کد خبر : 3761
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 22 آگوست 2023 - 2:18

خطرات سلامتی مرتبط با چاقی

خطرات سلامتی مرتبط با چاقی

خطرات سلامتی مرتبط با چاقی چاقی یک بیماری مزمن است. به طور کلی زمانی که شاخص توده بدنی BMI)) 30 یا بالاتر دارید تعریف می شود. این وضعیت شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند: بیماری قلبی و سکته مغزی فشار خون بالا دیابت برخی سرطان ها آرتروز نقرس افسردگی آپنه انسدادی

خطرات سلامتی مرتبط با چاقی

چاقی یک بیماری مزمن است. به طور کلی زمانی که شاخص توده بدنی BMI)) 30 یا بالاتر دارید تعریف می شود. این وضعیت شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند:

  • بیماری قلبی و سکته مغزی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • برخی سرطان ها
  • آرتروز
  • نقرس
  • افسردگی
  • آپنه انسدادی خواب

همه کسانی که چاقی دارند این شرایط را ندارند. اگر سابقه خانوادگی یا سایر عوامل خطر برای یکی از این شرایط داشته باشید، خطر افزایش می یابد.

شاخص توده بدنی (BMI) تنها یکی از معیارهایی است که برای تعریف چاقی استفاده می شود، اما محل قرارگیری چربی اضافی بدن نیز اهمیت دارد. اگر بیشتر در اطراف شکم شما باشد (شکل “سیب”)، ممکن است خطر بیشتری نسبت به شکل “گلابی” داشته باشید، به این معنی که وزن اضافی شما بیشتر در اطراف باسن شما است.

در اینجا نگاهی دقیق تر به هفت وضعیتی که با چاقی مرتبط هستند، گفته شده است.

بیماری قلبی و سکته مغزی

چاقی احتمال ابتلا به فشار خون و کلسترول بالا را افزایش می دهد. هر دوی این شرایط احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را افزایش می دهند.

با درمان، می توانید شانس ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را کاهش دهید. کاهش وزن حتی اندکی فواید سلامتی خود را دارد و نشان داده شده است که خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی را کاهش می دهد.

دیابت نوع ۲

چاقی یک عامل خطر اصلی برای دیابت نوع ۲ است. افراد مبتلا به چاقی حدود ۶ برابر بیشتر در معرض قند خون بالا هستند. اگر چاقی دارید، چندین گزینه درمانی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد.

اگر دیابت نوع ۲ دارید، درمان هایی که به شما کمک می کند هر گونه وزن اضافی را کاهش دهید و از نظر بدنی فعال تر شوید، می توانند به کنترل بهتر سطح قند خون کمک کنند.

سرطان

سرطان های روده بزرگ، سینه (پس از یائسگی)، آندومتر (پوشش داخلی رحم)، کلیه و مری با چاقی مرتبط هستند. برخی مطالعات همچنین ارتباط بین چاقی و سرطان های کیسه صفرا، تخمدان ها و پانکراس را گزارش کرده اند. سالانه بیش از ۶۸۴۰۰۰ سرطان در ایالات متحده با چاقی مرتبط است. با افزایش شاخص توده بدنی (BMI)، خطر ابتلا به سرطان و مرگ ناشی از سرطان نیز افزایش می یابد.

بیماری کیسه صفرا

بیماری کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا با اضافه وزن بیشتر شایع است.

از قضا، خود کاهش وزن، به ویژه کاهش وزن سریع یا کاهش وزن زیاد، می تواند احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد.

آرتروز

استئوآرتریت یک بیماری شایع مفصلی است که اغلب زانو، لگن یا پشت را درگیر می کند. حمل وزن اضافی فشار بیشتری بر این مفاصل وارد می کند و غضروف (بافتی که مفاصل را متحرک می کند) که معمولاً از آنها محافظت می کند، از بین می رود.

کاهش وزن می تواند فشار وارده بر زانوها، باسن و کمر را کاهش دهد و ممکن است علائم آرتروز را بهبود بخشد.

نقرس

نقرس یک آرتریت التهابی است که زمانی اتفاق می افتد که اسید اوریک بیش از حد در خون شما وجود دارد. اسید اوریک اضافی می تواند کریستال هایی را تشکیل دهد که در مفاصل رسوب کرده و باعث درد می شود

نقرس در افراد چاق شایع تر است. این ممکن است به مقاومت به انسولین مربوط باشد. در واقع، کالج آمریکایی روماتولوژی کاهش وزن را به عنوان بخشی از درمان نقرس در افراد چاق توصیه می کند.

اگر سابقه نقرس دارید، بهترین راه کاهش وزن را با پزشک خود در میان بگذارید.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب، باریک شدن راه هوایی در طول خواب، یک بیماری تنفسی است که با چاقی مرتبط است. BMI بالاتر می تواند یک عامل خطر برای آپنه انسدادی خواب باشد. بیش از نیمی از افراد مبتلا به چاقی (حدود ۴۵ درصد) به آپنه انسدادی خواب (OSA) مبتلا هستند.

آپنه خواب می تواند نفس کشیدن در شب را سخت تر کند و باعث شود فرد به شدت خروپف کند و برای مدت کوتاهی نفس خود را در خواب قطع کند. آپنه خواب ممکن است باعث خواب آلودگی در طول روز شود و بیماری قلبی و سکته مغزی را بیشتر کند.

کاهش وزن اغلب آپنه خواب را بهبود می بخشد.

بهترین راهکار یرای کاهش وزن در افراد چاق، ورزش به همراه رزیم غذایی زیر نظر متخصص علوم ورزشی، یا متخصص تغذیه ورزشی یا رژیم درمانی است. سعی کنید کاهش وزن را در یک مدت زمان توصیه شده انجام دهید نع در یک زمان کوتاه تا از آسیب های احتمالی بدور باشید.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.