کد خبر : 3365
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 ژوئن 2022 - 1:58

اهمیت سدیم و پتاسیم برای ورزشکاران استقامتی

اهمیت سدیم و پتاسیم برای ورزشکاران استقامتی

اهمیت سدیم و پتاسیم برای ورزشکاران استقامتی سدیم و پتاسیم به دلیل نقش‌های بسیار ارزشمندشان هنگام فعالیت ورزشی استقامتی به‌ عنوان اصلی‌ترین املاح معدنی شناخته شده‌اند. سدیم، یکی از الکترولیت‌های برون سلولی، با همکاری پتاسیم، یکی از الکترولیت‌های درون سلولی، عمل می‌کنند تا هنگام فعالیت ورزشی طولانی ‌مدت، تعادل مایعات را در سرتاسر بدن برقرار

اهمیت سدیم و پتاسیم برای ورزشکاران استقامتی

سدیم و پتاسیم به دلیل نقش‌های بسیار ارزشمندشان هنگام فعالیت ورزشی استقامتی به‌ عنوان اصلی‌ترین املاح معدنی شناخته شده‌اند. سدیم، یکی از الکترولیت‌های برون سلولی، با همکاری پتاسیم، یکی از الکترولیت‌های درون سلولی، عمل می‌کنند تا هنگام فعالیت ورزشی طولانی ‌مدت، تعادل مایعات را در سرتاسر بدن برقرار سازند.

جابجایی الکترولیت‌ها به داخل و خارج از سلول‌ها، مسئول انتقال امواج عصبی و انقباض‌های عضلانی است. سدیم و پتاسیم هر دو از راه تعریق دفع می‌شوند. با وجود این، دفع سدیم خیلی بیشتر و چشمگیر است. اگر هنگام فعالیت ورزشی سدیم خیلی زیاد دفن شود و جایگزین نگردد، شرایط خطرناکی به وجود می‌آید که پر گرمایی خوانده می‌شود. درضمن سدیم جذب گلوکز کمک می‌کند که بخش اساسی هر نوع نوشابه ورزشی است.

اهمیت سدیم و پتاسیم برای ورزشکاران استقامتی

آن دسته از ورزشکارانی که در رویدادهای فوق استقامتی شرکت می‌کنند، در چند روز مانده به‌ روز مسابقه، مقدار کمی سدیم به وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی خود اضافه می‌کنند که به ذخیره شدن مقداری سدیم برای روز مسابقه کمک می‌کند. برای حفظ تندرستی و عملکرد مطلوب، خوردن سدیم هنگام تمرین‌های استقامتی و رویدادهای رقابتی مهم است. پس ‌از فعالیت ورزشی استقامتی، با خوردن غذاها و نوشابه‌های نمک‌دار می‌توان سدیم دفع‌ شده راه به‌ آسانی جبران کرد.

بیشتر افراد پتاسیم کمتر از حد لازم می‌خورند که دلیل آن را مصرف کمتر میوه‌ها، سبزیجات و فرآورده‌های لبنی کم‌ چربی می‌دانند. ورزشکاران استقامتی را باید تشویق کرد تا روزانه مقادیر بیشتری از این غذاها بخورند. هنگام فعالیت ورزشی، پتاسیم را می‌توان از نوشابه‌های ورزشی (نوشیدنی ورزشی) و نیز خوردن میوه‌هایی مانند موز و پرتقال به دست آورد.

مطالب بیشتر

افت سدیم خون در فعالیت ورزشی

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.