کد خبر : 4181
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آوریل 2024 - 11:11

مهدی پیرتاجانی

خار مقدس

خار مقدس
از خار مقدس برای سوء هاضمه، عفونت ها، زخم ها و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کنند.

خار مقدس با نام (Cnicus benedictus) BLESSED THISTLE

بررسی اجمالی

خار مقدس (Cnicus benedictus) گیاهی گلدار با خارهای تیز در ساقه و برگ است. بومی منطقه مدیترانه است.

خار مقدس حاوی مواد شیمیایی به نام تانن است که ممکن است به اسهال، سرفه و تورم کمک کند.

از خار مقدس برای سوء هاضمه، عفونت ها، زخم ها و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

خار مقدس را با خار مریم اشتباه نگیرید. اینها یکی نیستند.

اثرات جانبی و اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

هنگام مصرف خوراکی: خارمقدس معمولاً در غذاها مصرف می شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا خارمقدس برای استفاده به عنوان دارو بی خطر است یا عوارض جانبی آن وجود ندارد. در دوزهای بیشتر از ۵ گرم در هر فنجان چای، خارمقدس ممکن است باعث ناراحتی معده و استفراغ شود.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن خارمقدس یا عوارض جانبی آن وجود ندارد. خار مریم ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.

بارداری اطلاعات قابل اعتماد کافی وجود ندارد در قسمت ایمن بمانید و از استفاده آن خودداری کنید.

تغذیه با شیر مادر: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا خار مریم هنگام شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

مشکلات روده ای، مانند عفونت، بیماری کرون، و سایر بیماری های التهابی: اگر هر یک از این بیماری ها را دارید، خار مقدس مصرف نکنید. ممکن است معده و روده را تحریک کند.

آلرژی به ابروسیا و گیاهان وابسته: خار مریم ممکن است باعث واکنش آلرژیک در افرادی شود که به خانواده Asteraceae/Compositae حساس هستند. اعضای این خانواده عبارتند از: ابروسیا، گل داوودی، گل همیشه بهار، بابونه و بسیاری دیگر.

با این ترکیب مراقب باشید

آنتی اسیدها با خارمقدس تداخل دارند.

از آنتی اسیدها برای کاهش اسید معده استفاده می شود. خارمقدس می تواند اسید معده را افزایش دهد. مصرف خارمقدس ممکن است اثرات آنتی اسیدها را کاهش دهد.

داروهای کاهش دهنده اسید معده (بلوکرهای H2) با خارمقدس تداخل دارند.

بلوکرهای H2 برای کاهش اسید معده استفاده می شود. خارمقدس می تواند اسید معده را افزایش دهد. مصرف خارمقدس ممکن است اثرات مسدود کننده های H2 را کاهش دهد.

برخی از مسدودکننده های H2 رایج عبارتند از سایمتیدین (Tagamet)، رانیتیدین (Zantac) و فاموتیدین (Pepcid).

داروهای کاهش دهنده اسید معده (مهارکننده های پمپ پروتون) با خارمقدس تداخل دارند.

مهارکننده های پمپ پروتون برای کاهش اسید معده استفاده می شود. خارمقدس می تواند اسید معده را افزایش دهد. مصرف خارمقدس ممکن است اثرات مهارکننده های پمپ پروتون را کاهش دهد.

برخی از مهارکننده های رایج پمپ پروتون عبارتند از: امپرازول (Prilosec)، لانزوپرازول (Prevacid)، رابپرازول (Aciphex)، پانتوپرازول (Protonix) و اسمومپرازول (Nexium).

دوز

به طور سنتی، خار مریم اغلب توسط بزرگسالان به عنوان چای استفاده می شود. همچنین به عنوان عصاره مایع استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول و دوز ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.