کد خبر : 3850
تاریخ انتشار : جمعه 6 اکتبر 2023 - 23:41

زآگزانتین

زآگزانتین

بررسی اجمالی زآگزانتین نوعی رنگدانه آلی به نام کاروتنوئید است. این ویتامین با ویتامین A مرتبط است و همراه با لوتئین در چشم انسان (ماکولا و شبکیه چشم) یافت می شود. تصور می شود زآگزانتین به عنوان یک فیلتر نور عمل می کند و از بافت های چشم در برابر آسیب نور خورشید محافظت می

بررسی اجمالی

زآگزانتین نوعی رنگدانه آلی به نام کاروتنوئید است. این ویتامین با ویتامین A مرتبط است و همراه با لوتئین در چشم انسان (ماکولا و شبکیه چشم) یافت می شود.

تصور می شود زآگزانتین به عنوان یک فیلتر نور عمل می کند و از بافت های چشم در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کند.

غذاهای غنی:

شامل تخم مرغ، پرتقال، انگور، ذرت، گوجی بری، انبه، فلفل، پرتقال و برخی سبزیجات و میوه های دیگر است.

از زآگزانتین برای کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن استفاده می کنند. همچنین برای فشار چشم، زوال ذهنی، بیماری قلبی، سرطان سینه، آب مروارید و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود، اما هیچ شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

یک بیماری چشمی که منجر به از دست دادن بینایی در افراد مسن می شود (دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن یا AMD)، به نظر می رسد مصرف خوراکی زآگزانتین به عنوان بخشی از یک محصول ترکیبی که حاوی لوتئین نیز می باشد به بهبود بینایی در افراد مبتلا به AMD کمک می کند. اما مشخص نیست که مصرف زآگزانتین بدون لوتئین کمک کننده است یا خیر.

علاقه به استفاده از زآگزانتین برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی، در صورت استفاده در دوزهای تا ۲ میلی گرم در روز احتمالاً بی خطر است. زمانی که در دوزهای بالاتر مصرف شود احتمالاً بی خطر است. به نظر می رسد دوزهای تا ۱۰ میلی گرم در روز در صورت استفاده تا ۱ سال بی خطر هستند.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی، زآگزانتین معمولاً در غذاها مصرف می شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا برای استفاده به عنوان دارو در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

کودکان، در صورت مصرف خوراکی در مقادیر مناسب احتمالاً بی خطر است. یک محصول خاص

(LUTEINofta، SOOFT Italia SpA) حاوی زآگزانتین ۰٫۰۰۰۶ میلی گرم در روز به مدت ۳۶ هفته به طور ایمن در نوزادان استفاده شده است.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با زآگزانتین تداخل دارند.

زآگزانتین ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف زآگزانتین همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

دوز

زآگزانتین در بسیاری از غذاها یافت می شود. فلفل و پرتقال غنی ترین منبع آن است. منابع دیگر عبارتند از زرده تخم مرغ، ذرت، انگور قرمز، پرتقال، خربزه عسلک و انبه.

زآگزانتین نیز در مکمل ها، معمولا همراه با لوتئین مصرف می شود. این اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۲ میلی گرم خوراکی در روز، استفاده می شود. زآگزانتین زمانی بهتر جذب می شود که همراه با یک وعده غذایی پرچرب مصرف شود. با یک متخصص صحبت کنید تا بفهمید چه نوع محصول یا دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.