کد خبر : 3720
تاریخ انتشار : شنبه 22 جولای 2023 - 2:09

مهدی پیرتاجانی

جیاگولان Jiaogulan

جیاگولان Jiaogulan
جیاگولان برای کلسترول بالا، دیابت، بیماری کبد، چاقی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد وجود ندارد.

Jiaogulan (Gynostemma pentaphyllum)

جیاگولان گیاهی است که به صورت وحشی در بسیاری از مناطق آسیا رشد می کند. گاهی اوقات به آن جینسینگ جنوبی یا گیاه معجزه آسا می گویند.

جیاگولان حاوی موادی است که ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. مردم معمولاً از جیاگولان برای کلسترول بالا، دیابت، بیماری کبد، چاقی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد وجود ندارد.

همچنین جیاگولان را با سایر گیاهانی که جینسنگ نامیده می شوند، از جمله جینسنگ آمریکایی، کوهوش آبی، کانایگر، کودونوپسیس، الوترو، پاناکس جینسنگ و پاناکس نوتوژنسنگ اشتباه نگیرید. اینها یکی نیستند.

موارد استفاده و اثربخشی

دیابت. به نظر می رسد نوشیدن چای جیاگولان کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می بخشد.

علاقه به استفاده از جیاگولان برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی: جیاگولان احتمالاً در صورت مصرف چای تا ۳ ماه و زمانی که عصاره آن تا ۴ ماه استفاده شود، بی خطر است. شایع ترین عوارض جانبی اسهال و حالت تهوع است. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا جیاگولان هنگام استفاده طولانی مدت ایمن است یا خیر وجود ندارد.

 

جیاگولان

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری: مصرف خوراکی جیاگولان در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد. یکی از مواد شیمیایی موجود در جیاگولان با نقایص مادرزادی احتمالی مرتبط است.

تغذیه با شیر مادر: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن استفاده از جیاگولان در هنگام شیردهی وجود ندارد. از استفاده آن خودداری کنید.

“بیماری های خودایمنی” مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE)، آرتریت روماتوئید (RA) یا سایر شرایط: جیاگولان ممکن است باعث فعال تر شدن سیستم ایمنی شود. این می تواند علائم بیماری های خود ایمنی را افزایش دهد. اگر یک بیماری خود ایمنی دارید، بهتر است تا زمانی که بیشتر مشخص نشده است از استفاده از جیاگولان خودداری کنید.

اختلالات خونریزی: جیاگولان ممکن است لخته شدن خون را کند کند. این ممکن است اختلالات خونریزی را بدتر کند.

جراحی: جیاگولان ممکن است لخته شدن خون را کند کند. ممکن است خطر خونریزی حین و بعد از جراحی را افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از جیاگولان را متوقف کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهایی که سیستم ایمنی را کاهش می دهند (سرکوب کننده های ایمنی) با جیاگولان تداخل دارند.

جیاگولان می تواند فعالیت سیستم ایمنی را افزایش دهد. برخی از داروها، مانند داروهایی که پس از پیوند استفاده می شوند، فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند. مصرف جیاگولان همراه با این داروها ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد.

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با جیاگولان تداخل دارند.

جیاگولان ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف جیاگولان همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با جیاگولان تداخل دارند

جیائوگولان ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف جیاگولان همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

دوز

عصاره جیاگولان اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۲۰۰-۲۲۵ میلی گرم خوراکی دو بار در روز تا ۱۶ هفته استفاده می شود. با یک متخصص صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.