کد خبر : 4155
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آوریل 2024 - 0:43

مهدی پیرتاجانی

کوهوش سیاه – Actaea racemose

کوهوش سیاه – Actaea racemose
کوهوش سیاه برای علائم یائسگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، قاعدگی دردناک، استخوان‌های ضعیف و شکننده و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می‌کنند،

کوهوش سیاه – Actaea racemose

بررسی اجمالی

کوهوش سیاه (Actaea racemose) یک گیاه جنگلی بومی آمریکای شمالی است. ریشه آن به عنوان دارو استفاده می شود و اغلب برای شرایط مربوط به استروژن استفاده می شود.

در برخی از قسمت های بدن، کوهوش سیاه ممکن است اثرات استروژن را افزایش دهد. در سایر قسمت های بدن، کوهوش سیاه ممکن است اثرات استروژن را کاهش دهد. کوهوش سیاه را نباید به عنوان یک “استروژن گیاهی” یا جایگزینی برای استروژن در نظر گرفت.

معمولاً از کوهوش سیاه برای علائم یائسگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، قاعدگی دردناک، استخوان‌های ضعیف و شکننده و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می‌کنند، هیچ شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد وجود ندارد.

کوهوش سیاه را با کوهوش آبی یا کوهوش سفید اشتباه نگیرید. اینها گیاهان نامرتبط هستند.

موارد استفاده و اثربخشی

علائم یائسگی. به نظر می رسد مصرف یک محصول خاص کوهوش سیاه (رمی فمین، فیتوفارمیکا/آنزیمی درمانی) به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی کمک می کند. اما این مزایا ممکن است با همه محصولات حاوی کوهوش سیاه رخ ندهد.

علاقه به استفاده از کوهوش سیاه برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی و اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: کوهوش سیاه در صورت مصرف مناسب تا یک سال احتمالاً بی خطر است. می تواند عوارض جانبی خفیفی مانند ناراحتی معده، سردرد، بثورات پوستی و احساس سنگینی ایجاد کند. همچنین نگرانی هایی وجود دارد که کوهوش سیاه ممکن است در برخی افراد باعث آسیب کبدی شود. افرادی که کوهوش سیاه مصرف می کنند باید مراقب علائم آسیب کبدی مانند ادرار تیره و خستگی باشند.

بارداری و شیردهی: کوهوش سیاه احتمالاً برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی ناامن است. ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد یا بر نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد.

سرطان سینه: نگرانی هایی وجود دارد که کوهوش سیاه ممکن است سرطان سینه موجود را بدتر کند. اما این نگرانی در تحقیقات علمی تایید نشده است. افرادی که سرطان سینه دارند، یا در گذشته سرطان سینه داشته اند یا در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، باید قبل از استفاده از کوهوش سیاه با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

شرایط حساس به هورمون، از جمله اندومتریوز، فیبروم، سرطان تخمدان، سرطان رحم و غیره، کوهوش سیاه تا حدودی مانند استروژن در بدن عمل می کند. نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است شرایط حساس به استروژن را بدتر کند. اگر شرایطی دارید که ممکن است تحت تأثیر استروژن باشد، قبل از استفاده از کوهوش سیاه با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

بیماری کبد: کوهوش سیاه ممکن است در برخی افراد باعث آسیب کبدی شود. اما مشخص نیست که چند بار این اتفاق می افتد. تا زمانی که بیشتر مشخص نشود، افراد مبتلا به بیماری کبد باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری کنند.

کوهوش سیاه – Actaea racemose

در این ترکیب محتاط باشید

سیس پلاتین (Platinol-AQ) با کوهوش سیاه تعامل دارد.

سیس پلاتین برای درمان سرطان استفاده می شود. نگرانی هایی وجود دارد که کوهوش سیاه ممکن است میزان عملکرد سیس پلاتین برای سرطان را کاهش دهد.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2D6 (CYP2D6)) با کوهوش سیاه تداخل دارند.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. کوهوش سیاه ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

داروهایی که می توانند به کبد آسیب برسانند (داروهای سمی کبد) با کوهوش سیاه تداخل دارند.

کوهوش سیاه ممکن است به کبد آسیب برساند. برخی از داروها نیز می توانند به کبد آسیب برسانند. مصرف کوهوش سیاه همراه با دارویی که می تواند به کبد آسیب برساند ممکن است خطر آسیب کبدی را افزایش دهد.

آتورواستاتین (لیپیتور) با کوهوش سیاه تعامل دارد.

این نگرانی وجود دارد که کوهوش سیاه ممکن است به کبد آسیب برساند. مصرف کوهوش سیاه همراه با آتورواستاتین ممکن است احتمال آسیب کبدی را افزایش دهد.

کوهوش سیاه – Actaea racemose

با این ترکیب مراقب باشید

داروهایی که توسط پمپ ها در سلول ها حرکت می کنند (سوبستراهای پلی پپتیدی انتقال دهنده آنیون آلی) با کوهوش سیاه تعامل دارند.

برخی از داروها توسط پمپ ها به داخل و خارج سلول ها منتقل می شوند. کوهوش سیاه ممکن است نحوه عملکرد این پمپ ها را تغییر دهد و میزان ماندگاری دارو در بدن را تغییر دهد. در برخی موارد، این ممکن است اثرات و عوارض جانبی یک دارو را تغییر دهد.

دوز

کوهوش سیاه اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۴۰ تا ۱۲۸ میلی گرم خوراکی روزانه تا یک سال استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.