کد خبر : 4055
تاریخ انتشار : شنبه 10 فوریه 2024 - 11:11

مهدی پیرتاجانی

فواید اینولین برای سلامتی چیست؟

فواید اینولین برای سلامتی چیست؟
اینولین می تواند به کاهش وزن، کاهش سطح قند و کلسترول خون، افزایش سیری و بهبود سلامت روده کمک کند.

فواید اینولین برای سلامتی چیست؟

اینولین، یک فیبر غذایی محلول، به طور فزاینده ای در صنعت پردازش مواد غذایی محبوب شده است. ممکن است به کاهش وزن، ارتقای سلامت روده، کاهش سطح قند و کلسترول خون و کاهش دفعات مشکلات گوارشی کمک کند.

دو نوع فیبر محلول و نامحلول وجود دارد. همه آنها برای سلامتی حیاتی هستند، زیرا اولی با غذا مخلوط می شود تا دفعات و شدت مشکلات گوارشی را کاهش دهد و سیری را تقویت کند و نیاز به غذا خوردن را از بین ببرد. اینولین یکی از این فیبرهای محلول است که مکمل خوبی برای بسیاری از مراحل پردازش مواد غذایی صنعتی است. مطالعات نشان می دهد که می تواند به کاهش وزن، کاهش سطح قند و کلسترول خون، افزایش سیری و بهبود سلامت روده کمک کند. برای درک اینکه اینولین چیست و چه تاثیری بر سلامت شما دارد، به این مقاله نگاه کنید.

اینولین چیست؟

اولین قدم برای درک نقش اینولین در سیستم انسان، درک چیستی آن است. به عبارت ساده، فیبر غذایی محلول است که به طور طبیعی در برخی از گیاهان و سبزیجات یافت می شود و به دلیل فواید سلامتی آن اغلب به مراحل مختلف فرآوری غذا اضافه می شود. پیاز، مارچوبه، سیر، سیب زمینی وحشی، کنگر فرنگی، ریشه کاسنی، گندم و موز. اکثر فرآیندهای صنعتی برای استخراج اینولین و افزودن آنها به مراحل فرآوری مواد غذایی به گیاهان متکی هستند و در نتیجه کیفیت غذا را بهبود می بخشند.

فواید اینولین برای سلامتی چیست؟

چرا اینولین یک انتخاب اصلی در صنایع غذایی است؟

اگرچه اینولین به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود، اما هر میوه و سبزی دارای این فیبر نیست. با این حال، صنایع غذایی مزایای آن را برای سیستم تشخیص می دهند و به صورت دستی آن را به غذاها اضافه می کنند. اینولین به طیف وسیعی از عملکردها از جمله تغییر بافت غذا، افزودن طعم خامه ای به غذا، حذف چربی و قند اضافی غذاها، تقویت سلامت روده، تغذیه میکروبیوتای روده، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سیری کمک می کند. علاوه بر این، با بهبود سیری، این فیبر نیاز به خوردن را گهگاهی از بین می‌برد و تلاش برای کاهش وزن را موفق‌تر می‌کند. گویی این کافی نیست، بافت جدید محصولات پخته شده زمانی که اینولین برای جایگزینی برخی آردها استفاده می شود به دست می آید،که ارزش این فیبر رژیمی در صنایع غذایی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

چگونه از اینولین در صنایع غذایی استفاده می شود؟

ما همچنین باید درک کنیم که چگونه صنایع غذایی اینولین را در محصولات خود ترکیب می کند تا از این فیبر بیشتر قدردانی کنیم. این به این دلیل است که بسیاری از مواد غذایی و آب نبات هایی که می خوریم دارای این جزء رژیمی هستند، اما ممکن است این را ندانیم. جالب اینجاست که صنایع غذایی از اینولین به طرق مختلفی از جمله به عنوان جایگزینی برای آرد استفاده می کنند. به این ترتیب، بافت را به اقلام پخته شده اضافه می کند و در عین حال طعم منحصر به فردی را ارائه می دهد. اینولین همچنین برای جایگزینی مارگارین هنگام تهیه سالاد و غوطه وری استفاده می شود. این به این دلیل است که این فیبر غذایی محلول دارای طعم خامه ای منحصر به فردی است که سالادها را خامه تر و لذت بخش تر می کند. علاوه بر این، اینولین همچنین می تواند به عنوان یک افزودنی پری بیوتیک به غذا اضافه شود. چنین افزودنی هایی حاوی مواد غذایی (یا عناصر غذایی) هستند که باکتری های خوب (پروبیوتیک ها) موجود در سلامت روده را تغذیه می کنند و در نتیجه مزایای سلامتی زیادی را به همراه دارند.

فواید سلامتی مرتبط با اینولین

همانطور که قبلا گفته شد، اینولین یک فیبر غذایی عالی است. در واقع، محلول بودن به این معنی است که فواید سلامتی زیادی در سیستم انسان دارد، زیرا به آسانی حل می شود و با غذا مخلوط می شود و فواید سلامتی مرتبط را اعمال می کند. در اینجا برخی از دلایل محبوبیت زیاد اینولین آورده شده است.

فواید اینولین برای سلامتی چیست؟

سیری را تقویت می کند

اگر می‌خواهید سیری خود را افزایش دهید، می‌توانید از محصولات غذایی حاوی اینولین یا مواد غذایی که به طور طبیعی مملو از اینولین هستند استفاده کنید. اینولین محلول است و با مواد غذایی مخلوط می شود و یک ماده ژل مانند ایجاد می کند. به این ترتیب، هضم و جذب غذا در امتداد مجرای گوارش را کند می کند و زمان عمل بیشتری را می دهد. هرچه غذا بیشتر هضم و جذب شود، مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد و نیاز به غذا خوردن را از بین می‌برید.

ممکن است به حرکات روده کمک کند و از یبوست جلوگیری کند

یبوست یک مشکل گوارشی است که منجر به سفت شدن مدفوع و درد هنگام دفع آن می شود. خوشبختانه فیبرهای محلول مانند اینولین حرکات روده را بهبود می بخشد و یبوست را کاهش می دهد. آنها نه تنها هضم را کند می کنند تا زمان عمل بیشتری داشته باشند، بلکه حجم مدفوع را نیز افزایش می دهند. علاوه بر این، افزودن حجم به مدفوع، احتمال اسهال را نیز کاهش می دهد، که ناشی از عوامل متعددی است.

فواید اینولین برای سلامتی چیست؟

ممکن است سطح کلسترول بد را کاهش دهد و سلامت قلب را بهبود بخشد

سطح کلسترول بد و نسبت کلسترول خوب به بد دو مورد از شاخص های سلامت قلب هستند. از آنجایی که سطوح بالای کلسترول بد زمانی که اکسید می‌شوند و آسیب‌رسان‌تر می‌شوند، سلامت قلب را به خطر می‌اندازند، کاهش سطح آن به بهبود سلامت قلب کمک زیادی می‌کند. گنجاندن اینولین در رژیم غذایی، سطح کلسترول را کنترل می کند و از قلب محافظت می کند.

اینولین به محتوای پری بیوتیک اضافه می کند

پری بیوتیک ها به غذاهایی اطلاق می شوند که باکتری های مفید مجرای گوارشی را تغذیه می کنند و برای سلامتی حیاتی هستند. حفظ تعادل بین باکتری‌های خوب و بد و تغذیه با باکتری‌های اولی به معنای داشتن روده سالم‌تر و بهبود سلامت است. اینولین یک ماده غذایی پری بیوتیک است که باکتری های مفید را تغذیه می کند، روده را سالم نگه می دارد و سیستم ایمنی کلی را تقویت می کند. به این ترتیب، دفعات عفونت و سرماخوردگی فرد کاهش می یابد.

می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند

مطالعات نشان می دهد که از آنجایی که اینولین سلامت روده و ایمنی کلی را تقویت می کند، ممکن است به کاهش خطر برخی از انواع سرطان کمک کند. به عنوان مثال، می تواند خطر سرطان روده بزرگ و کولورکتال را کاهش دهد. با این حال، اینها یافته های مطالعات اولیه هستند و قبل از توصیه اینولین برای این نقش، نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد. با این حال، اضافه کردن اینولین به رژیم غذایی شما هنوز ضرری ندارد زیرا کمک بیشتری به سلامتی شما می کند.

فواید اینولین برای سلامتی چیست؟

ممکن است به کاهش خطر دیابت کمک کند

دیابت در صدر بیماری های کشنده جهان قرار دارد و سالانه جان میلیون ها نفر را می گیرد. آیا می دانستید با گنجاندن فیبرهای غذایی مانند اینولین در رژیم غذایی خود می توانید خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید؟ اینولین کربوهیدراتی است که هضم و جذب سایر کربوهیدرات ها را کند می کند. به این ترتیب، برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قند و انسولین، دو عاملی که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند، راه طولانی را طی می‌کند. این مشخص میکند که چرا پزشکان با مشاهدات مثبت، غذاهای غنی از اینولین را به افراد پیش دیابتی توصیه می‌کنند.

نتیجه

اینولین یک فیبر رژیمی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله کنگر فرنگی، موز، مارچوبه، سیر، سیب زمینی وحشی، گندم و ریشه کاسنی یافت می شود. صنایع فرآوری مواد غذایی به دلیل فواید فراوانی که برای سلامتی دارد، آن را به مواد غذایی اضافه می کند. می تواند به کاهش وزن، کاهش سطح قند و کلسترول خون، تقویت سلامت و ایمنی روده و افزایش سیری کمک کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.