کد خبر : 4111
تاریخ انتشار : شنبه 16 مارس 2024 - 7:07

مهدی پیرتاجانی

بتا گلوکان ها

بتا گلوکان ها
بتا گلوکان ها بیشتر برای بیماری های قلبی و عروقی و کلسترول بالا استفاده می شوند. آنها همچنین برای بسیاری از شرایط دیگر مانند اگزما و دیابت استفاده می شوند.

بتا گلوکان ها

بررسی اجمالی

بتا گلوکان ها فیبرهای محلول هستند که از دیواره سلولی باکتری ها، قارچ ها، مخمرها و برخی گیاهان می آیند. آنها ممکن است خطر بیماری قلبی و عروفی را کاهش دهند.

بتا گلوکان ها ممکن است از جذب کلسترول از غذا توسط بدن جلوگیری کنند. آنها همچنین ممکن است با افزایش مواد شیمیایی که از عفونت جلوگیری می کنند، سیستم ایمنی را تحریک کنند. FDA اجازه می دهد محصولاتی که ادعای سلامتی دارند و حاوی حداقل ۷۵۰ میلی گرم بتا گلوکان است مبنی بر اینکه ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند استفاده شود.

بتا گلوکان ها بیشتر برای بیماری های قلبی و کلسترول بالا استفاده می شوند. آنها همچنین برای بسیاری از شرایط دیگر مانند اگزما و دیابت استفاده می شوند، اما هیچ شواهد علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد دیگر وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

بیماری قلبی. خوردن حداقل ۳٫۶ گرم بتا گلوکان یا سایر فیبرهای محلول در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. محصولات جو حاوی مقادیر زیادی بتا گلوکان هستند.

کلسترول بالا. به نظر می رسد مصرف بتا گلوکان های تهیه شده از جو به مدت چند هفته به صورت خوراکی باعث کاهش کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا “بد”) در افراد مبتلا به کلسترول بالا می شود.

علاقه به استفاده از بتا گلوکان برای چندین هدف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبیاقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

هنگام مصرف خوراکی: بتا گلوکان ها معمولاً در غذاها مصرف می شوند. مصرف مقادیر بیشتر بتاگلوکان به عنوان دارو احتمالاً تا ۸ تا ۱۲ هفته بی خطر است. هیچ عوارض جانبی از مصرف خوراکی بتاگلوکان گزارش نشده است.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: بتا گلوکان ها در صورت استفاده برای مدت زمان کوتاه احتمالاً بی خطر هستند. آنها می توانند باعث ایجاد بثورات پوستی در برخی افراد شوند.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا بتاگلوکان ها برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر هستند وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی (سرکوب کننده های ایمنی) با بتا گلوکان ها تداخل دارند.

بتا گلوکان ها می توانند فعالیت سیستم ایمنی را افزایش دهند. برخی از داروها، مانند داروهایی که پس از پیوند استفاده می شوند، فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند. مصرف بتاگلوکان همراه با این داروها ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد.

داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با بتا گلوکان تداخل دارند

بتاگلوکان ها ممکن است فشار خون را کاهش دهند. مصرف بتاگلوکان همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

دوز

بتاگلوکان هایی که از جو می آیند اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۲-۶ گرم خوراکی روزانه به مدت ۳-۱۲ هفته استفاده می شوند. بتاگلوکان هایی که از مخمر به دست می آیند اغلب در دوزهای ۲۵۰-۵۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه به مدت ۴-۱۲ هفته استفاده می شوند. بتا گلوکان ها نیز در کرم ها یا محلول های دیگر روی پوست اعمال می شوند. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوز یا محصولی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.