کد خبر : 3925
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 نوامبر 2023 - 0:07

مهدی پیرتاجانی

روغن گل مغربی

روغن گل مغربی
روغن گل مغربی حاوی گاما لینولنیک اسید (GLA) است. از روغن گل مغربی برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، علائم یائسگی، آرتریت، کلسترول بالا، آکنه و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می کنند.

روغن گل مغربی

بررسی اجمالی

گل مغربی (Oenothera biennis) گیاهی بومی قاره آمریکا است. گل های زرد آن در غروب آفتاب باز می شوند. روغن موجود در دانه های آن حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ است.

روغن گل مغربی

 

روغن گل مغربی حاوی گاما لینولنیک اسید (GLA) است. GLA یک اسید چرب ضروری امگا ۶ است که اثرات ضد التهابی در بدن دارد.

مردم از روغن‌گل‌ مغربی برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، علائم یائسگی، آرتریت، کلسترول بالا، آکنه و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

روغن‌گل‌ مغربی را با سایر گیاهان یا روغن هایی که منبع GLA و اسیدهای چرب امگا ۶ هستند، مانند توت سیاه، گل گاوزبان و روغن بذر کتان، اشتباه نگیرید.

موارد استفاده و اثربخشی

روغن گل مغربی احتمالا برای

آسیب عصبی ناشی از دیابت. تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه روغن گل مغربی به مدت ۶ تا ۱۲ ماه علائم آسیب عصبی ناشی از دیابت را بهبود می بخشد.

پوکی استخوان. به نظر می رسد مصرف روغن‌گل‌ مغربی با روغن ماهی و کلسیم باعث کاهش تحلیل استخوان و افزایش تراکم استخوان در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان می شود.

آسم. به نظر نمی رسد مصرف خوراکی روغن گل مغربی علائم آسم را بهبود بخشد.

درد سینه (ماستالژی). به نظر نمی رسد مصرف خوراکی روغن‌گل‌ مغربی درد سینه را کاهش دهد.

علاقه به استفاده از گل مغربی برای چندین هدف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی، اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: روغن‌گل‌ مغربی زمانی که در دوزهای حداکثر ۶ گرم در روز تا ۱ سال مصرف شود احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی از جمله ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال و سردرد ایجاد کند. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا سایر قسمت های گیاه گل مغربی ایمن هستند یا عوارض جانبی دارند ممکن است وجود نداشته باشد.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن گل مغربی یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

بارداری: مصرف خوراکی روغن‌گل‌ مغربی احتمالاً در دوران بارداری بی خطر است. به نظر می رسد مصرف روزانه ۴ گرم خوراکی به مدت ۱۰ هفته بی خطر باشد. اما تا زمانی که این موضوع تایید نشود، محتاط باشید. مصرف روغن گل مغربی در هفته های آخر بارداری ممکن است زایمان را به تاخیر بیندازد. این محصول را نزدیک به پایان بارداری استفاده نکنید.

تغذیه با شیر مادر: احتمالاً مصرف روغن‌گل‌ مغربی در دوران شیردهی بی خطر است، اما بهتر است ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

کودکان: روغن‌گل‌ مغربی در صورت مصرف خوراکی در دوزهای حداکثر ۶ گرم در روز احتمالاً بی خطر است. همچنین احتمالاً وقتی روی پوست استفاده می شود بی خطر است.

اختلالات خونریزی: روغن گل مغربی ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. اگر اختلال خونریزی دارید از آن استفاده نکنید.

صرع یا سایر اختلالات تشنجی: روغن‌گل‌ مغربی ممکن است تشنج را در برخی افراد بیشتر کند.

جراحی: روغن گل مغربی ممکن است احتمال خونریزی در حین یا بعد از جراحی را افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از آن را متوقف کنید.

این ترکیب را مصرف نکنید

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با روغن‌گل‌ مغربی تداخل دارند.

روغن گل مغربی ممکن است لخته شدن خون را کند، کند. مصرف روغن‌گل‌ مغربی همراه با داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

در این ترکیب محتاط باشید

فنوتیازین ها با روغن پامچال تداخل دارند، مصرف روغن گل مغربی با فنوتیازین ها ممکن است خطر تشنج را در برخی افراد افزایش دهد.

لوپیناویر/ ریتوناویر (کالترا) با روغن‌گل‌ مغربی تداخل دارد، روغن گل مغربی ممکن است سرعت تجزیه لوپیناویر / ریتوناویر را در بدن کاهش دهد. مصرف روغن‌گل‌ مغربی همراه با لوپیناویر/ ریتوناویر ممکن است اثرات و عوارض جانبی لوپیناویر/ ریتوناویر را افزایش دهد.

لیتیوم با روغن‌گل‌ مغربی تعامل دارد، روغن گل مغربی ممکن است سطح لیتیوم را در بدن کاهش دهد. روغن‌گل‌ مغربی مغربی همراه با لیتیوم ممکن است اثرات لیتیوم را کاهش دهد.

با این ترکیب مراقب باشید

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2C9 (CYP2C9)) با روغن‌گل‌ مغربی تداخل دارند.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. روغن‌گل‌ مغربی ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

دوز

روغن‌گل‌ مغربی اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۲-۶ گرم خوراکی روزانه به مدت ۳-۱۲ ماه استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.