کد خبر : 4134
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 آوریل 2024 - 1:59

مهدی پیرتاجانی

هیستیدین

هیستیدین
این اسید آمینه عمدتاً در غذاهای پر پروتئین یافت می شود. غذاهایی مانند گوشت (به عنوان مثال گوشت شکار، گوشت گاو، گوساله، بره، خوک)، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، محصولات لبنی، کینوا، گندم سیاه، سویا و دانه های کنجد.

هیستیدین – L-Histidine

بررسی اجمالی

این اسید آمینه معمولاً فقط در دوران کودکی و دوره رشد به عنوان ضروری طبقه بندی می شود. در بزرگسالی، بدن ما می تواند آن را به تنهایی تولید کند. با این حال، ممکن است شرایطی مانند استرس بیش از حد یا دوره های بهبودی پس از ضربه وجود داشته باشد که این تولید طبیعی ممکن است کافی نباشد. بنابراین دریافت هیستیدین از رژیم غذایی یا مکمل های غذایی بسیار مهم است. به همین دلیل به آمینو اسیدهای نیمه ضروری تعلق دارد.

هیستیدین در بسیاری از فرآیندهای متابولیکی مختلف در بدن نقش دارد. عملکرد اصلی هیستیدین تنظیم و کمک به تبدیل عناصر کمیاب به انرژی مانند مس، آهن، روی، منگنز و غیره است. هیستیدین قادر به ساخت متالوتیونین است که از سلول های مغز محافظت می کند. در بدن، هیستیدین برای ساختن هورمون‌ها و مواد آلی خاص استفاده می‌شود و عملکردهای متعددی در بدن از جمله کلیوی، عصبی، گوارشی (ترشحات در معده) و سیستم ایمنی (پاسخ التهابی ناشی از واکنش آلرژیک با هیستامین که تولید می‌شود) دارد، توسط هیستیدین.

در موارد شدید، سطوح پایین هیستیدین ممکن است منجر به مشکلات کلیوی، ذات الریه (در کودکان) و اختلالات روانی شود. علاوه بر این، هیستیدین بیش از حد ممکن است با اختلالات روانی یا خلقی و همچنین سردرد و حالت تهوع همراه باشد.

مردم از هیستیدین برای اسهال ناشی از عفونت وبا، اگزما، نارسایی کلیه، سندرم متابولیک و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

هیستیدین ممکن است خستگی را در حین ورزش با شدت بالا بهبود بخشد. نقش مهمی در تشکیل کارنوزین دارد که در غلظت‌های بالا در عضلات اسکلتی وجود دارد و از آسیب‌های عضلانی جلوگیری می‌کند و زمان ریکاوری در ورزش را تسریع می‌کند. لازم به ذکر است که دریافت اسیدهای آمینه ضروری ورزشکاران باید به اندازه کافی همراه با دریافت انرژی و ورزش کافی باشد تا از رشد، نگهداری و ترمیم عضلات حمایت کند.

هیستیدین آمینو اسید ضروری شرطی است که در تعدادی از فرآیندهای بدن نقش دارد. به عنوان مثال، به عنوان پیش ساز هیستامین عمل می کند و همراه با بتا آلانین، کارنوزین تولید می کند. این به نوبه خود به کاهش اسیدیته عضلانی بالا در طی ورزش شدید کمک می کند و به طور معمول در بدن یافت می شود، جایی که در یک سری از فرآیندها شرکت می کند. به عنوان مثال، هیستامین تولید می کند که مولکولی است که در استرس یا واکنش های ایمنی مختلف در بدن نقش دارد. به همین ترتیب، همراه با بتا آلانین، ماده اساسی برای سنتز کارنوزین در بدن است. دومی با ایجاد پیوند هیدروژنی از اسید لاکتیک (لاکتات) در کاهش اسیدیته عضلانی بالا در طی تمرینات شدید شرکت می کند. در نتیجه این امر می تواند در عملکرد ورزشی بهتر منعکس شود.

این اسید آمینه عمدتاً در غذاهای پر پروتئین یافت می شود. غذاهایی مانند گوشت (به عنوان مثال گوشت شکار، گوشت گاو، گوساله، بره، خوک)، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، محصولات لبنی، کینوا، گندم سیاه، سویا و دانه های کنجد.

در نتیجه، سطوح هیستیدین ما بر بسیاری از جنبه های سلامت روانی و جسمی ما تأثیر می گذارد. برای اینکه مطمئن شوید که سطح هیستیدین شما متعادل و ثابت است، حتما سطح خود را آزمایش کنید و ارزیابی کنید که چگونه می توانید تغییرات مناسب را برای ایجاد تعادل مجدد در بدن و ذهن خود ایجاد کنید.

موارد استفاده و اثربخشی

عفونت روده که باعث اسهال (وبا) می شود. به نظر می رسد نوشیدن محلول حاوی هیستیدین باعث کاهش اسهال در افراد مبتلا به وبا می شود که آنتی بیوتیک نیز دریافت می کنند.

علاقه به استفاده از هیستیدین برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

هنگام مصرف خوراکی: هیستیدین معمولاً به عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف می شود. مکمل های L-Histidine در صورت استفاده کوتاه مدت احتمالا بی خطر هستند. دوزهای حداکثر ۴ گرم در روز تا ۱۲ هفته به طور ایمن استفاده شده است. به نظر می رسد به خوبی تحمل می شود.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

هنگام مصرف خوراکی: هیستیدین معمولاً به عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف می شود. مکمل های هیستیدین در صورت استفاده کوتاه مدت احتمالا بی خطر هستند. دوزهای حداکثر ۴ گرم در روز تا ۱۲ هفته به طور ایمن استفاده شده است و به نظر می رسد به خوبی تحمل می شود.

بارداری و شیردهی: هیستیدین معمولاً به عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف می شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا هیستیدین برای استفاده در مقادیر بیشتر به عنوان دارو در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. در بخش ایمن بمانید و به مقدار غذا پایبند باشید.

کمبود اسید فولیک: افراد مبتلا به کمبود اسید فولیک باید از هیستیدین اجتناب کنند. این می تواند باعث ایجاد یک ماده شیمیایی ناخواسته به نام اسید فرمیمینوگلوتامیک (FIGLU) در بدن شود.

دوز

هیستیدین بخشی طبیعی از رژیم غذایی است. مکمل های ال-هیستیدین اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۴ گرم خوراکی در روز استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.