کد خبر : 1291
تاریخ انتشار : جمعه 3 ژانویه 2020 - 16:24

ویتامین کا (K)

ویتامین کا (K)
ویتامین کا یکی از عوامل لخته شدن خون می باشد. همچنین برای ساختن پروتئین هایی که به سلامت و قوی شدن دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می کنند وجود ویتامین کا ضروری می باشد.

ویتامین کا (K)

باکتری هایی که در روده انسان زندگی می کنند می توانند تولید ویتامین کا (K) نمایند. ویتامین کا یکی از عوامل لخته شدن خون می باشد. همچنین برای ساختن پروتئین هایی که به سلامت و قوی شدن دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می کنند وجود ویتامین کا ضروری می باشد.

آنتی بیوتیک هایی که در هنگام ابتلا به بیماری‌های عفونی مصرف می کنیم به غیر از اینکه باکتری‌های مضر و بیماری زا را میکشند باکتری های خوب و مفید را که تولید ویتامین کا می کنند را نیز از بین می‌برند. بنابراین در هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، میزان ویتامین کا پایین می‌آید. هیچ مقدار توصیه شده ای برای مصرف ویتامین کا وجود ندارد زیرا بدن انسان به اندازه کافی در روده هایش ویتامین کا ساخته می شود با این حال مقدار ویتامین کایی که در رژیم غذایی معمولی افراد وجود دارد به اندازه ۶۰ تا ۸۰ میکروگرم می باشد.

هشدار در مورد ویتامین کا (K)

از مصرف مقادیر خیلی زیاد ویتامین کا باید پرهیز نمود زیرا می‌تواند باعث تجزیه گلبولهای قرمز خون شود. مصرف مقادیر خیلی زیاد ویتامین کا هم می‌تواند منجر به سرطان کبدی شده و باعث بروز مشکلاتی مثل زردی در نوزادان و کودکان شود.

موارد استفاده های درمانی از ویتامین کا (K)

پوکی استخوان: دیده شده است که در بعضی از خانم‌های مبتلا به پوکی استخوان، میزان ویتامین کا ها کم می باشد که این وضعیت باعث می گردد که خطر شکستگی استخوان در آنها بعدها افزایش پیدا کند. ویتامین کا برای رسوب کلسیم در استخوان‌ها و تقویت آنها ضروری می باشد. بنابراین بهتر است در مواقعی که کمبود ویتامین کا وجود دارد، با استفاده از مکمل های ویتامین کا بهبود و تقویت قدرت استخوان‌ها کمک نموده و خطر شکستگی آنها را کم نماییم.

خونریزی های زیاد: خانم هایی که در طی عادت ماهانه شان دچار خونریزی های شدیدی می شوند می توانند با مصرف مکمل‌های ویتامین کا (K) به کاهش خونریزی شان کمک نماید.

یائسگی خانم ها: نشان داده شده است که مصرف ویتامین کا (K) در خانمهای سالم بعد از سن یائسگی باعث کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار می شود و به رسوب کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند.

حاملگی: گزارش شده است که از خانم های حامله ای که از تهوع و استفراغ رنج می برند میزان ویتامین کا (K) آنها پایین است. مصرف ۵ میلی گرم مکمل ویتامین کا به همراه ۲۵ میلی گرم ویتامین ث در هر روز می‌تواند باعث رفع مشکل آنها در عرض ۷۲ ساعت شود.

کمبود ویتامین کا می تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های زیر شود:

اسهال شدید

خونریزی های آسان

خونریزی هایی که بند آمدن آن ها کند و مشکل می باشد

غذاهای سرشار از ویتامین کا (K)

مواد غذایی زیر سرشار از ویتامین کا  هستند:

بروکلی-کلم پیچ سبز- ماست- یونجه- زرده تخم مرغ- روغن سویا- روغن کبد ماهی- جلبک دریایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.