کد خبر : 1404
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 ژانویه 2020 - 23:52

منگنز (Mg)

منگنز (Mg)
منگنز برای حفظ سلامت اعصاب و کمک به لغزندگی مفصل ها، تقویت ساختمان استخوانی خوب و تولید هورمون تیروئید که سرعت سوخت و ساز بدن را کنترل می کند لازم می باشد.

منگنز (Mg)

منگنز (Mg) برای فعال شدن بعضی از آنزیم ها به منظور شروع عمل شان در بدن ضروری می‌باشد. همچنین برای ساخته شدن آنزیمی به نام سوپر اکسید دیسموتاز (superoxide dismutase) لازم می باشد. این آنزیم باعث می‌شود که رادیکال‌های آزاد که باعث بیماری قلبی و بعضی از سرطان‌ها می‌شوند از بین بروند. منگنر همچنین بدن را قادر می سازد که از پروتئین هایی که در رژیم غذایی وجود دارد استفاده نماید و نیز در برای ساخته شدن هورمون های جنسی ضروری می باشد. شناخته شده است که منگنز برای حفظ سلامت اعصاب و کمک به لغزندگی مفصل ها،  تقویت ساختمان استخوانی خوب و تولید هورمون تیروئید که سرعت سوخت و ساز بدن را کنترل می کند لازم می باشد. هم چنین تصور می شود که منگنز در تعادل میزان قند خون شرکت داشته باشد.

ویتامین ث (C) همراه با زینک ( روی) و ویتامین های ب یک، ویتامین ایی (E) و ویتامین کا (K) ممکن است در جذب منیزیوم نیز به بدن کمک نمایند. برخلاف انتظار، وقتی میزان مصرف آهن کم می باشد میزان جذب منگنز در بدن افزایش می یابد و برعکس، وقتی مصرف آن افزایش می یابد میزان جذب منگنز کاهش می یابد.

مصرف زیاد کلسیم و فسفر باعث کاهش جذب منگنز در بدن می‌شوند. همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها و مصرف مقادیر زیاد مشروبات الکلی باعث می شوند که ذخیره منگنز در بدن کاهش پیدا کند.

گرچه هیچ مقدار خاصی توصیه نشده است که به طور روزانه از منگنز استفاده شود اما بعضی از متخصصین تغذیه پیشنهاد می کنند که به طور روزانه  ۱/۴ میلی گرم از این ماده مصرف شود که این مقدار برابر است با سه برش کوچک از نان سبوس دار.

موارد استفاده های درمانی از منگنز (Mg)

بهبود میزان قند خون در افراد مبتلا به مرض قند: بیماران دیابتی که میزان منگنز آنها پایین است در صورتی که از مکمل های حاوی منگنز استفاده نمایند میزان قند خونشان بهتر کنترل می شود.

تشنج های صرعی: اگر میزان منگنز در افراد مبتلا به صرع پایین باشد، تحقیقات نشان داده است که با مصرف مکمل های حاوی منگنز، صرع آنها بهتر کنترل می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن: سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به افسردگی اغلب دارای مقاومت کمی در مقابل عفونت‌ها می باشد. به نظر می رسد که مکمل های حاوی منگنز به تقویت سیستم ایمنی کمک می نماید.

قوی شدن استخوان ها: کمبود منگنز که برای ساخته شدن استخوان های خوب لازم می باشد در خانم هایی که تراکم استخوانی آنها کاهش یافته است دیده می شود که این وضعیت باعث افزایش خطر شکستگی های استخوان در آنها می‌شود. افزایش مصرف منگنز در رژیم غذایی ممکن است به تقویت استخوان ها و کاهش خطر بروز پوکی استخوان کمک نماید.

التیام بهتر زخم ها: مصرف کافی منگنز در رژیم غذایی برای ساخته شدن کلاژن که در التیام زخم ها به کار می رود لازم می باشد.

کمبود منگنز (Mg) می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماریهای زیر شود:

درد مفصل ها

بروز جوش ها و لکه های قرمز رنگ در پوست

ضعف حافظه

پرش و انقباض عضلات

سرگیجه

عدم تعادل بدن

غذاهای سرشار از منگنز (Mg)

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار منگنز (Mg) برابر است با:

فندوق        ۴.۹ میکروگرم

گردو          ۴.۶ میکروگرم

پودر نارگیل  ۱.۸ میکروگرم

بادام          ۱.۷ میکروگرم

بادام هندی  ۱.۷ میکروگرم

سویا          ۰.۹ میکروگرم

چای        ۰.۱۴ میکروگرم

منگنز (Mg)

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.