کد خبر : 3728
تاریخ انتشار : شنبه 29 جولای 2023 - 0:52

مهدی پیرتاجانی

گوتو کولا Centella asiatica

گوتو کولا Centella asiatica
گوتو کولا حاوی مواد شیمیایی خاصی است که به نظر می رسد تورم و فشار خون را کاهش می دهد. همچنین به نظر می رسد که تولید کلاژن را افزایش می دهد، که ممکن است برای بهبود زخم مفید باشد.

نامهای دیگر: پنی ورت آسیایی، برهما-بوتی، برهما-ماندوکی، براهمی، بوآ بوک، سنتلا، سنتلا آسیاتیکا، سنتلاز، دیویا، هیدرولپه

بررسی اجمالی

گوتو کولا (Centella asiatica) گیاهی از خانواده جعفری است. سابقه طولانی استفاده در سیستم های طب سنتی چینی و آیورودا دارد.

گوتو کولا

گوتو کولا حاوی مواد شیمیایی خاصی است که به نظر می رسد تورم و فشار خون را کاهش می دهد. همچنین به نظر می رسد که تولید کلاژن را افزایش می دهد، که ممکن است برای بهبود زخم مفید باشد.

مردم از گوتو کولا برای سوختگی و گردش خون ضعیف استفاده می کنند که می تواند منجر به واریس شود. همچنین برای اسکار، ترک‌های پوستی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می‌شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

سوختگی. به نظر می رسد استفاده از گوتو کولا در سوختگی های درجه دو باعث کاهش زمان لازم برای بهبود سوختگی می شود.

گردش خون ضعیف، که می تواند منجر به واریس و سایر شرایط (نارسایی وریدی) شود. به نظر می رسد مصرف گوتو کولا یا عصاره خاصی از گوتو کولا (Centellase) به مدت ۴ تا ۸ هفته باعث بهبود گردش خون و کاهش تورم در افرادی با گردش خون ضعیف در پاها می شود.

حافظه و مهارت های تفکر (عملکرد شناختی). به نظر نمی رسد مصرف خوراکی گوتو کولا به تنهایی یا با مواد دیگر باعث بهبود حافظه یا مهارت های فکری شود.

آسیب پوستی ناشی از پرتودرمانی (درماتیت پرتویی). به نظر نمی رسد استفاده از کرم حاوی عصاره گوتو کولا آسیب پوستی ناشی از پرتودرمانی سرطان سینه را کاهش دهد.

علاقه به استفاده از گوتو کولا برای چندین هدف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی، اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: عصاره گوتو کولا در صورت مصرف تا ۱۲ ماه احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. ممکن است باعث تهوع و درد معده شود.

هنگام استفاده روی پوست: گوتو کولا احتمالاً در صورت استفاده تا ۱۰ هفته بی خطر است. ممکن است باعث خارش و قرمزی شود.

بارداری: گوتو کولا در دوران بارداری ممکن است بی خطر باشد. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه مصرف خوراکی گوتو کولا در دوران بارداری بی خطر است وجود ندارد. احتیاط کنید و از استفاده خودداری کنید.

شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا گوتو کولا هنگام شیردهی بی خطر است وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

بیماری کبد: گوتو کولا ممکن است باعث آسیب کبدی شود. افرادی که قبلاً بیماری کبدی دارند باید از مصرف گوتو کولا خودداری کنند. ممکن است مشکلات کبدی را بدتر کند.

جراحی: اگر گوتو کولا با داروهای مورد استفاده در حین و بعد از جراحی ترکیب شود، ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از گوتو کولا را متوقف کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهایی که می توانند به کبد آسیب برسانند (داروهای هپاتوتوکسیک) با گوتو کولا تداخل دارند

گوتو کولا ممکن است به کبد آسیب برساند. برخی از داروها نیز می توانند به کبد آسیب برسانند. مصرف گوتو کولا همراه با دارویی که می تواند به کبد آسیب برساند ممکن است خطر آسیب کبدی را افزایش دهد.

داروهای آرام بخش (مضعف کننده های CNS) با گوتو کولا تداخل دارند.

گوتو کولا ممکن است باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شود. برخی از داروها به نام آرام بخش نیز می توانند باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شوند. مصرف گوتو کولا با داروهای آرام بخش ممکن است باعث مشکلات تنفسی و/یا خواب آلودگی بیش از حد شود.

دوز

عصاره گوتو کولا اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۶۰-۴۵۰ میلی گرم خوراکی روزانه به مدت ۴-۱۲ ماه استفاده می شود. همچنین در کرم ها، ژل ها و پمادها استفاده می شود. با یک متخصص صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول و دوز ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.