کد خبر : 3887
تاریخ انتشار : جمعه 27 اکتبر 2023 - 22:19

مهدی پیرتاجانی

بتا کریپتوکسانتین

بتا کریپتوکسانتین

بتا کریپتوکسانتین نوعی رنگدانه آلی به نام کاروتنوئید است. این مربوط به ویتامین A است و در سطوح بالایی در خون یافت می شود و مشابه سایر کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. غذاهای غنی عبارتند از کدو حلوایی، فلفل، نارنگی، پرتقال، هلو و پاپایا. مردم از بتا کریپتوکسانتین برای سرطان، دیابت، چاقی،

بتا کریپتوکسانتین نوعی رنگدانه آلی به نام کاروتنوئید است. این مربوط به ویتامین A است و در سطوح بالایی در خون یافت می شود و مشابه سایر کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. غذاهای غنی عبارتند از کدو حلوایی، فلفل، نارنگی، پرتقال، هلو و پاپایا.

مردم از بتا کریپتوکسانتین برای سرطان، دیابت، چاقی، بیماری کبد و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

بتا کریپتوکسانتین را با سایر کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین اشتباه نگیرید. اینها یکی نیستند.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی: بتا کریپتوکسانتین معمولاً در غذاها مصرف می شود. هنگامی که به عنوان مکمل در دوزهای ۶ میلی گرم در روز استفاده می شود، احتمالاً بی خطر است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا بتا کریپتوکسانتین برای استفاده در مقادیر بیشتر به عنوان دارو در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. در مصرف احتیاط کنید و به مقدار غذا پایبند باشید.

دوز

بتا کریپتوکسانتین به طور طبیعی در غذاهایی مانند کدو حلوایی، فلفل، نارنگی، پرتقال، هلو و پاپایا یافت می شود. اما به عنوان دارو، اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن دوز مناسب وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل‌های مربوطه روی برچسب‌های محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با یک متخصص مشورت کنید.

خلاصه

انتظار می رود که آنتی اکسیدان های مختلف موجود در غذاهای روزانه از بیماری های مرتبط با سبک زندگی پیشگیری کند. به عنوان مثال، به نظر می رسد بتا کریپتوکسانتین کاروتنوئید طبیعی یک آنتی اکسیدان امیدوار کننده است و بر اساس داده های اپیدمیولوژیک نشان داده شده است که یک عامل احتمالی پیشگیری از سرطان است.

روش‌ها و نتایج: از نتایج کارآزمایی بالینی با استفاده از آب پرتقال ماندارین غنی‌شده با بتا کریپتوکسانتین، ثابت شد که فعالیت پیشگیرانه مخلوط مولتی کاروتنوئید در برابر سرطان کبد در بیماران مبتلا به سیروز کبدی ناشی از هپاتیت ویروسی مزمن را تقویت می‌کند. علاوه بر این، بتاکریپتوکسانتین همچنین دارای فعالیت پیشگیرانه در برابر افزایش گاما GTP ناشی از الکل و چاقی است.

نتیجه گیری: به نظر می رسد یک آنتی اکسیدان بتاکریپتوکسانتین برای ارتقای سلامت ارزشمند باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.