کد خبر : 4209
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 9 می 2024 - 21:28

مهدی پیرتاجانی

قارچ یال شیر

قارچ یال شیر
قارچ های یال شیر حاوی آنتی اکسیدان های بالقوه قوی است که آسیب رادیکال های آزاد را محدود می کنند، آنها همچنین در بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری قلبی، آرتریت و سرطان موثراند.

قارچ یال شیر (LION’S MANE MUSHROOM) چیست؟

قارچ های یال شیری قارچ های بزرگ و سفید رنگی هستند که شبیه یال شیر هستند. اگرچه آنها به طور کلی به عنوان یک نوع قارچ در نظر گرفته می شوند، سه گونه مختلف وجود دارد. هریسیم اریناسیوس Hericium erinaceus یکی از مواردی است که به طور گسترده در دسترس است.

قارچ یال شیری معمولاً شبیه پوم پوم سفید است و هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو استفاده می شود. آنها به طور گسترده در کشورهای آسیایی مانند کره، ژاپن، هند و چین استفاده می شوند.

قارچ یال شیر طعمی دارد که بسیاری آن را شبیه به غذاهای دریایی توصیف می کنند. آنها را می توان به صورت خام، خشک یا پخته مصرف کرد. به عنوان یک مکمل، قارچ به صورت پودر، مایع و کپسول عرضه می شود.

قارچ یال شیری سرشار از ویتامین هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین است. آنها همچنین منبع خوبی از مواد معدنی ضروری مانند منگنز، روی و پتاسیم هستند.

تحقیقات نشان می دهد که یال شیر ممکن است چندین فواید سلامتی داشته باشد.

قارچ های یال شیر روی درختان و کنده ها رشد می کنند، اما لازم نیست خودتان آنها را برداشت کنید. آنها در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی هستند و در مکمل ها استفاده می شوند.

مزایای قارچ یال شیر

قارچ یال شیر برای قرن ها در طب چینی استفاده می شود. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که این طب سنتی ممکن است به بسیاری از شرایط کمک کند. اما تحقیقات محدودی در مورد انسان وجود دارد و هیچ محصولی که از این نوع قارچ ساخته شده است برای درمان هر بیماری تایید نشده است.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که قارچ‌های یال شیر ممکن است در این راه‌ها کمک کنند.

  • مبارزه با التهاب و رادیکال های آزاد

بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری قلبی، آرتریت و سرطان، شامل التهاب مزمن و اثرات مولکول‌های ناپایدار در بدن ما به نام رادیکال‌های آزاد هستند. قارچ های یال شیر حاوی آنتی اکسیدان های بالقوه قوی است که آسیب رادیکال های آزاد را محدود می کنند. آنها همچنین حاوی مواد ضد التهابی هستند که در مطالعات حیوانی اثرات امیدوارکننده داشتند.

  • مبارزه با زوال عقل و سایر بیماری های مغزی

برخی از مطالعات روی حیوانات و مطالعات کوچک و اولیه بر روی افراد نشان می دهد که قارچ های یال شیر ممکن است در پیشگیری یا درمان زوال شناختی از جمله بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه روی ۳۰ فرد مسن با اختلال شناختی خفیف، کسانی که قرص های حاوی پودر قارچ های یال شیر را به مدت ۴ ماه مصرف کردند، بهبود موقتی در تست های شناختی نشان دادند. همچنین نشان داده شده است که این قارچ علائم آلزایمر و تغییرات مغزی مرتبط با این بیماری را در موش ها کاهش می دهد.

در یک مطالعه کوچک انسانی دیگر، بزرگسالان جوان‌تری که کپسول‌های پودر قارچ یال شیر مصرف کردند، سرعت عملکرد ذهنی بهبود یافته‌ای را نشان دادند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که قارچ ها منبع خوبی از هریسنون و اریناسین هستند، دو ماده شیمیایی که رشد سلول های مغز را تسریع می کنند.

کاهش اضطراب و افسردگی

عصاره یال شیر می تواند به درمان برخی از بیماری های روانی کمک کند. برای آزمایش این احتمال، مطالعه ای بر روی زنان ژاپنی با بسیاری از بیماری ها از جمله علائم یائسگی و خواب ضعیف انجام شد. به برخی از آنها کوکی های تهیه شده با عصاره یال شیر داده شد در حالی که به برخی دیگر به مدت ۴ هفته شیرینی های دارونما داده شد.

زنانی که کلوچه یال شیر مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما، علائم افسردگی و استرس کمتری را گزارش کردند.

به گفته محققان، هریسنون و اریناسین، دو نوع ماده شیمیایی موجود در قارچ یال شیر، ممکن است مسئول هر گونه اثر ضد افسردگی باشند. این مواد شیمیایی بر آزادسازی فاکتور رشد عصبی (NGF)، ماده ای که رشد و بقای سلول های مغز را تنظیم می کند، تأثیر می گذارد. داروهای ضد افسردگی معمولی ممکن است با تغییر سطح NGF عمل کنند.

اما درمان قارچ یال شیری با چنین داروهای ضدافسردگی مو به مو آزمایش نشده است.

بازسازی اعصاب

قارچ یال شیر حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است باعث رشد، بقا و عملکرد سلول‌های عصبی جدید و بالغ در مغز و جاهای دیگر شود. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که این ترکیبات، بر خلاف برخی درمان‌های تجربی، می‌توانند از جریان خون به مغز برسند و از سد خونی مغزی عبور کنند.

به این دلایل، علاقه فزاینده ای به امتحان قارچ ها در فهرست طولانی از شرایط وجود دارد، از جمله:

  • سکته
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری هانتینگتون
  • اسکلروز چندگانه
  • بیماری کروتسفلد جاکوب یا بیماری کروتزفلد جاکوب (CJD)
  • آسیب های عصبی
  • مدیریت دیابت

نشان داده شده است که قارچ یال شیر باعث کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین در موش های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت می شود. محققان فکر می کنند آنتی اکسیدان های موجود در قارچ ممکن است این اثرات احتمالی را بهبود دهند.

تحقیقات روی حیوانات همچنین نشان می دهد که قارچ ممکن است به درد عصبی دیابتی کمک کند.

مبارزه با زخم معده

قارچ ها، از جمله قارچ یال شیر، اغلب به عنوان درمان معده در طب سنتی استفاده می شود. در یک مطالعه موش‌ها، عصاره‌های قارچ یال شیر از حیوانات در برابر زخم محافظت می‌کرد، تا حدی با غلیظ شدن مخاط در پوشش معده. محققان دریافتند موش هایی که بالاترین دوز عصاره را دریافت می کنند، بیشترین محافظت را دارند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی همچنین نشان می‌دهد که قارچ‌ها می‌توانند رشد هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، نوعی باکتری مرتبط با بسیاری از زخم‌های معده را کاهش دهند.

مکمل های یال شیر

می توانید بسیاری از مکمل های حاوی قارچ یال شیر را خریداری کنید. در حالی که برچسب‌های مکمل ممکن است ادعای همه نوع فواید سلامتی را داشته باشند، مکمل‌های غذایی در ایالات متحده تحت فرآیند بررسی قرار نمی‌گیرند که FDA برای تأیید ایمنی و اثربخشی داروها استفاده می‌کند. قارچ‌ها از هر نوعی تحت آن نوع مطالعات دقیقی قرار نگرفته‌اند که نشان دهد آیا آنها درمان‌های ایمن و مؤثر برای هر بیماری خاص هستند یا خیر.

حداقل در یک مورد، FDA به سازنده مکمل یال شیر هشدار داده است که از ادعای این که “برای بهبود آسیب مغزی عالی است” و می تواند “علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد” در محصول خود استفاده نکند.

پودر قارچ یال شیر

مکمل‌های یال شیر به اشکال مختلفی وجود دارند، از جمله پودرهایی که از آسیاب کردن سر قارچ (به نام بدن میوه‌) یا ریشه (به نام میسلیوم) تهیه می‌شوند. می توانید پودر را به غذا یا نوشیدنی اضافه کنید یا می توانید آن را در کپسول تهیه کنید. شما همچنین می توانید عصاره های مایع را خریداری کنید که معمولاً با جوشاندن بدن میوه در آب تهیه می شوند.

دوز

از آنجایی که قارچ های یال شیری تحت مطالعات انسانی گسترده قرار نگرفته اند، هیچ دوز استانداردی وجود ندارد. مقادیر متفاوتی در مطالعات مختلف استفاده شده است. به عنوان مثال، در یک کارآزمایی، افراد مسن با اختلال شناختی خفیف، ۲۵۰ میلی گرم پودر قارچ را سه بار در روز مصرف کردند که در مجموع کمتر از ۱ گرم بود. در آزمایش دیگری، زنانی که علائم یائسگی داشتند، روزانه ۲ گرم مصرف کردند. یک مطالعه روی خلق و خو و خواب در افراد چاق از دوزهای ۵۰۰ میلی گرمی، سه بار در روز، در مجموع ۱٫۵ گرم استفاده کردند.

محصولاتی که در فروشگاه ها و آنلاین فروخته می شوند نه تنها با محصولات مورد استفاده در مطالعات علمی، بلکه از نظر مواد تشکیل دهنده و قدرت با یکدیگر متفاوت هستند. همیشه برچسب را بخوانید و طبق دستورالعمل استفاده کنید. و در مورد اینکه چه چیزی برای شما بی خطر است، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی قارچ یال شیر

تحقیقات زیادی در مورد اینکه آیا خوردن یا مصرف مکمل های یال شیر برای مدت طولانی بی خطر است یا در مورد عوارض جانبی آنها وجود ندارد.

واکنش های آلرژیک احتمالی به قارچ یال شیری گزارش شده است. در یک مورد، مردی دچار مشکلات تنفسی شد. در مورد دیگری، مردی دچار بثورات شدیدی شد که با قطع خوردن قارچ برطرف شد. اگر سابقه آلرژی، آسم یا هر وضعیت پزشکی دیگری دارید، قبل از استفاده از قارچ یال شیر در غذا یا به عنوان مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از برچسب‌های مکمل قارچ حاوی هشدارهایی هستند که در صورت بارداری، شیردهی یا قبل و بعد جراحی نباید از آنها استفاده شود. عوارض جانبی گزارش شده از انواع مختلف قارچ عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، حساسیت پوستی، سردرد، ناراحتی گوارشی (GI) و واکنش های آلرژیک.

قارچ یال شیری قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. علم مدرن نشان می دهد که قارچ ممکن است فواید سلامتی داشته باشد، از جمله مبارزه با زوال عقل، درمان آسیب عصبی، مدیریت دیابت و پیشگیری از زخم. اما تحقیقات روی انسان ها هنوز برای گفتن اینکه آیا این فواید واقعی هستند یا خیر محدود است.

آیا قارچ یال شیر ماده مخدر است؟

قارچ یال شیری دارو نیست. این به عنوان یک غذا یا یک مکمل غذایی در دسترس است. هیچ ادعای سلامتی در مورد مکمل های غذایی توسط FDA یا سازمان های غذا و دارو دیگر بررسی نشده است.

آیا یال شیر غیرقانونی است؟

قارچ یال شیری را نباید با قارچ “جادویی” سیلوسایبین اشتباه گرفت، زیرا می تواند باعث توهم شود و در ایالات متحده مواد غیرقانونی کنترل شده در نظر گرفته می شود. قارچ های یال شیری و محصولات ساخته شده از آنها به طور کلی قانونی هستند، اما اگر قصد دارید قارچ های وحشی خود را برداشت کنید، قوانین ایالتی خود را بررسی کنید که کدام گونه ها را می توان چید و کجا چنین برداشتی قانونی است. در برخی کشورها، از جمله بریتانیا، برداشت قارچ یال شیر غیرقانونی است، زیرا آنها بسیار نادر هستند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.