کد خبر : 1350
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 ژانویه 2020 - 22:50

ویتامین ث

ویتامین ث
ویتامین ث برای تولید و حفظ کلاژن های سالم در بدن که باعث در کنار هم نگه داشتن سلولهای پوست، لثه ها و تاندون ها می شوند ضروری می باشد.

ویتامین ث (C) که نام شیمیایی اسید اسکوربیک (Ascorbic) می باشد برای تولید و حفظ کلاژن های سالم در بدن که باعث در کنار هم نگه داشتن سلولهای پوست، لثه ها و تاندون ها می شوند ضروری می باشد. همچنین ویتامین C به گلبول های سفید بدن برای مبارزه با عفونت ها کمک نموده و برای ترمیم بهتر و موثرتر زخم ها حیاتی می باشد.

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را که باعث شروع پدیده پیری سلول‌ها و تغییرات سرطانی می شوند را خنثی نماید. ویتامین C در جریان خون گردش نموده و مقدار زیادیِ آن از طریق ادرار از بدن خارج می شوند.

مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین C برای افراد بزرگسال ۶۰ میلی‌گرم یعنی معادل یک لیوان آب پرتقال می باشد. مصرف ویتامین C روزانه تا ۳ هزار میلی‌گرم در کوتاه ‌مدت و تا ۲ هزار میلی‌گرم در طولانی مدت باعث بروز هیچ خطری نمی شود. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که افراد روزانه ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف نمایند.

هشدار در مورد ویتامین ث

مصرف مقادیر زیاد ویتامین C در افرادی که کلیه شان استعداد سنگ سازی دارد توصیه نمی شود.

موارد استفاده درمانی از ویتامین ث

آب مروارید: نشان داده شده است که مصرف مکمل های ویتامین C باعث کاهش خطر ایجاد آب مروارید چشم می‌شود. افرادی که دچار آب مروارید هستند در صورتی که ۳۵۰ میلی گرم ویتامین ث به مدت دو هفته مصرف نمایند بهبود قابل توجهی در بینایی شان ایجاد می‌شود.

تبخال: افرادی که به طور مکرر تبخال می‌زنند در صورتی که روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف نمایند ممکن  این مشکل در آن ها عود نکند.

التیام زخم ها: افرادی که روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم ویتامین ث مصرف می‌کنند بعد از عمل جراحی زودتر جراحاتشان بهبود می یابد. همچنین التیام زخم بستر و خونریزی از لثه ها در افرادی که روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم ویتامین ث مصرف می کنند بهتر خواهد بود.

عفونت ها: مکمل های ویتامین C ممکن است باعث افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی شود و برای مثال طول مدت سرماخوردگی را کاهش دهد.

کمبود ویتامین ث می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های زیر شود:

ابتلاء مکرّر به سرماخوردگی ها و انواع عفونتها

کم شدن انرژی

کبود شدگی آسان پوست

خونریزی از بینی

کند شدن التیام زخم

ایجاد جوش های قرمز در پوست

غذاهای سرشار از ویتامین ث

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار  ویتامین C برابر است با:

فلفل سبز    ۱۲۰ میلی گرم

بروکلی         ۸۷ میلی گرم

توت فرنگی     ۷۷ میلی گرم

کیوی            ۵۹ میلی گرم

پرتقال           ۵۴ میلی گرم

کاهو             ۴۹ میلی گرم

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.