کد خبر : 1345
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 ژانویه 2020 - 23:59

ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲
ویتامین ب ۱۲ برای رشد کودکان و جوانان، کنترل اشتها و تولید گلبول‌های قرمز خون، نقش مهمی بازی می‌کند.

ویتامین ب ۱۲ (B12)

ویتامین ب۱۲(B12) که نام شیمیایی آن کوبال آمین (cobalamin) می باشد برای استفاده مجدد بعضی از آنزیم های کلیدی در بدن که به حفظ سلامتی اعصاب و سایر سلول های بدن کمک می کند حیاتی می باشد. برای ساختن غلاف میلین (myelin shealth) که دور عصب را می‌پوشاند و به آن اجازه می‌دهد که پیام‌های عصبی سریع انتقال پیدا کنند نیاز به ویتامین ب ۱۲ می باشد. همچنین برای رشد کودکان و جوانان، کنترل اشتها و تولید گلبول‌های قرمز خون، ویتامین ب۱۲ نقش مهمی بازی می‌کند.

مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین ب ۱۲ برای افراد بزرگسال یک میکرو گرم می باشد که این مقدار در ۵۰ گرم گوشت گاو یافت می شود. برای اینکه به اندازه کافی هر روز ویتامین ب۱۲ به بدن برسد باید از غذاهایی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات استفاده شود. متخصصین تغذیه عقیده دارد که روزانه ۲.۵ تا ۲۵ میکروگرم برای کودکان و ۵ تا ۱۰ میکروگرم برای افراد بزرگسال، ویتامین ب۱۲ لازم می باشد.

ویتامین ب ۱۲ در صورت همراه با اسید فولیک خورده شود کار خود را در بدن  بهتر انجام می‌دهد. در حال حاضر هیچ عوارضی جانبی از مصرف زیاد این ویتامین  تاکنون گزارش نشده است و می توان بدون هیچ خطری حتی تا روزی ۳ هزار میکروگرم از این ویتامین را مصرف نمود.

موارد استفاده درمانی از ویتامین ب۱۲

بهبود روحیه و خلق: به نظر می‌رسد که ویتامین ب۱۲ به طور غیر مستقیم در تولید مواد شیمیایی در مغز مثل سروتونین (Serotonin) و دوپامین (dopamin) نقش دارد. از آنجایی که مواد شیمیایی قادر به کنترل روحیه، خلق، الگوی خواب و سایر عملکردهای روانی ما هستند، مصرف ویتامین ب ۱۲ می‌تواند با تولید بیشتر این مواد شیمیایی باعث بهبود این موارد شود.

خستگی: پزشکان امروزه از قرصها و آمپولهای ویتامین ب ۱۲ در درمان بسیاری از مشکلات افراد که به علت کاهش انرژی و خستگی ایجاد می شود استفاده می کنند.

مرض قند (دیابت):  صدمه ای به عصب های بیماران مبتلا به مرض قند وارد می‌آید شبیه صدماتی است که در هنگام کمبود ویتامین ب۱۲ بروز می کند. بعضی از محققین عقیده دارند که اختلال در متابولیسم ( سوخت و ساز) ویتامین ب ۱۲ در افراد دیابتی ممکن است باعث افزایش صدمه به عصب هایشان بشود و بنابراین مصرف داروها و مکمل های حاوی ویتامین ب۱۲ در این افراد می تواند سودمند باشد.

ضعف بینایی: گفته می‌شود که ضعف بینایی که بر اثر کمبود ویتامین ب۱۲ در رژیم غذایی ایجاد می شود ممکن است دوباره با مصرف این ویتامین بهبود یابد.

کمبود ویتامین ب۱۲ می تواند باعث بروز مشکلات و بیماریهای زیر شود:

خستگی

حالت شدن مو ها

اگزما

درماتیت( التهاب پوست)

سوزش زبان

ضعف حافظه

عدم تمرکز حواس

کم خونی

تحریک پذیری و زودرنجی

اظطراب

حساس شدن و درد عضلات

غذاهای سرشار از ویتامین ب۱۲

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار ویتامین ب ۱۲ برابر است با:

جگر گوسفند  ۸۱ میکروگرم

تخم‌مرغ      ۲.۵ میکرو گرم

گوشت گاو      ۲ میکروگرم

گوشت اردک     ۳ میکروگرم

ماهی روغن      ۲ میکروگرم

عصاره مخمر ۰.۵ میکروگرم

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.