کد خبر : 1391
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 ژانویه 2020 - 23:42

پتاسیم ( K )

پتاسیم ( K )
پتاسیم ( K ) برای انجام عملکرد مناسب تمام عضلات و اعصاب بدن وجود پتاسیم ضروری می باشد. پتاسیم همچنین به تعادل میزان آب در بدن و نیز به حفظ وضعیت اسیدی یا قلیایی آن کمک می‌کند.

پتاسیم ( K )

برای انجام عملکرد مناسب تمام عضلات و اعصاب بدن وجود پتاسیم ضروری می باشد. پتاسیم همچنین به تعادل میزان آب در بدن و نیز به حفظ وضعیت اسیدی یا قلیایی آن کمک می‌کند. بیشتر پتاسیم موجود در بدن در داخل سلول های بدن قرار دارد که در تعادل با سدیمی که در خارج از سلول ها قرار دارند می باشد.

یکی از نقش های مهم پتاسیم کمک به جلوگیری از دفع کلسیم از بدن از طریق ادرار می باشد.

پتاسیم را در بسیاری از میوه‌ها (موز) وسبزیجات می توان پیدا نمود که به خوبی نیز جذب بدن می شود. مصرف مقادیر زیاد سدیم که به خوردن نمک یا غذاهای کنسروی وارد بدن می‌شود و نیز نوشیدن الکل به میزان زیاد باعث اختلال در میزان پتاسیم میشود. داروهای مدر( ادرار آور) که در درمان فشار خون و کم کردن آب بدن از آنها استفاده می شود و نیز مصرف داروهای کورتون دار می‌توانند در تعادل پتاسیم بدن اختلال ایجاد کنند.

گرچه هیچ مقدار خاصی در مصرف پتاسیم روزانه توصیه نشده است اما در جداول تغذیه میزان ۳۵۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز آورده شده است. مکمل های حاوی پتاسیم همیشه باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

هشدار در مورد پتاسیم ( K )

مصرف روزانه بیش از ۱۷.۶۰۰ میلی گرم پتاسیم ممکن است منجر به بروز مسمومیت با پتاسیم شود.  بویژه افراد مبتلا به مرض قند (دیابت) باید از مصرف مکمل‌های حاوی پتاسیم خودداری کنند مگر اینکه پزشک برایشان تجویز کرده باشد. همچنین باید بدانید که مصرف زیاد پتاسیم ممکن است باعث کم شدن منیزیم در بدن شود. منیزیم برای حفظ قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری می باشد.

موارد استفاده های درمانی از پتاسیم ( K )

نارسایی احتقانی قلب: در نارسایی احتقانی قلب، به اندازه کافی قلب نمی تواند خون را به همه جای بدن پمپاژ (تلمبه) کند. در بسیاری از افرادی که دچار نارسایی احتقانی قلب هستند میان پتاسیم بدنشان هم پایین است. نا منظم بودن ریتم قلب که این بیماران دیده می‌شود ممکن است با افزایش مصرف پتاسیم بهبود یابد.

سنگ های کلیه: خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم باعث می شود که مقادیر کمتری کلسیم از طریق کلیه ها و ادرار به خارج از بدن دفع شوند که در این صورت خطر سنگ سازی در کلیه ها (سنگ های کلسیمی) کمتر خواهد شد.

کاهش خطر بروز سکته مغزی: افزایش مصرف پتاسیم در رژیم غذایی باعث می‌شود که خطر مرگ بر اثر سکته مغزی کاهش بیابد.

پایین آوردن فشار خون بالا: بالا بودن فشار خون با میزان کم پتاسیم در رژیم غذایی افراد ارتباط دارد. مصرف مکمل های حاوی پتاسیم در افراد مبتلا به بالا بودن فشار خون مفید می باشد.

گرفتگی عضلات: مصرف مکمل‌های حاوی کلرید پتاسیم ممکن است برای افرادی که به طور مکرر دچار گرفتگی عضلات می شوند مفید باشد. این گرفتگی های عضلانی یا به علت کمبود پتاسیم در رژیم غذایی افراد ایجاد می شود و یا به علت از دست دادن زیاد مواد معدنی از بدن رخ می دهند.

کمبود پتاسیم ( K ) می تواند باعث بروز مشکلات و بیماریهای زیر شود:

ضعف عضلانی

گیجی

تحریک پذیری

افسردگی

غذاهای سرشار از پتاسیم ( K )

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار پتاسیم برابر است با:

پوره گوجه فرنگی   ۱۱۵۰ میلی گرم

اسفناج                 ۵۰۰ میلی گرم

زردک (هویج)    ۴۵۰ میلی گرم

تربچه                   ۲۴۰ میلی گرم

فلفل دلمه ای قرمز   ۱۶۰ میلی گرم

هلو                      ۱۶۰ میلی گرم

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.