کد خبر : 1204
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 26 دسامبر 2019 - 22:24
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مس CU بسته هستند

مس CU

مس CU
مصرف زیاد زینک( روی) می‌تواند باعث اختلال در تعادل مس در بدن شود. همچنین مصرف داروهای آنتی اسید موجب کاهش مس در بدن می شود.

مس CU

با اینکه مس CU در بدن هیچ نقشی خاص ندارد اما برای تسهیل بسیاری از کارها را در بدن ضروری می باشد. برای مثال برای تبدیل آهن به رنگدانه ای که اکسیژن را حمل می‌کند و به آن اصطلاحاً هموگلوبین گفته می‌شود وجود مس لازم میباشد. همچنین برای ساخته شدن آمینو اسیدی به نام تیروزین (tyrosine)که در ایجاد رنگ پوست و مو شرکت می‌کند فلز مس  نقش مهمی دارد. برای عمل بسیاری از پروتئین هایی که برای رشد بدن اندازه می باشند و برای کمک به عملکرد مناسب اعصاب و نیز در آزاد شدن انرژی در بدن مثل نقش مهمی بازی می‌کند. همچنین در کنترل التهاب‌ها فلز مس نقش مهمی دارد.

فلز مس معمولاً به خوبی در بدن جذب میشود اما با بالا رفتن سن، این جذب کمتر می‌شود. کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند مس کمی به بدنشان می رسد. مصرف زیاد زینک( روی) می‌تواند باعث اختلال در تعادل مس در بدن شود. همچنین مصرف داروهای آنتی اسید موجب کاهش مس در بدن می شود.

گرچه برای مصرف روزانه مس، هیچ مقدار مشخصی توصیه نشده است و بسیاری از متخصصین تغذیه عقیده دارند که روزانه ۱ تا ۲ میلی گرم مس باید مصرف شود.

هشدار در مورد مس CU

در بعضی از افراد مبتلا به میگرن ممکن است مس باعث  شروع حملات سردرد آنها شود. موارد استفاده زیاد از مثل نادر می باشد گرچه این وضعیت ممکن است در مواردی که آب از لوله آلوده به مس خورده می شود پدید آید. مسمومیت با مس می‌تواند منجر به اسهال، استفراغ، پوکی استخوان،شکستگی استخوان، بیماری روانی اسکیزوفرنی و تجمع مس در کبد شود .مصرف زیاد مس می‌تواند باعث کاهش ذخیره منگنز در بدن شود.

موارد استفاده های درمانی از مس CU

بیماری های قلبی: کم مصرف کردن مس ممکن است باعث افزایش کلسترول بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL شود به همین دلیل است که کمبود مس CU در بدن را به عنوان یک عامل بالقوه در بروز مشکلات قلبی مطرح می‌کنند.

عفونت‌ها: کمبود مس در رژیم غذایی ممکن است باعث کم شدن قدرت دفاعی و سیستم ایمنی بدن شود. مصرف مس در حد طبیعی ممکن است به کاهش خطر عفونت ها کمک نماید.

پوکی استخوان: تصور می شود که میزان مس خون به طور مستقیم با تراکم توده استخوانی افراد ارتباط داشته باشد. حتی کمبود خفیف مس نیز ممکن است باعث بدتر شدن ضایعات استخوانی در پوکی استخوان شود. افزایش مصرف مس CU در رژیم غذایی ممکن است به کاهش خطر پوکی استخوان کمک نماید.

آرتریت ( التهاب مفصل ها): درمان کوتاه مدت با سالیسیلاتها مس CU می‌تواند باعث کاهش تب و کاهش ورم مفصل ها شود و در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید موجب افزایش دامنه حرکتی مفاصل می گردد‌.

کمبود مس CU می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های زیادی شود:

  • اختلال در تغذیه و رشد کودکان
  • کم خونی فقر آهن
  • خستگی
  • تغییر رنگ موها
  • تغییر در رنگدانه پوست

غذاهای سرشار از مس CU

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار مس CU برابر است با:

جگر گوساله         ۱۱ میلی گرم

تخمه آفتابگردان   ۲.۲۷ میلی گرم

قارچ                    ۰.۴میلی گرم

کنسرو ساردین        ۲.۴ میلی‌گرم

بادام زمینی           ۱.۲ میلی گرم

نان سبوس دار       ۰.۲۶ میلی گرمس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.