کد خبر : 2346
تاریخ انتشار : شنبه 5 سپتامبر 2020 - 1:14

ترکیب بدن

ترکیب بدن

  ترکیب بدن هدف از ارزیابی ترکیب بدن، تعیین چگونگی توزیع وزن بدون چربی (عضله) و وزن چربی ورزشکار می باشد. نسبت بالای وزن بدون چربی و وزن چربی نشان‌ دهنده نسبت بالای قدرت به وزن می باشد، که این امر با موفقیت ورزشکار در ارتباط است. با این وجود، هیچ ترکیب بدنی بهینه ی

 

ترکیب بدن

هدف از ارزیابی ترکیب بدن، تعیین چگونگی توزیع وزن بدون چربی (عضله) و وزن چربی ورزشکار می باشد. نسبت بالای وزن بدون چربی و وزن چربی نشان‌ دهنده نسبت بالای قدرت به وزن می باشد، که این امر با موفقیت ورزشکار در ارتباط است.

با این وجود، هیچ ترکیب بدنی بهینه ی منحصر به فردی برای همه ورزشکاران در همه رشته‌های ورزشی وجود ندارد.

در هر ورزشی، دامنه ای برای وزن بدون چربی و وزن چربی وجود دارد و هر ورزشکار نیز در یک رشته ورزشی معین، دارای دامنه منحصرب ه‌فردی از وزن بدون چربی و وزن چربی است که تنها برای خود او مطلوب می باشد. ورزشکارانی که به طور خودسرانه برای دستیابی به ترکیب بدنی نامناسب تلاش می‌کنند، احتمالاً خود را در معرض خطر سلامتی قرار داده و عملکرد مورد نظر را به دست نخواهند آورد. تقریباً در همه مواردی که ورزشکاران به دنبال کسب وزن یا ترکیب بدنی ناهماهنگ با سابقه خانوادگی و وراثت خود بوده‌اند، عملکرد ضعیف تری به نمایش گذاشته‌اند. بنابراین، کلید ارزیابی ترکیب بدن، تعیین دامنه قابل قبول وزن بدون چربی و وزن چربی برای هر ورزشکار می باشد. برای اطمینان از پایداری یا افزایش وزن بدون چربی و پایداری نسبی و یا کاهش وزن چربی، مقادیر آنها باید به طور منظم پایش شود.

همچنین تغییرات وزن بدون چربی (وزن بدون چربی و نسبت وزن بدون چربی) و درصد چربی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

الگوی چربی و وزن بدون چربی ترکیب بدن، بر این فرض استوار است که مجموعه آن ها برابر با وزن کل بدن میباشد.

ارزیابی ترکیب بدن، درصد چربی بدن یا میزان کل تشکیل شده از چربی را پیش بینی می کند. برای نمونه، ورزشکاری را در نظر بگیرید که ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) وزن دارد. این ورزشکار دارای ۲۰ درصد چربی و ۳۰ پوند (%۲۰×۱۵۰) معادل ۱۳/۶ کیلوگرم وزن چربی و ۱۲۰ پوند ( ۵۴/۴ کیلوگرم ) بدون چربی می باشد. اگر همین ورزشکار کاهشی در میزان چربی بدن به مقدار ۱۵ درصد را تجربه کند و در عین حال وزن وی ثابت بماند، در این صورت دارای ترکیب وزنی به شرح ۲۲/۵ پوند (۲۲/۵=%۱۵×۱۵۰) معادل ۱۰/۲ کیلوگرم چربی و ۱۲۷/۵ پوند ( ۵۷/۸ کیلوگرم ) وزن بدون چربی می باشد. افزایش ۷/۵ پوندی (۳/۴ کیلوگرمی) در وزن بدون چربی و کاهش وزن چربی بدان معناست که (پیکر) ورزشکار کوچکتر شده است (وزن بدون چربی فضای کمتری اشغال میکند، زیرا چگالی عضله بالاتر است). این امر سبب می شود که علیرغم تغییر وزن ورزشکار، وی بتواند حرکت سریعتر و کارآمدتری را به نمایش بگذارد. اگر این ورزشکار ۶۸ کیلو گرمی وزن خود را از طریق کاهش وزن بدون چربی و افزایش وزن چربی ثابت نگه دارد، سرعت و کارایی وی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در صورتی که آگاهی و شناختی از اجزای تشکیل دهنده وزن وجود نداشته باشد، به وسیله ی برای پیش بینی موفقیت ورزشکار تبدیل خواهد شد، از این رو، وزن نباید به تنهایی برای پیش بینی موفقیت مورد استفاده قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید : وزن و ترکیب بدنی

سنجش ترکیب بدنی

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.