کد خبر : 1655
تاریخ انتشار : جمعه 6 مارس 2020 - 22:31

قارچ های دارویی

قارچ های دارویی
قارچ های دارویی طیف گسترده ای از ویژگی های غذایی است که ممکن است از طریق خواص قلبی عروقی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی، سلامت و عملکرد را بهبود دهد.

 

قارچ های دارویی

به طور معمول بالاتر از زمین روی خاک یا در بالای یک منبع غذایی تولید می شود. قارچ های دارویی، از مدل قارچ هایی است که محتوی طیف گسترده ای از ویژگی های غذایی است که ممکن است از طریق خواص قلبی عروقی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی، سلامت و عملکرد را بهبود دهد. بیش از ۱۴۰۰۰ نوع قارچ وجود دارد؛ در زیر ۵ نوع معمول آن ها که در مکمل های استفاده شده بوسیله ورزشکاران وجود دارد، آورده شده است:

قارچ های دارویی – قارچ بلزی موریل:

بومی برزیل، بر پایه مدل های حیوانی، این قارچ می تواند حمایت از سیستم ایمنی را فراهم کند که می تواند به حفاظت یک ورزشکار در برابر عفونت و همچنین آلرژی و علائم مرتبط با آسم کمک کند. مشاهده شده است که عصاره قارچ نیز به ایجاد کاهش علائم مرتبط با بیماری التهاب روده همانند، کولیت (ورم) کولون و اولسروز کمک می کند.

قارچ های دارویی

قارچ های دارویی – عصاره کوردیسپس:

مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف این قارچ میزان ATP  را جهت فسفات معدنی در کبد افزایش می دهد که موجب استفاده موثر از اکسیژن و تحمل بیشتر به اسیدوز می شود. این نتایج برای ورزش های که به استقامت هوازی و بی هوازی نیاز دارند، کاربردهای عملکردی بالقوه را نشان می دهند.

قارچ های دارویی

قارچ های دارویی – گانودرما لوسیدوم:

که به عنوان ریژی نیز شناخته می شود، این قارچ توسط کوهنوردان، جهت جلوگیری از بیماری ارتفاع (ارتفاع زدگی) استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که عصاره آن ممکن است به اکسیژن دار شدن خون و جلوگیری از خستگی کمک کند. همچنین یک از محبوب ترین قارچ ها، در شرق و غرب جهت تقویت کنندگی عملکرد ایمنی می باشد.

قارچ های دارویی

قارچ های دارویی – گریفولا فورندوسا:

که به عنوان مایتیک نیز شناخته می شود، نشان داده شده است که این نوع قارچ، موجب تحریک تولید سلول های T می شود که به دفاع بدن در برابر ویروس ها کمک می کنند. علاوه بر این،در تحقیقات نشان داده شده است که عصاره ای از مایتیک، بواسطه افزایش استفاده از چربی و به تاخیر انداختن تجمع لاکتات پلاسما و آمونیاک، موجب بالا رفتن ظرفیت تمرکز شنا کردن موش ها می شود.

قارچ های دارویی

 

قارچ های دارویی – لنتینولا ادود:

نشان داده شده است که بتا گلوکان های (قندهای یافت شده در دیواره سلولی) بدست آمده از این قارچ، که به عنوان شی تیک نیز شناخته می شود، موجب کمک به پاسخ ایمنی متوسط می شوند؛ در نتیجه ممکن است به کاهش وقوع بیماری و نشانه های مرتبط با خستگی مزمن در طول تمرینات سنگین کمک کنند.

قارچ های دارویی

عملکرد:

قارچ های دارویی، محتوی چندین ماده فعال هستند که تصور می شود به ارائه ی مزایایی قلبی عروقی، ضد ویروسی، ضد باکتری، ضدالتهابی کمک می کنند. برای مثال، ال-ارگوتیونین و پولی فنول ها فروان ترین آنتی اکسیدان در قارچ ها هستند. این آنتی اکسیدان، در محافظت سلول های یک ورزشکار از آسیب اکسیداتیو که می تواند در طول دوره های فشار سنگین معمول در اوج تمرینات و مسابقات رخ می دهد، نقش کلیدی بازی کنند؛ در نهایت به کاهش التهاب و درد، سلامت مطلوب مفصل و افزایش برگشت به حالت اولیه کمک کنند. چندین آنزیم در قارچ ها نیز محافظت های افزونی را در برابر آسیب اکسیداتیو ایجاد می کنند. بتا گلوکان، یک پلی ساکارید یا یک زنجیره پیچیده از مولکول های گلوکز در هاگدان قارچ است و عملکرد سیستم ایمنی را توسط فعال کردن سلول های ایمنی ماکروفاژ و سلول های T و B حمایت می کنند که این سلول ها، مهاجمان مختلف ویروسی، باکتریایی، تک سلولی ها و قارچ ها را که می توانند موجب عفونت و کناره گیری ورزشکار از رقابت شوند، به دام انداخته و نابود می کنند. علاوه بر این قارچ های دارویی محتوی تعداد زیادی از متابولیت های ثانویه از جمله تری پنوئیدها هستند که در انواع فرآیندهای مهم بیولوژیکی، برای عملکرد ایمنی بدن درگیر هستند.

مزایایی عملکردی ورزشکاران:

ورزشکاران ممکن است از طیف گسترده ی فوائد عملکردی از جمله، افزایش ظرفیت هوازی، عملکرد ایمنی و برگشت به حالت اولیه بهره مند شوند.

میزان مصرف:

قارچ ها را می توان به صورت تازه، خشک شده، به عنوان تنتور(شربت) یا عصاره و به شکل کپسول یا قرص مصرف کرد. در حالی که پیشنهاد میزان مصرف بر مبنای اطلاعات انسانی کمتر در دسترس می باشد، استفاده از رژیم غذایی قارچ های دارویی به عنوان یک غذایی کامل یا پروتکل مصرف مکمل روزانه ترکیب شده با ترکیبی از ۴۰ تا ۵۰ میلی گرمی شی تیک، ۵۰ تا ۶۰ میلی گرم مایتیک، ۵۰ تا ۶۰ میلی گرم ریژی و ۱۰۰ میلی گرم کوردیسپس، به نظر بی خطر می رسد و ممکن است برای ورزشکاران، به ویژه آن هایی مفید باشند که کاهش اجرا یا خستگی را در اوج تمرینات احساس می کنند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.