کد خبر : 3831
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 سپتامبر 2023 - 1:08

مهدی پیرتاجانی

سندرم متابولیک چیست؟

سندرم متابولیک چیست؟
چاقی به علاوه سبک زندگی بی تحرک به عوامل خطر برای سندرم متابولیک کمک می کند. اینها عبارتند از کلسترول بالا، مقاومت به انسولین و فشار خون بالا. این عوامل خطر ممکن است منجر به بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شود.

سندرم متابولیک چیست؟

سندرم متابولیک به وجود مجموعه ای از عوامل خطر خاص برای بیماری های قلبی عروقی اشاره دارد. سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی یا هر سه را به شدت افزایش می دهد.

با توجه به موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)، مجموعه ای از عوامل متابولیک درگیر شامل:

چاقی شکمی. این به معنای داشتن دور کمر بیش از ۳۵ اینچ (۸۸/۹ سانتیمتر)  برای زنان و بیش از ۴۰ اینچ (۱۰۱/۶ سانتیمتر) برای مردان است. افزایش دور کمر شکل چاقی است که به شدت با سندرم متابولیک مرتبط است.

فشار خون بالا ۱۳۰/۸۰ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) یا بالاتر. فشار خون طبیعی به صورت کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه برای فشار سیستولیک (عدد بالا) و کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه برای فشار دیاستولیک (عدد پایین) تعریف می شود. فشار خون بالا به شدت با چاقی مرتبط است. اغلب در افرادی که مقاومت به انسولین دارند دیده می شود.

سندرم متابولیک چیست؟

اختلال در قند خون ناشتا، این به معنای سطحی برابر یا بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است

سطوح بالای تری گلیسیرید بیش از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر، تری گلیسیرید نوعی چربی در خون است.

کلسترول HDL (خوب) پایین، کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر برای مردان و کمتر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر برای زنان کم در نظر گرفته می شود.

NHLBI و AHA تشخیص سندرم متابولیک را زمانی توصیه می کنند که فرد دارای ۳ یا بیشتر از این عوامل باشد.

داخل رگ خونی، با گلبول قرمز، قند خون و انسولین

اکثر افرادی که سندرم متابولیک دارند مقاومت به انسولین دارند. بدن انسولین می‌سازد تا گلوکز (قند) را برای استفاده به عنوان انرژی به سلول‌ها منتقل کند. چاقی که معمولا در افراد مبتلا به سندرم متابولیک دیده می شود، پاسخ سلول های بدن به انسولین را دشوارتر می کند. اگر بدن نتواند انسولین کافی برای غلبه بر مقاومت بسازد، سطح قند خون افزایش می یابد و باعث دیابت نوع ۲ می شود. سندرم متابولیک ممکن است شروعی برای ایجاد دیابت نوع ۲ باشد.

انجمن قلب آمریکا (AHA) تخمین زده است که سندرم متابولیک به زودی به عامل خطر اصلی بیماری های قلبی عروقی، قبل از کشیدن سیگار تبدیل خواهد شد. کارشناسان همچنین معتقدند افزایش نرخ چاقی با افزایش نرخ سندرم متابولیک مرتبط است.

علت سندرم متابولیک چیست؟

کارشناسان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث سندرم متابولیک می شود. عوامل متعددی به هم مرتبط هستند. چاقی به علاوه سبک زندگی بی تحرک به عوامل خطر برای سندرم متابولیک کمک می کند. اینها عبارتند از کلسترول بالا، مقاومت به انسولین و فشار خون بالا. این عوامل خطر ممکن است منجر به بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شود.

از آنجایی که سندرم متابولیک و مقاومت به انسولین ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که مقاومت به انسولین ممکن است علت سندرم متابولیک باشد. اما آنها رابطه مستقیمی بین این دو شرط پیدا نکرده اند. برخی دیگر معتقدند که تغییرات هورمونی ناشی از استرس مزمن منجر به چاقی شکمی، مقاومت به انسولین و افزایش چربی خون (تری گلیسیرید و کلسترول) می شود.

سایر عواملی که ممکن است به سندرم متابولیک کمک کنند عبارتند از تغییرات ژنتیکی در توانایی فرد برای تجزیه چربی ها (لیپیدها) در خون، سن بالاتر و مشکلات در نحوه توزیع چربی بدن.

چه کسانی در خطر ابتلا به سندرم متابولیک هستند؟

دانستن عوامل خطر برای هر بیماری می تواند به شما کمک کند تا اقدامات مناسب را انجام دهید. این شامل تغییر رفتارها و نظارت بر این بیماری توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است.

سندرم متابولیک چیست؟ عوامل خطر مرتبط با سندرم متابولیک عبارتند از:

سن، هر چه سن شما بالاتر باشد احتمال ابتلا به سندرم متابولیک بیشتر است.

قومیت. آمریکایی های آفریقایی تبار و آمریکایی های مکزیکی بیشتر در معرض ابتلا به سندرم متابولیک هستند. زنان آفریقایی-آمریکایی حدود ۶۰ درصد بیشتر از مردان آفریقایی-آمریکایی به این سندرم مبتلا می شوند.

شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۲۵، BMI اندازه گیری چربی بدن در مقایسه با قد و وزن است.

سابقه شخصی یا خانوادگی دیابت. زنانی که در دوران بارداری دیابت داشته اند (دیابت بارداری) یا افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به دیابت نوع ۲ است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک هستند.

  • سیگار کشیدن
  • تاریخچه نوشیدن زیاد
  • فشار
  • یائسگی گذشته
  • رژیم غذایی پرچرب
  • شیوه زندگی کم تحرک

علائم سندرم متابولیک چیست؟

داشتن فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا و اضافه وزن یا چاقی ممکن است از علائم سندرم متابولیک باشد. افراد مبتلا به مقاومت به انسولین ممکن است آکانتوز نیگریکانس داشته باشند. این قسمت های پوستی تیره در پشت گردن، زیر بغل و زیر سینه ها است. به طور کلی، افراد علائمی ندارند.

علائم سندرم متابولیک ممکن است شبیه سایر شرایط سلامتی باشد. برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

سندرم متابولیک چگونه تشخیص داده می شود؟

سازمان های متخصص معیارهایی را برای تشخیص سندرم متابولیک ایجاد کرده اند. معیارها عبارتند از:

  • چاقی شکمی
  • BMIبالای ۲۵
  • تری گلیسیرید بالا
  • کلسترول HDL پایین
  • فشار خون بالا یا استفاده از دارو برای کاهش فشار خون
  • قند خون ناشتا بالا
  • افزایش لخته شدن خون

افزایش لخته شدن خون. این بدان معناست که فعال کننده پلاسمینوژن و فیبرینوژن پلاسما بیشتری دارید که باعث لخته شدن خون می شود.

مقاومت به انسولین این بدان معناست که شما مبتلا به دیابت نوع ۲، اختلال در گلوکز ناشتا، یا اختلال در تحمل گلوکز هستید. تست تحمل گلوکز مختل پاسخ بدن به قند را اندازه گیری می کند.

هر سازمانی دستورالعمل های خاص خود را برای استفاده از معیارهای فوق برای تشخیص سندرم متابولیک دارد.

سندرم متابولیک چگونه درمان می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بهترین درمان را برای شما بر اساس موارد زیر تعیین می کند:

  • چند سالت است
  • سلامت کلی و سلامت گذشته شما
  • چقدر مریض هستی
  • چقدر خوب می توانید از داروها، رویه ها و درمان های خاص استفاده کنید
  • انتظار می رود این وضعیت چقدر طول بکشد
  • نظر یا ترجیح شما

از آنجایی که سندرم متابولیک خطر ابتلا به بیماری‌های طولانی‌مدت (مزمن) جدی‌تری را افزایش می‌دهد، دریافت درمان مهم است. بدون درمان، ممکن است به بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ مبتلا شوید. سایر شرایطی که ممکن است در نتیجه سندرم متابولیک ایجاد شود عبارتند از:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • کبد چرب
  • سنگ های صفراوی کلسترولی
  • آسم
  • مشکلات خواب
  • برخی از انواع سرطان

در اینجا انواع درمان هایی که ممکن است برای سندرم متابولیک توصیه شود آورده شده است.

سندرم متابولیک چیست؟ مدیریت سبک زندگی

درمان معمولاً شامل تغییر سبک زندگی است. این به معنای کاهش وزن، همکاری با یک متخصص تغذیه برای تغییر رژیم غذایی و ورزش بیشتر است. کاهش وزن باعث افزایش کلسترول HDL (“خوب”) و کاهش کلسترول LDL (“بد”) و تری گلیسیرید می شود. کاهش وزن همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

از دست دادن حتی مقدار کمی وزن می تواند فشار خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را افزایش دهد. همچنین می تواند میزان چربی اطراف وسط شما را کاهش دهد. رژیم غذایی، مشاوره رفتاری و ورزش بیشتر از رژیم غذایی به تنهایی عوامل خطر را کاهش می دهد.

سایر تغییرات سبک زندگی عبارتند از: ترک سیگار و کاهش مقدار الکل.

رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی در درمان سندرم متابولیک مهم است. طبق AHA، درمان مقاومت به انسولین کلید تغییر سایر عوامل خطر است. به طور کلی، بهترین راه برای درمان مقاومت به انسولین، کاهش وزن و فعالیت بدنی بیشتر است. با انجام موارد زیر می توانید این کار را انجام دهید:

غذاهای متنوعی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از چربی های سالم استفاده کنید. چربی های چند غیر اشباع و تک غیراشباع ممکن است به حفظ سلامت قلب شما کمک کنند. این چربی های سالم در مغزها، دانه ها و برخی از انواع روغن ها مانند زیتون، گلرنگ و کلزا یافت می شوند.

به جای برنج سفید و نان سفید، غلات کامل مانند برنج قهوه ای و نان سبوس دار را انتخاب کنید. غذاهای غلات کامل در مقایسه با غذاهای فرآوری شده، سرشار از مواد مغذی هستند. غلات کامل فیبر بیشتری دارند، بنابراین بدن آنها را کندتر جذب می کند. آنها باعث افزایش سریع انسولین نمی شوند که می تواند باعث گرسنگی و هوس شود. دستورالعمل های غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ از USDA توصیه می کند که حداقل نیمی از غلات شما غلات کامل باشد.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. بر اساس دستورالعمل های غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰، فردی که رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری در روز دارد باید روزانه ۲٫۵ فنجان سبزیجات و ۲ فنجان میوه بخورد. این مقدار بسته به کالری مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود. حتما انواع میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید. میوه ها و سبزیجات مختلف مقادیر و انواع مختلفی از مواد مغذی دارند.

برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید. به تعداد وعده های موجود در محصول و اندازه سرو بسیار دقت کنید. اگر بر روی برچسب نوشته شده است که یک وعده ۱۵۰ کالری است اما تعداد وعده ها در هر ظرف ۳ است و شما کل ظرف را می خورید، ۴۵۰ کالری دریافت می کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که قند افزوده کمی دارند.

سندرم متابولیک چیست؟ ورزش

ورزش با کمک به حفظ و اضافه کردن توده بدون چربی بدن یا بافت عضلانی و در عین حال از دست دادن چربی، به افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند کمک می کند. همچنین به کاهش وزن سریع‌تر از رژیم غذایی سالم کمک می‌کند زیرا بافت ماهیچه‌ای کالری را سریع‌تر می‌سوزاند.

پیاده روی تقریباً برای هر کسی یک ورزش عالی است. به آرامی با ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه به مدت چند روز در هفته شروع کنید. به تدریج زمان بیشتری را اضافه کنید تا بیشتر روزهای هفته برای مدت طولانی تری پیاده روی کنید.

ورزش فشار خون را کاهش می دهد و می تواند به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند. ورزش همچنین به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید، اشتها را کاهش می دهد، خواب را بهبود می بخشد، انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و کلسترول LDL را کاهش می دهد.

قبل از شروع هر برنامه ورزشی با یک فیزیولوژیست ورزشی صحبت کنید.

دارو

افرادی که سندرم متابولیک دارند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند ممکن است نیاز به مصرف دارو به عنوان درمان داشته باشند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که رژیم غذایی و سایر تغییرات سبک زندگی تفاوتی ایجاد نکرده باشد. پزشک ممکن است برای کمک به کاهش فشار خون، بهبود متابولیسم انسولین، کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL، افزایش کاهش وزن یا ترکیبی از اینها دارو تجویز کند.

جراحی کاهش وزن

جراحی کاهش وزن (جراحی چاقی) یک درمان موثر برای چاقی مرضی در افرادی است که نتوانسته اند از طریق رژیم غذایی، ورزش یا دارو وزن خود را کاهش دهند. همچنین ممکن است به افرادی که چاق کمتری هستند اما عوارض قابل توجهی از چاقی خود دارند کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که جراحی بای پس معده به کاهش فشار خون، کلسترول و وزن بدن در یک سال پس از عمل کمک می کند.

جراحی کاهش وزن می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود، اما همه آنها یا سوءجذب، محدود کننده یا ترکیبی از این دو هستند. روش های سوء جذب، نحوه عملکرد سیستم گوارش را تغییر می دهد. روش های محدود کننده آنهایی هستند که اندازه معده را تا حد زیادی کاهش می دهند. سپس معده غذای کمتری در خود نگه می دارد، اما عملکردهای گوارشی دست نخورده باقی می مانند.

عوارض سندرم متابولیک چیست؟

سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی یا هر سه را به شدت افزایش می دهد.

آیا می توانم از سندرم متابولیک جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای پیشگیری از سندرم متابولیک حفظ وزن مناسب، داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی است. رژیم غذایی شما باید مقدار کمی نمک، قند، چربی جامد و غلات تصفیه شده داشته باشد.

زندگی با سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک بیماری مادام العمر است که نیاز به تغییر در سبک زندگی شما دارد. اگر قبلاً بیماری قلبی یا دیابت دارید، توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای مدیریت این شرایط دنبال کنید.

تغییرات سبک زندگی در مدیریت سندرم متابولیک عبارتند از:

  • یک رژیم غذایی سالم
  • فعالیت بدنی و ورزش
  • اگر سیگاری هستید یا از سایر محصولات تنباکو استفاده می کنید، سیگار را ترک کنید
  • کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی

نکات کلیدی در مورد سندرم متابولیک

سندرم متابولیک وضعیتی است که شامل مجموعه ای از عوامل خطر خاص برای بیماری های قلبی عروقی است.

دسته ای از عوامل متابولیک شامل چاقی شکمی، فشار خون بالا، اختلال در گلوکز ناشتا، سطوح بالای تری گلیسیرید و سطوح پایین کلسترول HDL است.

سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی یا هر سه را به شدت افزایش می دهد.

مدیریت و پیشگیری از سندرم متابولیک شامل حفظ وزن مناسب، داشتن رژیم غذایی سالم، حذف سیگار یا سایر محصولات تنباکو و فعالیت بدنی است.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.