کد خبر : 1811
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آوریل 2020 - 0:26

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید
بیماری سیستمیکی می باشد که در آن التهاب فرضی در مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها و لیگانت ها دیده می شود.

 

آرتریت روماتوئید RA

بیماری سیستمیکی می باشد که در آن التهاب فرضی در مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها و لیگانت ها دیده می شود. عفونت ویروسی یا باکتریایی احتمالآ عامل شروع آن هستند. گفته می شود نوشیدن مقدار بالای چای خطر پیشرفت آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد با این وجود دیگر مطالعات چای را عامل محافظت کننده دانسته اند.

این بیماران به خاطر التهاب سیستمیک در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند. در این بیماران از داروهای غیر استروئیدی NSAID و مهار کننده های سیکلواکسیژناز-۲ استفاده میشود. از عوارض این داروها می توان افزایش هموسیستئین خون، افزایش فشار خون و قند خون اشاره کرد که همگی عوامل خطر بیماری قلبی عروقی هستند. سالیسیلات ها و NSAID ها خط اول درمان هستند. همچنین متوتروکستات نیز رایج است اما عوارض جانبی زیادی دارد.

یک رژیم متعادل که متناسب با راهنمایی های رژیمی همراه با ثابت نگهداشتن وزن بدن، بخش مهمی از درمان پزشکی تغذیه ای در آرتریت روماتوئید است.

تغییر در ترکیب رژیم و کاهش وزن می تواند مهم باشد و باعث بهبود علائم کلینیکی شود. علتی که تغییر رژیم از جمله گیاه خواری و بدون گلوتن می تواند داشته باشد می تواند با حذف آنتی ژن ها غذایی واکنش دهنده ی ایمنی باشد.

بعضی مطالعات اما نه همه از اثر مفید ناشتایی در کاهش درد و التهاب گزارش داده اند.

همچنین رژیم غذایی ضد التهابی برای مبتلایان آرتریت روماتوئید توصیه میشود.

یک برنامه ای با الگوی مشابه رژیم مدیترانه ای که شامل مقادیر متوسط گوشت، چربی های غیر اشباع به جای چربی های اشباع و مقادیر فراوان میوه و سبزیجات و ماهی مفید است. گوشت قرمز با داشتن خواص پیش التهابی به عنوان منبعی از اسید آراشیدونیک عمل می کند.

برخی از مواد غذایی که احتمالآ باعث تشدید آرتریت روماتوئید می شوند: گوشت، الکل، قهوه، شیرینی ها، قند و شکر، شکلات، سیب و مرکبات.

تجزیه پروتئین در بدن این افراد افزایش می یابد که با هورمون رشد، گلوکاگن و تولیدات ناشی از نکروز تومور ارتباط دارد. نیاز پروتئینی بیمارانی که از نظر تغذیه ای فقیر هستند یا در مرحله ای حاد بیماری هستند به میزان ۲ تا ۱٫۵ گرم با ازای وزن می باشد.

رژیم بدون گلوتن در آرتریت روماتوئید مفید است.

در افراد با RA متوسط تا شدید یک رژیم گیاهخواری و کم چربی مناسب است.

رژیم غذایی کم چرب میزان سرم ویتامین E و  ویتامین A را کاهش می دهد و منجر به تحریک پر اکسیداسیون چربی ها و تولید ایکوزانوئیدها و بدتر شدن آرتریت روماتوئید می شوند.

یک رژیم ضدالتهاب با میزان بالاتر اسیدهای چرب امگا۳ به علت نقش در کاهش التهاب باعث افزایش عملکرد فیزیکی و شادابی بیماران آرتریت روماتوئید می شود. روغن های زیتون و پامچال فعالیت ضدالتهابی غیر مستقیم بواسطه ای فعالیت PGE1 دارند. روغن ماهی باعث کاهش علائم آرتریت روماتوئید و کاهش استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می شود. اثرات مفید آن ها تا بعد از ۱۲ هفته از شروع به تاخیر می افتد  و بعد از قطع و ادامه ندادن تا ۶ هفته به طول می انجامد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.