کد خبر : 1278
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 ژانویه 2020 - 15:12

ویتامین دِ

ویتامین دِ
بدون وجود مقادیر کافی ویتامین د، بدن قادر به ساختن یا حفظ استخوان های سالم و قوی نمی باشد. ویتامین د همچنین برای جذب کلسیمی که از طریق غذا ها وارد بدن می‌شود حیاتی می‌باشد.

ویتامین دِ (D)

نام های شیمیایی ویتامین دِ عبارتند از :کوله کلسیفرول (cholecaliferol)،کلسیفرول(califerol) و ارگوسترول (Ergosterol).

ویتامین دِ (D) در بدن همانند یک هورمون عمل می‌کند زیرا ساختن آن در یک قسمت از بدن انجام می شود در حالی که عملکرد آن در قسمت دیگری از بدن می باشد. بیشتر ویتامین دِ که در بدن استفاده می شود در زیر پوست که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ساخته می‌شود. اشعه ماورای بنفشی که در نور خورشید قرار دارد ویتامین دِ را از غیر فعال به نوع فعال تبدیل می کند. ویتامین د همچنین برای جذب کلسیمی که از طریق غذا ها وارد بدن می‌شود حیاتی می‌باشد. ویتامین د به طور مستقیم باعث افزایش رسوب مواد معدنی در استخوانها میشود. بدون وجود مقادیر کافی ویتامین د، بدن قادر به ساختن یا حفظ استخوان های سالم و قوی نمی باشد.

موارد استفاده های درمانی از ویتامین دِ (D)

مادران شیرده: نوزادان و شیرخواران ممکن است در صورتی که مقادیر کافی ویتامین دِ از طریق شیر مادرشان به آنها نرسد در خطر ابتلا به نرمی استخوان و راشیتیسم باشند که باعث خمیدگی و قرض دار شدن استخوان هایشان می شود. این وضعیت معمولاً در مادران شیرده که رژیم غذایی آنها بد بوده و کمتر در معرض نور خورشید قرار میگیرند ایجاد می شود. مادران شیردهی که روزانه ۱۰ میکروگرم از مکمل ویتامین د  استفاده می‌کنند می‌توانند از این مشکل پیشگیری نمایند.

پوکی استخوان: با مصرف مکمل‌های ویتامین د، افراد سالخورده و کسانی که در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند ممکن است با کمک به افزایش جذب کلسیم به بدنشان، استخوان هایشان قوی شده و به از شکنندگی و پوک شدن آنها جلوگیری نمایند.

بیماری های لثه و دندان: افرادی که دچار ضعف بافت لثه هستند ممکن است از مصرف مکمل‌های ویتامین د بهره ببرند و با کاهش از دست رفتن استخوان های فک، به پیشگیری از بیماری‌های لثه و دندان کمک شود.

بیماری پسوریازیس: بیماران مبتلا به بیماری پسوریازیس ممکن است متوجه این نکته بشود که آنها میزان کمی ویتامین د در بدن دارد. اگر این بیماران، مصرف ویتامین د روزانه شان را افزایش دهند ممکن است علایم و مشکلات پوستی بیماری شان تا حدودی بهبود یابد.

کمبود ویتامین دِ می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های زیر شود:

کاهش رشد بدن

تغییر شکل پیدا کردن استخوان ها

بیماری راشیتیسم

استئومالاسی(بیماری نرمی استخوان در افراد بزرگسال)

دردهای استخوانی

ضعف عضلات

یبوست

غذاهای سرشار از ویتامین دِ (D)

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار ویتامین د برابر است با:

مکمل های روغن کبد ماهیِ روغن (cod) ۲۱۰ میکروگرم

ماهی ساردین ۱۱ میکروگرم

ماهی سالمون ۸ میکروگرم

مارگارین ۷.۹ میکروگرم

ماهی تن تازه ۷.۲ میکروگرم

تخم مرغ ۱.۷۵ میکروگرم

پنیر چدار ۰.۲۶ میکروگرم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.