کد خبر : 3521
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آوریل 2023 - 1:05

مهدی پیرتاجانی

شیساندرا

شیساندرا

شیساندرا (Schisandra chinensis) یا (توت پنج طعم) گیاهی بومی شمال چین است. این میوه به عنوان غذا مصرف می شود و همچنین از آن برای تهیه دارو استفاده می شود. شیساندرا یک آداپتوژن در نظر گرفته می شود. آداپتوژن ها دسته ای از مواد طبیعی هستند که اعتقاد بر این است که مقاومت بدن را

شیساندرا (Schisandra chinensis) یا (توت پنج طعم) گیاهی بومی شمال چین است. این میوه به عنوان غذا مصرف می شود و همچنین از آن برای تهیه دارو استفاده می شود.

شیساندرا یک آداپتوژن در نظر گرفته می شود. آداپتوژن ها دسته ای از مواد طبیعی هستند که اعتقاد بر این است که مقاومت بدن را در برابر استرس های فیزیکی، محیطی و احساسی تحریک می کنند. مواد شیمیایی موجود در شیساندرا همچنین عملکرد کبد را بهبود می بخشد و ممکن است انرژی را افزایش دهد که می تواند استقامت و هماهنگی را بهبود بخشد.

مردم از  شیساندرا برای یائسگی، عملکرد ورزشی، ذات الریه و بسیاری اهداف دیگر استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از هرگونه استفاده وجود ندارد.

مطالعات نشان داده اند که در افراد سالم، شیساندرا تغییراتی در سطوح پایه اکسید نیتریک و کورتیزول موجود در خون و بزاق ایجاد می کند. در مطالعات حیوانی نیز نشان داده شده است که با سرکوب افزایش پروتئین کیناز فعال شده با استرس فسفریله شده، که التهاب را افزایش می دهد، به اصلاح پاسخ به استرس کمک می کند.

برخی از گیاهانی که برای بهبود عملکرد کبد مفید هستند، اگر برای مدت طولانی استفاده شوند، می توانند مشکل ساز شوند، اما شیساندرا برای استفاده روزانه حتی در افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند و تحمل کمی به مکمل ها دارند، بی خطر است.

فواید سلامتی

۱- به کاهش التهاب کمک می کند.

به لطف غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی، شیساندرا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند و پاسخ های التهابی را کاهش می دهد – که ریشه بیماری های مدرن مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی است. رادیکال های آزاد سلامت ما را تهدید می کنند زیرا ژن های خاصی را روشن و خاموش می کنند، باعث آسیب سلولی و بافتی می شوند و روند پیری را تسریع می کنند.

با توجه به توانایی آن در تأثیر مثبت بر سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب، به نظر می رسد شیساندرا به متوقف کردن پیشرفت آترواسکلروز (سخت شدن شریان ها)، تعادل قند خون، جلوگیری از دیابت و رساندن بدن به تعادل اسیدی و باز بهینه کمک می کند.

۲- کمک به عملکرد آدرنال، کمک به مقابله با استرس

شیساندرا که به عنوان یک عامل آداپتوژن شناخته می شود، به تعادل هورمون ها به طور طبیعی کمک می کند و بنابراین توانایی ما را برای مقابله با عوامل استرس زا، چه فیزیکی و چه روانی، بهبود می بخشد.

گیاهان تطبیقی و ابر غذاها هزاران سال است که به طور طبیعی مقاومت بدن را در برابر استرس محیطی، اضطراب، قرار گرفتن در معرض سموم، آسیب های عاطفی، خستگی ذهنی و بیماری های روانی افزایش می دهند. از آنجا که شیساندرا به تغذیه غدد فوق کلیوی کمک می کند و تولید بیش از حد “هورمون های استرس” مانند کورتیزول را کاهش می دهد، با توانایی های ذهنی بهتر، استقامت بدنی و سلامت متابولیک مرتبط است.

۳- از عملکرد کبد و سلامت گوارش پشتیبانی می کند

بسیاری از تحقیقات حکایتی در مورد شیساندرا بر عملکرد کبد، به ویژه تأثیر آن بر تولید آنزیم های سم زدایی کبدی مختلف متمرکز شده است. توانایی های تقویت کننده سیستم ایمنی آن بسیار گسترده است، زیرا اسکیساندرا به افزایش تولید آنزیم، تقویت فعالیت آنتی اکسیدانی و بهبود گردش خون، هضم و توانایی حذف مواد زائد از بدن کمک می کند.

از آنجایی که سلامت کبد با ایمنی قوی تر مرتبط است، شیساندرا در برابر عفونت ها، سوء هاضمه و اختلالات مختلف دستگاه گوارش محافظت می کند.

ده ها مطالعه انجام شده در ۵۰ سال گذشته کارایی شیساندرا را در پاکسازی کبد، درمان ذات الریه، پیشگیری از مشکلات رشدی در زنان باردار و کاهش واکنش های آلرژیک، بیماری های حاد گوارشی، ترشح بیش از حد و کم ترشح معده، گاستریت مزمن و زخم معده برخی از مطالعات کوچک نیز نشان می‌دهند که برای درمان هپاتیت مزمن، به‌ویژه زمانی که با سایر درمان‌ها استفاده می‌شود، مفید است.

۴- از پوست محافظت می کند

شیساندرا یک تونیک زیبایی طبیعی است که می تواند از پوست در برابر باد، قرار گرفتن در معرض آفتاب، واکنش های آلرژیک، درماتیت، استرس های محیطی و تجمع سم محافظت کند. Schisandra chinensis به دلیل اثرات ضد التهابی که دارد به طور گسترده برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود.

مطالعات همچنین ارتباط بین استفاده از اسکیساندرا و محافظت در برابر اختلالات عصبی و روانپزشکی از جمله:

  • اختلال روانی
  • افسردگی
  • روان‌گسیختگی
  • اضطراب
  • اعتیاد به الکل
  • حتی آلزایمر

۵- به عملکرد جنسی سالم کمک می کند

تحقیقات نشان می دهد که شیساندرا برای باروری و سلامت هورمونی مفید است، به تقویت میل جنسی قوی کمک می کند، از اختلالات جنسی مانند ناتوانی جنسی جلوگیری می کند و بر اندام های تناسلی از جمله رحم تأثیر مثبت می گذارد.

از آنجایی که تأثیر مثبتی بر تولید هورمون از جمله استروژن دارد، می‌تواند به بهبود استخوان و تشکیل تراکم معدنی استخوان کمک کند. این برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، که در میان زنان مسن‌تر رایج است، مفید است زیرا تغییراتی در سطوح هورمونی دارند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.