کد خبر : 3610
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 می 2023 - 3:02

دامیانا

دامیانا

دامیانا درختچه ای وحشی است که در مکزیک، آمریکای مرکزی و هند غربی می روید. از برگ و ساقه آن برای تهیه دارو استفاده می شود. مردم از دامیانا برای درمان برخی  بیماری ها استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت  استفاده از آن وجود ندارد. چگونه کار می کند؟ دامیانا حاوی

دامیانا درختچه ای وحشی است که در مکزیک، آمریکای مرکزی و هند غربی می روید. از برگ و ساقه آن برای تهیه دارو استفاده می شود.

مردم از دامیانا برای درمان برخی  بیماری ها استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت  استفاده از آن وجود ندارد.

چگونه کار می کند؟

دامیانا حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است بر مغز و سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

شواهد ناکافی برای

چاقی

عملکرد ورزشی

آسم

دیابت

سردرد

شب ادراری

افسردگی

ناراحتی عصبی معده

یبوست

تقویت قوای روحی و جسمی

علائم یائسگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

وجود دارد، برای ارزیابی اثربخشی دامیانا برای این موارد به شواهد بیشتری نیاز است.

اثرات جانبی

دامیانا زمانی که از راه خوراکی در مقادیری که معمولاً در غذاها یافت می شود مصرف شود، احتمالاً ایمن است. همچنین دامیانا در صورت مصرف خوراکی در مقادیر دارویی، احتمالاً ایمن است. اما در صورت مصرف در دوزهای بسیار بالا عوارض جانبی جدی وجود دارد. تشنج و سایر علائم مشابه هاری یا مسمومیت با استریکنین پس از مصرف ۲۰۰ گرم عصاره دامیانا گزارش شده است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از ایمن بودن استفاده از دامیانا در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. از استفاده دامیانا خودداری کنید.

دیابت: دامیانا ممکن است بر سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت تأثیر بگذارد. مراقب علائم قند خون پایین (هیپوگلیسمی) باشید و اگر دیابت دارید و از دامیانا استفاده می کنید، قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

جراحی: از آنجایی که به نظر می رسد دامیانا بر سطح گلوکز خون تأثیر می گذارد، این نگرانی وجود دارد که ممکن است در کنترل قند خون در طول و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از دامیانا را متوقف کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با دامیانا تداخل دارند

دامیانا ممکن است قند خون را کاهش دهد. از داروهای دیابت نیز برای کاهش قند خون استفاده می شود. مصرف دامیانا همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید. دوز داروی دیابت شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

برخی از داروهای مورد استفاده برای دیابت عبارتند از: گلیمپراید (آماریل)، گلیبورید (دیابتا، گلیناز پرس‌تابز، میکروناز)، انسولین، متفورمین (گلوکوفاژ)، پیوگلیتازون (آکتوس)، روزیگلیتازون (آواندیا) و غیره.

دوز

دوز مناسب دامیانا به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز برای دامیانا وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل های مربوطه روی برچسب محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.