کد خبر : 2258
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آگوست 2020 - 22:52

فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا

فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا

  فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا سازه های بسیاری وجود دارند که مصرف غذا و در نتیجه دریافت کلی مواد مغذی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. این سازه ها عبارتند، از دست دادن اشتها (که احتمال دارد ناشی از افسردگی باشد)، مصرف داروهای خاص و کمبود ریز مغذی ها با مسمومیت (با

 

فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا

سازه های بسیاری وجود دارند که مصرف غذا و در نتیجه دریافت کلی مواد مغذی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. این سازه ها عبارتند، از دست دادن اشتها (که احتمال دارد ناشی از افسردگی باشد)، مصرف داروهای خاص و کمبود ریز مغذی ها با مسمومیت (با اثری که بر حس چشایی دارد ممکن است اشتها را تغییر دهد)، رژیم غذایی (که دریافت کلی غذا را با هدف کسب وزن بهینه، به طور هدفمند کاهش می دهد) و بیش تمرینی (مشکل اصلی بسیاری از ورزشکاران) می باشد.

فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا – از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتها (بی اشتهایی)، به هر دلیلی که روی دهد موجب اختلال مصرف غذا شده و اگر به مدت قابل توجهی ادامه یابد ممکن است سوءتغذیه را موجب شود. اشتها ممکن است تحت تاثیر سازه های تغذیه ای و غیر تغذیه ای قرار گیرد. برای مثال، از دست دادن و فوت یکی از اعضای خانواده، اغلب باعث کاهش میزان اشتها می گردد. همچنین کمبود روی نیز از دست دادن اشتها را به همراه دارد. مصرف ناکافی کربوهیدرات ها که احتمالآ در رژیم هایی غذایی پر پروتئین، پرچرب و کم کربوهیدرات اتفاق می افتد، ممکن است باعث نوعی کتوز شود که پیامد آن از دست دادن اشتها و تهوع می باشد. مصرف داروهای خاص نیز باعث تغییر ذائقه و از دست اشتها می گردند که هر دو حالت ممکن است کاهش مصرف غذا را موجب شده یا حداقل تنوع غذای مصرفی را کاهش دهند که پیامد آن فقر مواد مغذی و کاهش دریافت انرژی است.

نمونه داروهایی که ممکن است موجب از بین رفتن اشتها شوند یا حس چشایی را تغییر دهند:

تیلنول حاوی کدوئین

تاموکسیفن

کول چیسین

آمفوژن

آزول فیدین

تغییر حس چشایی

آمفتامین ها

آمپلی سیلین

بنزوکائین

سلوفیبرات

گریسئوفولوین

لیدوکائین

کربنات لتیوم

دی – پنیسیل آمین

فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا – کمبود ریز مغذی ها یا مسمومیت

ریز مغذی ها نیز نقش مهمی در اشتهای افراد دارند و کمبود آن ها باعث بروز مشکلاتی می شوند که به دشواری قابل حل می باشند. کمبود یک ویتامین، مانند تیامین، باعث کاهش اشتها می گردد. با این وجود، از آنجایی که این ضعف (کمبود) کاهش اشتها را به همراه دارد، افزایش مصرف غذا برای تامین آن دشوار است.

فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا – رژیم های مشهور

به منظور محدود نمودن مصرف غذاها طراحی می شوند. برخی رژیم های غذایی، گروه های غذایی را به طور کامل حذف می نمایند، در حالی که برخی دیگر مصرف بعضی از مواد حاوی انرژی مانند پروتئین و چربی را تبلیغ کرده و مصرف موادی مانند کربوهیدرات ها را مجاز نمی دانند. صرف نظر از نوع رژیم، بیش تر رژیم های غذایی باعث کاهش عمده ی کالری می شوند که پیامد آن از دست دادن وزن بدون چربی و کاهش عملکرد است.

کاهش ناگهانی و زیاد کالری دریافتی باعث کاهش وزن بدون چربی می شود که این امر کاهش میزان متابولیسم را در پی دارد. در این شرایط، افراد برای سازگاری با کاهش مداوم میزان متابولیسم، غذای کم تری دریافت می کنند. گاهی وقت ها رژیم های کم کالری تبدیل به رژیم هایی می شوند که از نظر تغذیه ای بسیار فقیر بوده و تمام خطرهای احتمالی مصرف ناکافی مواد مغذی را در پی دارند.

فاکتورهای تاثیر گذار بر مصرف غذا – بیش تمرینی

بیش تمرینی می تواند مشکلاتی مانند بی خوابی، افزایش دفعات ابتلا به بیماری و از دست دادن اشتها را موجب شود. نکته ی مهمی که باید به خاطر داشت این است، هر چیزی که باعث اختلال مصرف غذا می شود احتمال دارد اثر قابل توجهی بر وضعیت تغذیه ای و دریافت انرژی داشته باشد. (وضعیت تغذیه ای و دریافت انرژی) باعث کاهش عملکرد ورزشی می شوند و احتمال ابتلا به بیماری را افزایش خواهند داد. ورزشکارانی که شب ها دچار کم خوابی هستند و خستگی دائم، بیماری های مکرر، از دست دادن وزن و تغییرات عمده در خلق و خوی را تجربه می کنند، به احتمال زیاد دچار بیش تمرینی شده اند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.