کد خبر : 2361
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 سپتامبر 2020 - 1:05

مطالعاتی که آثار پیروات را بررسی کردند

مطالعاتی که آثار پیروات را بررسی کردند

  مطالعاتی که آثار پیروات را بررسی کردند پیروات و دی هیدروکسی استون DHA، میانجی های سه کربنه متابولیسم کربوهیدرات هستند. آنها در مسیر گلیکولیتیک تشکیل می شوند. برخی شواهد نشان می دهد مکمل سازی یا تزریق این متابولیت ها می تواند بر متابولیسم تاثیر گذارد. ادعا می‌شود پیروات و DHA، اکسیداسیون چربی هنگام فعالیت

 

مطالعاتی که آثار پیروات را بررسی کردند

پیروات و دی هیدروکسی استون DHA، میانجی های سه کربنه متابولیسم کربوهیدرات هستند. آنها در مسیر گلیکولیتیک تشکیل می شوند. برخی شواهد نشان می دهد مکمل سازی یا تزریق این متابولیت ها می تواند بر متابولیسم تاثیر گذارد. ادعا می‌شود پیروات و DHA، اکسیداسیون چربی هنگام فعالیت ورزشی را گسترش می دهند. در ضمن آنها ادعا می کنند این دو سبب افزایش ذخیره گلیکوژن عضله،  گسترش ظرفیت استقامتی و تغییر ترکیب بدن (کاهش وزن چربی) می‌شوند.

در متون علمی پیشنهادهایی که درباره کارایی پیروات ارائه شده، ریشه در مکمل سازی طولانی مدت پیروات دارد (هفت روز یا بیشتر). هر چند تنها یکی از مطالعات، آثار کوتاه مدت تزریق پیروات و لاکتات را بررسی کرده‌اند، اما نتایج نشان می‌دهد در مقایسه با تزریق سالین یا گلوکز، پیروات تاثیر منفی بر عملکرد دویدن موشها داشته است. به نظر می رسد تزریق پیروات، متابولیسم کربوهیدرات ها را تسریع می کند و تجزیه گلیکوژن عضلات و گلیکوژن کبد هر دو را زیاد میکند.

مطالعاتی که آثار پیروات را بررسی کردند

در آزمودنی های انسانی، زمانیکه پیروات به عنوان یک مکمل به مدت ۷ روز مصرف شده است، گسترش ظرفیت استقامتی در دو مطالعه گزارش شده.

در نخستین مطالعه، آزمودنیها ۱۰۰ گرم پیروات – DHA در روز یا دارونما به مدت ۷ روز مصرف کرده و کار سنجی دستی تا درماندگی را پیش و پس از دوره مکمل سازی اجرا کرده اند. نمونه برداری از عضله سه سر نشان داد که غلظت گلیکوژن در استراحت با مکمل سازی پیروات – DHA (۸۸ میلی مول به ازای هر کیلو گرم وزن تر در برابر ۱۳۰ میلی مول به ازای هر کیلو گرم وزن تر ) تا حد معنی داری بیشتر بوده است. زمان های دو استقامتی از ۱۳۳ دقیقه پس از کنترل رژیم غذایی به ۱۶۰ دقیقه پس از مکمل سازی پیروات – DHA، افزایش داشته است. در مطالعه دوم، آزمودن ها یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات را به مدت ۷ روز با یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات را به مدت ۷ روز با یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات به اضافه ۷۵ گرم DHA و ۲۵ گرم پیروات دریافت کرده اند. آزمودنی ها فعالیت ورزشی دوچرخه سواری تا درماندگی را با ۷۰ درصد VO2max انجام دادند که نتایج دوباره نشان داد مکمل سازی موجب افزایش زمان استقامتی شده است (۷۹ دقیقه در مقابل ۶۶ دقیقه).

در مطالعه دیگری مقادیر کمتری پیروات (۷ گرم در روز به مدت ۷ روز) یا دارونما از سوی ۷ دوچرخه‌سوار ورزیده خورده شده است. آزمودنی ها با شدت ۷۴ تا ۸۰ درصد VO2max رکاب زدند. زمان تا درماندگی با پیروات افزایش نداشته است، در ضمن این مقدار کمتر پیروات موجب تغییری در غلظت پیروات خون شده است.

عدم همسویی نتایج مطالعات یاد شده می تواند با مقادیر متفاوت پیروات، موقعیت های تمرینی گوناگون آزمودنی ها، یا خوردن پیروات با DHA در مطالعه ارتباط داشته باشد. پیش از آنکه بتوان نتایج قطعی درباره تاثیر ارگوژنیک پیروات ادامه دهد، مطالعات بیشتری باید انجام شود.

بیشتر بخوانید :

مکمل پیروات

ترکیب بدن

گلیکوژن عضله

گلیکوژن کبد

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.