کد خبر : 1398
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 ژانویه 2020 - 23:33

فسفر (P)

فسفر (P)
در حالی که ۸۵ درصد فسفر بدن در اسکلت استخوانی بدن قرار دارد ۱۵ درصد باقیمانده آن دارای نقش حیاتی و مهم دیگری می باشد که برای کنترل و تولید انرژی از کربوهیدرات ها و چربی غذاهایی که مصرف می‌کنیم ضروری می باشد.

فسفر (P)

فسفر (P) همراه با کلسیم تشکیل فسفات کلسیم را می دهد که نقش مهمی در ساختن استخوان و دندان‌های قوی و محکم دارد. در حالی که ۸۵ درصد فسفر بدن در اسکلت استخوانی بدن قرار دارد ۱۵ درصد باقیمانده آن دارای نقش حیاتی و مهم دیگری می باشد که برای کنترل و تولید انرژی از کربوهیدرات ها و چربی غذاهایی که مصرف می‌کنیم ضروری می باشد. همچنین در ساختمان دی ان ای (DNA) که ماده ژنتیکی بدن می باشد و در ساختمان فسفولیپیدها که در تمام دیواره های سلولی بدن وجود دارد، فسفر یافت می شود.

ویتامین د (D) باعث می‌شود که جذب فسفر در بدن افزایش پیدا کند. مصرف مقادیر زیاد کلسیم می تواند موجب کاهش میزان فسفر در بدن شود. نسبت جذب ایده آل کلسیم به فسفر دو به یک می باشد. مصرف سطح منیزیم و آلومینیوم نیز می‌توانند باعث اختلال در جذب فسفر شود. مصرف طولانی مدت از آنتی اسید هایی که حاوی آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم (شیر منیزی)هستند و در درمان ترش کردن و سوء هاضمه به کار می روند می تواند باعث کاهش سطح فسفر در بدن شود.

مقدار مورد نیاز روزانه فسفر برای افراد بزرگسال ۸۰۰ میلی گرم می باشد. مصرف روزانه تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم باعث بروز هیچ خطری نمی شود.

هشدار در مورد فسفر (P)

نوشابه‌های کولا دار گازدار سرشار از اسید فسفریک می باشند. مصرف زیاد این نوشابه‌ها می‌تواند باعث اختلال در میزان کلسیم بدن می شود.

موارد استفاده های درمانی از فسفر (P)

تراکم استخوان: تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد که فسفر در ایجاد حداکثر توده استخوانی نقش بسیار مهمی دارد. تقریباً نیمی از وزن استخوان را فسفات تشکیل می دهد و بنابراین برای داشتن یک اسکلت استخوانی قوی و نیرومند، نیاز به مصرف کافی فسفر داریم. مصرف یک گرم (۱۰۰۰ میلی گرم) فسفر در روز برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند باعث سرعت بخشیدن به ترمیم استخوان شکسته آنها شده و زمان جوش خوردن استخوان را کاهش می دهد.

مصرف زیاد الکل: افرادی که به مقدار زیادی  مشروبات الکلی مصرف می‌کنند اغلب دارای مقادیر کم فسفات در خون هستند و بنابراین باید با مکمل های فسفر تحت درمان قرار بگیرند.

مرض قند( دیابت):  شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می‌کنند و در صورت مصرف مکمل های حاوی فسفر، قند خونشان بهتر کنترل شده و از خستگی آنها کاسته می شود.

سنگ های کلیه: به نظر می رسد که مصرف مکمل های حاوی فسفات به کاهش تشکیل سنگ های کلیوی کمک می کند که این کار را با کاهش میزان کلسیم ادرار انجام می دهد.

کمبود فسفر (P) می تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های  زیر شود:

کم شدن تراکم استخوانی

ضعف و نرمی استخوان

نارسایی رشد

ضعف

خستگی

بی اشتهایی

گرفتگی و اسپاسم عضلات دست، صورت و پا

غذاهای سرشار از فسفر (P)

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار فسفر (P) برابر است با:

پنیر           ۴۹۰ میلی گرم

جگر           ۴۷۰ میلی گرم

میگو          ۳۵۰ میلی گرم

گوشت گاو   ۱۷۰ میلی گرم

بوقلمون      ۲۲۰ میلی گرم

ماست ساده ۱۶۰ میلی گرم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.