کد خبر : 3052
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آگوست 2021 - 0:30

وظایف آهن در بدن

وظایف آهن در بدن

وظایف آهن در بدن آهن برای انجام فعالیت ورزشی به‌ ویژه برای اجراهای استقامتی مهم است. درحقیقت، مقادیر کم این ماده معدنی در بدن می‌تواند توانایی ورزشکاران را برای مسابقه دادن مختل سازد. با این ‌همه کمبودهای آهن به ‌ویژه در زنان ورزشکار و همچنین مقادیر ناکافی آهن در مواد غذایی مشهود است. بنابراین باید

وظایف آهن در بدن

آهن برای انجام فعالیت ورزشی به‌ ویژه برای اجراهای استقامتی مهم است. درحقیقت، مقادیر کم این ماده معدنی در بدن می‌تواند توانایی ورزشکاران را برای مسابقه دادن مختل سازد.

با این ‌همه کمبودهای آهن به ‌ویژه در زنان ورزشکار و همچنین مقادیر ناکافی آهن در مواد غذایی مشهود است. بنابراین باید به ورزشکاران کمک شود تا اهمیت وجود آهن را درک کنند و به آن‌ها آموخته شود تا استفاده از رژیم‌های غذایی دارای آهن کافی را فرا گیرند.

سه وظیفه آهن چیست ؟؟

وظایف آهن به‌ عنوان یک عامل مشارکتی عبارت است از :

  • مشارکت در ساختمان هموگلوبین (ماده‌ای که اکسیژن را در خون حمل می‌کند)
  • مشارکت در ساختمان میوگلوبین (ماده‌ای که اکسیژن را به درون سلول‌های عضلات اسکلتی منتشر می‌سازد)
  • مشارکت در ساختمان سیتوکروم ها (مواد مورد نیاز برای سوختن هوازی مواد سوختی).

وظایف آهن در بدن

تعامل بین وظایف آهن با فعالیت بدنی

چون ورزشکاران استقامتی به رها شدن اکسیژن کافی در درون عضلات فعال وابسته هستند و نظر به آنکه عضلات فعال باید مواد سوختی را به روش هوازی بسوزانند تا ATP کافی برای کار عضلانی را به دست آورند، بنابراین آهن موجود در هموگلوبین، میوگلوبین و سیتوکروم ها برای فعالیت بدنی اهمیت دارند بدون آن‌ها ورزشکاران اکسیژن کافی برای اجرای ورزشی را به دست نخواهند آورد.

وظایف آهن در بدن

کمبودهای آهن

کمبودهای آهن شکل‌های متفاوتی دارد، از علایم اولیه ناکافی بودن منابع آهن گرفته تا آنمی (کم‌خونی) که تهدید کننده زندگی است، نشانه‌های کمبود آهن در بدن است. متأسفانه هشدارهای مداوم درباره کمبود آهن باعث شده ‌است تا اغلب ورزشکاران برنامه استفاده از مکمل‌های آهن را بدون توجه به نیاز واقعی‌شان در دستور کار قرار دهند. مکمل‌های آهن علاوه‌ بر گران بودن احتمال خطر را نیز افزایش می‌دهد، زیرا آهن اضافی نمی‌تواند از بدن دفع شود و در کبد ذخیره می‌شود. در فردی که بیش‌ ازحد آهن مصرف می‌کند احتمال ایجاد آسیب دایم در کبد وجود دارد. بنابراین، باید تاکید کنیم تا پیش ‌از فصل فعالیت ورزشکاران تان آزمایش‌های لازم انجام شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.