کد خبر : 1482
تاریخ انتشار : شنبه 8 فوریه 2020 - 0:22

گلوتاتیون

گلوتاتیون
فشار تمرینی، سطوح گلوتاتیون را در بدن کاهش می دهد و به طور منفی بر عملکرد استقامتی، ایمنی و برگشت به حالت اولیه تاثیر می گذارد، و مصرف مکمل، موجب سطوح مطلوب بالقوه مفید برای ورزشکار می شود.

گلوتاتیون Glutathione (GSH)

عمدتآ در کبد از اسیدهای آمینه ال- سیستئین، ال- گلوتامات و گلیسین سنتز می شود. گلوتاتیون، غیر ضروری در نظر گزفته می شود؛ اگر چه تخمین زده می شود که ۱۰۰ میلی گرم آن از طریق رژیم غذایی معمول و به طور کلی از غذاهای پروتئین دار مانند، گوشت به همراه مقادیر کمتری که در واقع جذب شده و برای استفاده در دسترس بدن قرار میگیرد، بدست می آید. نشان داده شده است که فشار تمرینی، سطوح گلوتاتیون را در بدن کاهش می دهد و به طور منفی بر عملکرد استقامتی، ایمنی و برگشت به حالت اولیه تاثیر می گذارد، و مصرف مکمل، موجب سطوح مطلوب بالقوه مفید برای ورزشکار می شود.

به عنوان یک آنتی اکسیدان، ادعا می شود، گلوتاتیون به عملکرد توسط محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از تولید رادیکال های آزاد در طول تمرین به ویژه زمانی کمک می کند که سطوح آن بیش از دفاع طبیعی خود بدن شود. این اتفاق می تواند زمانی رخ دهد که یک ورزشکار بعد از یک دوره طولانی بی تمرینی، به تمرینات برگشته و وارد یک دوره تمرینی سخت خاص یا در شرایط تنش زا همانند، ارتفاع، مه غلیظ و گرما یا سرمای شدید قرار می گیرد. تحقیقات نشان داده است، قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا می تواند به طور معناداری سطوح گلوتاتیون را در بدن کاهش دهد( گمز، استون و فلوریدا- جامز ۲۰۱۱  ؛ پینهو و همکاران ۲۰۱۰ ). محافظت آنتی اکسیدانی اضافه شده توسط مصرف مکمل، ممکن است استقامت را بالا برده، به سرعت برگشت به حالت اولیه کمک کند و سلامت یک ورزشکار را در طول فصل مسابقه، بهتر حفظ کند. بعلاوه، تصور می شود حفظ سطوح گلوتاتیون توسط بالابردن جذب مواد مغذی و اسید آمینه در سلول ها که برای عملکرد ایمنی یعنی، لنفوسیت ها و فاگوسیت ها مهم هستند، ورزشکاران را از عفونت و بیماری های مکرر محافظت می کند که در غیر این صورت ممکن است موجب، کنار گیری آن ها از تمرینات و رقابت های مهم شوند.

مزایایی عملکردی: ممکن است ورزشکاران از بالا رفتن استقامت، حفاظ سیستم ایمنی بدن و برگشت به حالت اولیه بهرمند شوند.

میزان مصرف: گلوتاتیون به شکل کپسول قرص و پودر در دسترس است. تصور می شود یک معجون اسید آمینه ای ترکیب شده که شامل، تنها گلوتاتیون با ال سیستئین، ان استیل سیستئین، اسید گلوتامیک یا گلیسین باشد، نسبت به مصرف تنهای گلوتاتیون، اثر بیشتری بر سطوح گلوتاتیون و متعاقب آن، فوائد آنتی اکسیدانی دارد. میزان مصرف معمول دامنه ای از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم تقسیم شده به ۲ دوز مصرفی در طول روز دارد. کم خونی همولیتیک که به عنوان همولیزیز نیز شناخته می شود ( که اغلب در دوندگان پدید می آید ) می تواند سطوح در گردش گلوتاتیون را کاهش دهد؛ در نتیجه، ورزشکاران مبتلا ممکن است از مداخله مکملی داخل وریدی یا خوراکی سود ببرند.

نگرانی های مرتبط با سلامتی: هیچ گونه علائم ناسازگاری گزارش نشده است و به نظر می رسد دریافت گلوتاتیون چه به صورت خوراکی یا توسط تزریق درون عضلانی یا وریدی، بی خطر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.