کد خبر : 1284
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 ژانویه 2020 - 15:43

ویتامین ایی (E)

ویتامین ایی (E)
ویتامین ایی یک ویتامین آنتی اکسیدان می باشد که به خنثی نمودن صدمات بالقوه رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند.

ویتامین ایی (E)

نام شیمیایی ویتامین ایی (E) توکوفرول (Tocopherol) می باشد که در انواع آلفا بتا، گاما و دلتا وجود دارد. ویتامین ایی یک ویتامین آنتی اکسیدان می باشد که به خنثی نمودن صدمات بالقوه رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. این ویتامین به خصوص برای کمک به دیواره سلول ها در یک وضعیت خوب برای حفظ سلامت پوست، اعصاب، عضلات، گلبولهای قرمز، سیستم جریان خون بدن و قلب از اهمیت زیادی برخوردار است. ویتامین ایی (E) باعث افزایش فعالیت ویتامین آ (A)  در بدن می‌شود و بر خلاف سایر ویتامین‌های محلول در چربی{ مثل ویتامین آ (A) ، د (D)  ، کا (K) } به نظر می‌رسد فقط  مدت زمان کوتاهی می تواند در بدن ذخیره شود که این امر نشان می‌دهد که باید به طور منظم و هر روز از این ویتامین مصرف نماییم.

مصرف زیاد آهن، مس و منگنز می توانند باعث کاهش میزان ویتامین ایی در بدن شود. همچنین مصرف قرص‌های ضدبارداری ،غذاهای کنسرو شده، آلودگی هوا نیز می توانند سبب پایین آمدن سطح ویتامین ایی در بدن شوند.

مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین ایی برای بزرگسالان ۱۰ میلی گرم می باشد که این مقدار برابر است با مقدار ویتامین ایی که در ۲۷ گرم تخمه افتابگردان وجود دارد. مصرف تا ۸۰۰ میلی‌گرم ویتامین ایی در روز باعث ایجاد هیچگونه خطری نمی‌شود. بعضی از متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که افراد بالا باید به میزان ۱۰۰ تا ۳ هزار میلی‌گرم ویتامین ایی را به عنوان پیشگیری و درمان مصرف نمایند.

مکمل هایی که ترکیب سلنیوم و ویتامین ای را با هم دارند باعث می شوند و توانایی و قدرت ویتامینی در بدن افزایش پیدا کند.

هشدار در مورد ویتامین ایی (E)

مصرف مقادیر زیاد ویتامین ایی در افرادی که دچار کمبود ویتامین کا (k) هستند می‌تواند باعث شود که اثر بدی بر روی مکانیسم لخته شدن خون ایجاد شود. مصرف مقادیر زیادی ویتامین ایی در افرادی که دچار فشار خون بالا، بیماری روماتیسمی قلبی و بیماری ایسکمیک قلب هستند باید حتما تحت نظر دقیق پزشک صورت پذیرد.

موارد استفاده های درمانی از ویتامین ایی (E)

بیماری قلبی: داروها و مکمل‌های ویتامین ایی که به اندازه ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم ویتامین ای را دارا می باشد که از خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و آنژین قلبی را کاهش ندهد زیرا تشکیل پلاک های اترواسکلروز را در دیواره شریان ها کاهش می دهند.

سرطان: مصرف مقادیر مناسب ویتامین ایی ممکن است اثر محافظتی در مقابل بعضی از انواع سرطان ها، به خصوص سرطان ریه و سرطان دهانه رحم داشته باشد.

عفونت ها: مکمل های ویتامینی ممکن است عمل سیستم ایمنی بدن در مورد عفونت ها را تقویت نماید.

آرتروز: ویتامین ایی ممکن است به تسکین دردی که در بیماری آرتروز ایجاد می شود کمک نماید که احتمالاً این کار را به خاطر اثر ضد التهابی خود انجام می‌دهد.

افزایش قدرت تولید مثلی در مردان: مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم ویتامین ایی در مردان باعث می‌شود که تعداد اسپرم‌های آنها به میزان قابل توجهی افزایش یابد و نیز قدرت تولیدمثلی آنها افزایش یابد.

کمبود ویتامین ایی (E) می تواند باعث بروز مشکلات و بیماریهای زیر شود:

خستگی زیاد بعد از انجام کارهای سبک

کبود شدن آسان پوست

کند شدن روند التیام زخم ها

ایجاد واریس

کم شدن قدرت عضلات

کاهش میل جنسی

نازایی

غذاهای سرشار از  ویتامین ایی (E)

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار ویتامین ایی (E) برابر است با:

روغن دانه گندم   ۱۳۷ میلی گرم

روغن آفتابگردان    ۴۹ میلی گرم

تخمه آفتابگردان   ۳۷ میلی گرم

فندوق               ۲۵ میلی گرم

بادام                 ۲۴ میلی گرم

آووکادو                ۳ میلی گرم

اسفناج                 ۲ میلی گرم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.