کد خبر : 3700
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 جولای 2023 - 23:42

کلروفیل

کلروفیل

کلروفیل ترکیب طبیعی موجود در گیاهان سبز است که به آنها رنگ می دهد. این به گیاهان کمک می کند تا انرژی خورشید را هنگام فتوسنتز جذب کنند. این ماده مغذی در سبزیجات سبز و سایر غذاهای گیاهی مانند جلبک وجود دارد. هر چه سبزی سبزتر باشد میزان کلروفیل آن بیشتر است. دو نوع کلروفیل

کلروفیل ترکیب طبیعی موجود در گیاهان سبز است که به آنها رنگ می دهد. این به گیاهان کمک می کند تا انرژی خورشید را هنگام فتوسنتز جذب کنند. این ماده مغذی در سبزیجات سبز و سایر غذاهای گیاهی مانند جلبک وجود دارد. هر چه سبزی سبزتر باشد میزان کلروفیل آن بیشتر است.

دو نوع کلروفیل در گیاهان وجود دارد: کلروفیل a و کلروفیل b. همه گیاهان دارای یکی از این دو گونه هستند. آنها هر دو ترکیبات محلول در چربی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

هنگامی که کلروفیل را مصرف می کنید، در اطراف بدن شما به شکل میسل حرکت می کند، که گروه های مولکولی حاوی چربی هستند. اگرچه تحقیقات نتوانسته است ثابت کند که حداقل چه مقدار چربی برای متابولیسم کلروفیل لازم است، تصور می‌شود که مقادیر کمی از چربی‌های سالم می‌تواند به بدن در پردازش آن در طول وعده‌های غذایی کمک کند.

کلروفیلین نیمه مصنوعی، محلول در آب و غیر محلول در چربی است و معمولاً به عنوان افزودنی برای داروها یا رنگ های غذایی استفاده می شود. در حالی که کلروفیل یک ترکیب طبیعی در گیاهان است، کلروفیلین مکملی است که همراه با وعده های غذایی مصرف می شود. بیش از ۵۰ سال است که کلروفیلین برای درمان زخم های دیر ترمیم یا بدبو استفاده می شود زیرا به عنوان یک دئودورانت داخلی عمل می کند.

فواید سلامتی

فواید کلروفیل بر بدن انسان هنوز در مراحل اولیه بررسی است. با این حال، تحقیقات قبلاً نشان داده است که این ترکیب در واقع فواید سلامت خاصی را ارائه می دهد.

پیشگیری از سرطان

مطالعات روی جوندگان نشان می دهد که کلروفیل می تواند بروز تومورهای سرطانی را کاهش دهد. مشخص شد که کلروفیل می تواند پیوندهای نزدیکی با مواد شیمیایی سرطان زا به نام آفلاتوکسین ایجاد کند. هنگامی که آنها به هم متصل می شوند، کلروفیل به مسدود کردن جذب آفلاتوکسین ها (عوامل سرطان زا) در روده کمک می کند. برای حمایت از این یافته ها، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

کلروفیل همچنین به جلوگیری از آسیب رساندن به ژن ها توسط آفلاتوکسین های مضر کمک می کند. دانشمندان در حال بررسی اثرات مصرف کلروفیل در مورد سرطان های کبد، پوست، معده و روده بزرگ هستند. توجه به این نکته مهم است که این تحقیق روی کلروفیلین است نه کلروفیل طبیعی. این به این دلیل است که بتوان دوز را با دقت بیشتری کنترل کرد.

تحقیقات در مطالعات اولیه روی انسان نشان می دهد که مصرف دوزهای ۱۰۰ میلی گرمی کلروفیلین سه بار در روز به مدت چهار ماه، آسیب آفلاتوکسین به DNA را تا ۵۵ درصد کاهش می دهد. مطالعات دیگر نشان می دهد که بین خوردن سبزیجات و محافظت از سرطان ارتباط وجود دارد. هر چه میزان مصرف روزانه سبزیجات سبز شما بیشتر باشد، بدن شما تاثیر بهتری در پیشگیری از سرطان دارد.

اثرات آنتی اکسیدانی

کلروفیل دارای خواص آنتی اکسیدانی است، حتی اگر به اندازه سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و E قوی نیست. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم سبزیجات برگدار و سبز به افزایش آنتی اکسیدان ها در جریان خون کمک می کند.

مطالعات محدود نشان می دهد که کلروفیل ممکن است آسیب اکسیداتیو ناشی از مواد سرطان زا را کاهش دهد. تاکنون این مطالعات تنها بر روی حیوانات آزمایش شده و در انتظار آزمایشات انسانی هستند.

خطرات سلامتی

کلروفیل طبیعی هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای ندارد و تاکنون فقط برای انسان فواید دارد. با این حال، کلروفیلین به عنوان یک مکمل ممکن است برخی از عوارض جانبی احتمالی داشته باشد که باید در نظر بگیرید مانند:

اسهال

تغییر رنگ ادرار یا مدفوع

تغییر رنگ زبان

سوزش یا خارش خفیف زمانی که مستقیماً روی زخم اعمال شود

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که ایمنی مصرف کلروفیلین هنوز در زنان باردار یا شیرده مورد مطالعه قرار نگرفته است. این زنان تا زمانی که تحقیقات بیشتر انجام نشده است نباید مکمل کلروفیلین مصرف کنند.

مقدار مصرف

کلروفیل در غذاهای گیاهی به وفور یافت می شود، اما بیشترین غلظت را در سبزیجات سبز دارد. مصرف حداقل ۴ وعده سبزیجات سبز در روز توصیه می شود، با این حال، مقدار توصیه شده کلروفیل برای مصرف در روز وجود ندارد

اسفناج و سبزیجات برگ دار

اسفناج دارای غلظت بالایی از کلروفیل است و حدود ۲۴ میلی گرم در هر وعده (یک فنجان) دارد. این سبزی به راحتی تهیه می شود، زیرا می توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. سایر سبزیجات برگدار بین ۴ تا ۱۵ میلی گرم کلروفیل در هر وعده خام دارند. این شامل:

بوک چوی

کاهو

سبزی چغندر

کلم سبز

سبزی کولارد

چغندر سوئیسی

جلبک

سبزی شلغم

جعفری

کلم پیچ

سبزی خردل

سبزیجات دیگر

سایر سبزیجات سبز منبع خوبی از کلروفیل هستند که حاوی ۱۵ میلی گرم در هر وعده هستند. این شامل:

کلم بروکلی

خیارها

لوبیا سبز

مارچوبه

تره فرنگی

کلم بروکسل

نخود فرنگی

میوه ها، مغزها و دانه ها

مقادیر کمی کلروفیل در میوه های سبز رنگ مانند کیوی و انگور سبز وجود دارد. همچنین غلظت کمی کلروفیل در مغزها و دانه های سبز مانند پسته وجود دارد.

مکمل

جلبک های سبز مانند کلرلا و اسپیرولینا اغلب به عنوان مکمل های کلروفیل فروخته می شوند. از آنجایی که کلروفیل طبیعی گران‌تر است، مکمل‌های بدون نسخه که دارای کلروفیل هستند معمولاً مکمل‌های کلروفیلین هستند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.