کد خبر : 3866
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اکتبر 2023 - 0:25

مهدی پیرتاجانی

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران میراث استفاده از چای به عنوان یک نوشیدنی سالم آغاز تاریخی خود را در ۲۷۳۷ قبل از میلاد در چین آغاز کرد. تمام چای از یک گونه گیاهی بومی آسیای جنوب شرقی به نام Camellia sinensis (به معنی “کاملیای چینی”) تهیه می شود. به محض اینکه برگ های چای

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

میراث استفاده از چای به عنوان یک نوشیدنی سالم آغاز تاریخی خود را در ۲۷۳۷ قبل از میلاد در چین آغاز کرد. تمام چای از یک گونه گیاهی بومی آسیای جنوب شرقی به نام Camellia sinensis (به معنی “کاملیای چینی”) تهیه می شود. به محض اینکه برگ های چای از گیاه چیده می شوند، شروع به کم آبی می کنند و شروع به قهوه ای شدن یا اکسید شدن می کنند. نوع چای که برگ چای به آن تبدیل می شود تابعی از میزان اکسیداسیون آن در طول فرآوری است. هنگامی که به سطح اکسیداسیون مناسب برای نوع چای در حال تولید رسید، فرآیند اکسیداسیون با خشک کردن کامل چای متوقف می شود و برگ های چای نهایی از نظر شیمیایی پایدار می شوند. چای سفید و سبز تقریباً بلافاصله خشک می شوند و بسیار کم اکسید می شوند و از نظر ظاهری و شیمیایی به برگ چای تازه نزدیک تر می شوند. دوره‌های اکسیداسیون طولانی‌تر برگ‌ها را تیره ‌تر می‌کند و منجر به طعم‌ها و عطرهای سنتی چای می‌شود، مانند چای اولانگ و سیاه.

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

همه دمنوش های تازه با برگ های تازه دارای بازدهی مشابهی از محتوای آنتی اکسیدانی کل در هنگام خیساندن هستند که حدود ۲۴۰ میلی گرم در هر ۲ گرم برگ چای است. این نسبت آنتی اکسیدان های مختلف است که بین انواع چای متفاوت است. چای سبز و سفید غنی تر از پلی فنول های کاتچین هستند. که پویاترین عامل آن EGCg (اپی گالوکاتچین گالات) است. بدنه تحقیقات روی پلی فنول های چای سبز به شدت بر حمایت آنها از سیستم ایمنی بدن انسان متمرکز شده است، زیرا به جلوگیری از مکانیسم های بیوشیمیایی دخیل در شروع و پیشرفت بیماری و تخریب سلولی کمک می کند. یکی دیگر از مواد فعال مهم در چای های کم اکسید شده برای ورزشکاران، تیانین است. این آمینو اسید تقویت کننده فعالیت امواج مغزی آلفا باعث می شود که اثر کافئین چای تقریباً ثابت و ملایم باشد، بدون اوج یا فرورفتگی بزرگ. چای‌های تیره ‌تر، که فرآیند اکسیداسیون طولانی‌تری را پشت سر گذاشته‌اند، پلی‌فنول‌های پیچیده ‌تر چای را تولید کرده‌اند که به دلیل خواص ضد باکتریایی، سم‌ زدایی و عروقی‌شان به دنبال آن هستند.

هیدراتاسیون

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

چای به عنوان جایگزینی برای آب، می تواند با مصرف جرعه جرعه در طول روز کمک کند. تحقیقات اخیر این باور رایج را که چای باعث کم آبی بدن می شود را از بین می برد. حتی با وجود اینکه چای حاوی کافئین است، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که ۱۳ نوشیدنی معمولی را با هم مقایسه کرد، نشان داد که چای آب‌رسانی فوق‌العاده‌ای دارد (البته نه به ‌طور قابل‌ توجهی)، یعنی کمی آب ‌رسان ‌تر از همان مقدار آب است. چای به لطف انواع بی‌شمار و طعم‌های مختلف، و همچنین فواید اضافی آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها، مورد علاقه بسیاری از ورزشکاران است. برای هیدراتاسیون در سطح عملکرد، می توانید چای سبز یا سفید را در آب نارگیل دم کنید تا پتاسیم و منیزیوم برای الکترولیت ها و کربوهیدرات های طبیعی که به راحتی هضم می شوند را به جریان ثابت کافئین طبیعی و تیانین چای خود برای تحریک اضافه کنید.

اثرات انرژی ‌زای چای

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

اثرات انرژی ‌زای چای می‌تواند یک لیفت کاملاً طبیعی ایجاد کند و تمرین‌های طولانی‌تر (بیش از ۱ ساعت) را نسبت به قهوه تحمل کند. چای نیز مانند قهوه حاوی کافئین است، اگرچه بسته به نوع چای و نحوه دم کردن آن، فقط یک پنجم تا نیمی از آن وجود دارد. چیزی که از چای دریافت می کنید از سه مولکول اضافی، تئوفیلین، تئوبرومین و ال-تینین نیز ناشی می شود که از سد خونی مغزی عبور می کنند و با کافئین هم افزایی می کنند. تئوفیلین با شل کردن ماهیچه های صاف در راه هوایی به راحتی تنفس کمک می کند، در حالی که سرعت و نیروی انقباضات قلبی را فعال می کند. تئوبرومین همچنین قلب را تحریک می کند، اما این کار را با تحریک جریان خون در بدن انجام می دهد که منجر به کاهش خالص فشار خون می شود. در ترکیب با کافئین، ال-تینین به ویژه در نحوه عملکرد آن بر روی برخی از مسیرهای حیاتی در مغز یا هوش است. این مولکول بدون تأثیر بر جنبه های تمرکز ذهن، اثرات تند کافئین را خنثی می کند.

آمادگی مسابقه ای ورزشکاران

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

مکمل هایی محرک مجاز قبل از مسابقه برای ورزشکاران مهم است، اما منبع و ماهیت تحریک نیز چیزی است که باید برای هر یک به صورت جداگانه در نظر گرفته شود.

برای تحریک ذهنی، ال-تینین تولید امواج مغزی آلفا را تقویت می‌کند، و به طور همزمان حالت آرامش عمیق و هوشیاری ذهنی را القا می‌کند، دقیقاً مانند حالتی که در حالت عمیق مراقبه به دست می‌آورید. همچنین سطح دوپامین را افزایش می دهد که در تنظیم شناخت و توجه نقش دارد. کار دیگری که ال تیانین انجام می دهد افزایش سطح انتقال دهنده عصبی GABA (اسید گاما آمینو بوتیریک) در مغز شما است. گابا مانند تنظیم کننده ای عمل می کند که فعالیت سلول های عصبی مسئول استرس، ترس و اضطراب شما را کاهش می دهد. نوشیدن چای برخی از اثرات شیمیایی و عصبی مانند رفتن به یک حالت مراقبه عمیق را دارد.

افزایش عملکرد هوازی

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

ثابت شده است که چای سبز استقامت را در حین فعالیت هوازی بهبود می بخشد، تا حدی به دلیل افزایش چربی سوزانده شده برای انرژی. نشان داده شده است که EGCg در افزایش کالری سوزی و آزادسازی انرژی از ذخایر چربی و سپس افزایش سرعت ظرفیت چربی سوزی کبد موثر است. این منجر به بهبود خروجی ورزش در فعالیت های ورزشی در نتیجه سوزاندن چربی به روشی موثرتر می شود. نتایج متفاوتی از مطالعاتی که تأثیر چای را بر زمان استقامت تا خستگی بررسی می‌کنند، وجود دارد که در برخی بهبود و برخی دیگر تغییری نشان نداده‌اند. با این حال، اثرات افزایش عملکرد کافئین در ترکیب با  ال-تینین موجود در چای می‌تواند تحریک را کنترل کند و اثرات منفی را در دوره‌های طولانی‌تری که سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توانند ایجاد کنند، محدود کند.

بهبود آسیب عضلانی و تقویت سیستم دفاعی اکسیدانی

مزیت افزایش عملکرد چای در ورزشکاران

تحقیقات زیادی نشان داده است که ورزش شدید یا طولانی مدت ورزش مقادیر قابل توجهی از گونه های فعال اکسیژن (ROS) را در بدن انسان تولید می کند. ROS می تواند استرس اکسیداتیو ایجاد کند، یعنی آسیب به چربی ها، پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک و در نهایت به سلول های عضلانی. چنین استرس اکسیداتیو به طور طبیعی با خستگی و تمرین بیش از حد مرتبط است، و پیشنهاد شده است که سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی طبیعی بدن انسان به اندازه کافی قدرتمند نیست تا از استرس اکسیداتیو مرتبط با ورزش ناهموار جلوگیری کند. بنابراین، این بحث ادامه دارد، ورزشکاران باید مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان – مانند چای – را تسریع کنند. اثرات آنتی اکسیدانی ناشی از توانایی پلی فنول های چای برای محدود کردن تعداد رادیکال های آزاد با اتصال به ROS است. اثرات ضد التهابی اضافی ممکن است در نتیجه افزایش تولید اینترلوکین ۱۰، یک پروتئین ضد التهابی تولید شده توسط سلول های سیستم ایمنی باشد. نشان داده شده است که چای سبز و سفید بیان اینترلوکین ۱۰ را افزایش می دهند، بنابراین به پیشگیری از آسیب عضلانی ناشی از ورزش کمک می کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.