کد خبر : 3854
تاریخ انتشار : شنبه 7 اکتبر 2023 - 0:13

مهدی پیرتاجانی

زایلیتول

زایلیتول

زایلیتول – بررسی اجمالی یک الکل قند طبیعی است که در گیاهان، از جمله بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. طعم شیرینی دارد و اغلب به عنوان جایگزین شکر استفاده می شود. طعم شیرینی دارد اما برخلاف شکر باعث پوسیدگی دندان نمی شود. سطح باکتری های عامل پوسیدگی را در بزاق کاهش

زایلیتول – بررسی اجمالی

یک الکل قند طبیعی است که در گیاهان، از جمله بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. طعم شیرینی دارد و اغلب به عنوان جایگزین شکر استفاده می شود. طعم شیرینی دارد اما برخلاف شکر باعث پوسیدگی دندان نمی شود. سطح باکتری های عامل پوسیدگی را در بزاق کاهش می دهد و همچنین علیه برخی از باکتری هایی که باعث عفونت گوش می شوند عمل می کند. به طور گسترده ای در آدامس های “بدون قند”، نعناع و سایر آب نبات ها استفاده می شود.

در ایالات متحده، محصولاتی که حاوی زایلیتول هستند، مجاز به کاهش خطر پوسیدگی هستند. همچنین برای جلوگیری از پلاک دندان، عفونت گوش، خشکی دهان و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد وجود ندارد.

در سگ ها، زایلیتول باعث کاهش قند خون و آسیب کبدی می شود. علائم قند خون پایین عبارتند از: ضعف، بی ثباتی، لرزش و (در صورت عدم درمان) تشنج. در حالی که قند خون پایین می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد – به محض ۳۰ دقیقه پس از مصرف – ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد تا علائم پس از مصرف ظاهر شود.

علائم آسیب کبدی ممکن است شامل کاهش اشتها، بی حالی، زرد شدن پوست و همچنین استفراغ و اسهال باشد. علائمی که نشان دهنده آسیب کبدی در سگ شما است ممکن است تا دو یا سه روز پس از مصرف مشاهده نشود.

موارد استفاده و اثربخشی

استفاده از محصولات حاوی زایلیتول در دهان، مانند آدامس، آب نبات و خمیر دندان، خطر پوسیدگی را در بزرگسالان و کودکان ۵ سال و بالاتر کاهش می دهد. مشخص نیست که آیا به پیشگیری از پوسیدگی در کودکان کمتر از ۵ سال کمک می کند یا خیر.

زایلیتول احتمالا برای عفونت گوش (اوتیت میانی)، به نظر می‌رسد مفید باشد. دادن محصولات حاوی زایلیتول مانند آدامس، قرص‌های پاستیل یا شربت‌ها روزانه بعد از غذا به کودکان پیش ‌دبستانی خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش می‌دهد. اما به نظر نمی رسد که دادن زایلیتول بلافاصله پس از شروع عفونت تنفسی از عفونت گوش جلوگیری کند.

علاقه به استفاده از زایلیتول برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی زایلیتول معمولاً در غذاها مصرف می شود. زمانی که در آدامس‌ها، آب نبات‌ها، قرص‌های پاستیل، خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها تا حدود ۵۰ گرم در روز استفاده شود، احتمالاً بی‌خطر است. ممکن است در برخی افراد باعث اسهال و نفخ شود.

مصرف دوزهای بالای زایلیتول احتمالاً بی خطر است. استفاده طولانی مدت از دوزهای بسیار بالا ممکن است باعث ایجاد تومور شود.

هنگامی که به عنوان شستشو در بینی استفاده شود، زایلیتول در صورت مخلوط شدن در آب برای پاک کردن سینوس ها احتمالاً بی خطر است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی، زایلیتول معمولاً در غذاها مصرف می شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا زایلیتول برای استفاده به عنوان دارو در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

کودکان، زایلیتول در صورت مصرف خوراکی تا ۲۰ گرم در روز تا سه سال احتمالاً بی خطر است.

دوز

زایلیتول در انواع مختلفی از محصولات از جمله آدامس، قرص‌های پاستیل، دهان‌شویه، خمیر دندان و محلول‌های شستشوی بینی موجود است. با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول و دوز ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.