خونریزی حین جراحی را افزایش دهد. ۲ هفته قبل از جراحی مصرف قارچ کوردیسپس را قطع کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهایی که سیستم ایمنی را کاهش می دهند (سرکوب کننده های ایمنی) با کوردیسپس تداخل دارند.

قارچ کوردیسپس می تواند فعالیت سیستم ایمنی را افزایش دهد. برخی از داروها، مانند داروهایی که پس از پیوند استفاده می شوند، فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند. مصرف کوردیپس همراه با این داروها ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد.

داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با کوردیسپس تداخل دارند.

قارچ کوردیسپس ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف کوردیسپس همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

با این ترکیب مراقب باشید

تستوسترون با کوردیسپس تعامل دارد.

قارچ کوردیسپس ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد. اما مشخص نیست که آیا این یک نگرانی بزرگ است یا خیر. افرادی که تستوسترون مصرف می کنند باید احتیاط کنند تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این تعامل بالقوه مشخص شود.

دوز

قارچ کوردیسپس اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۳-۶ گرم خوراکی روزانه تا ۱ سال استفاده می شود. مکمل های کوردیپس در آزمایشگاه ساخته می شوند. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.