کد خبر : 3112
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اکتبر 2021 - 0:27

نکات تغذیه‌ای وابسته به سفرهای ورزشی

نکات تغذیه‌ای وابسته به سفرهای ورزشی

نکات تغذیه‌ای وابسته به سفرهای ورزشی ورزشکاران، به‌ ویژه اعضای تیم‌های باشگاه‌های حرفه‌ای و ملی برای انجام مسابقه، دایم در سفر هستند. این سفرها گاهی اوقات باعث پشت سر گذاشتن سریع منطقه‌های زمانی می‌شود که یکی از پیامدهای شناخته‌ شده این سفرها دهیدراتاسیون وابسته به کابین هواپیما است. برای به حداقل رساندن آثار پرواز (سفر)

نکات تغذیه‌ای وابسته به سفرهای ورزشی

ورزشکاران، به‌ ویژه اعضای تیم‌های باشگاه‌های حرفه‌ای و ملی برای انجام مسابقه، دایم در سفر هستند. این سفرها گاهی اوقات باعث پشت سر گذاشتن سریع منطقه‌های زمانی می‌شود که یکی از پیامدهای شناخته‌ شده این سفرها دهیدراتاسیون وابسته به کابین هواپیما است. برای به حداقل رساندن آثار پرواز (سفر) زدگی در ورزشکاران توصیه‌های تغذیه‌ای ویژه‌ای پیشنهاد شده ‌است.

نکات تغذیه‌ای وابسته به سفرهای ورزشی

پیشنهادهای تغذیه‌ای برای به حداقل رساندن عارضه‌های پرواز زدگی

نشان داده شده‌ است رعایت این توصیه‌ها باعث می‌شود تا کیفیت مسابقه ورزشکاران کمتر تحت تاثیر قرار گیرد. برخی از مهم ‌ترین نکات تغذیه‌ای وابسته به پرواز زدگی عبارت‌اند از:

  • بارگیری کربوهیدرات ۲ تا ۳ روز پیش ‌از سفر موجب می‌شود تا ذخایر مایعات افزایش یابد.
  • از قبل باید سفارش داده شود تا وعده‌های غذایی هنگام پرواز، کم‌ چربی و پر کربوهیدرات باشد.
  • به ‌ازای هر ۱ تا ۳ ساعت جاگذاری منطقه‌های زمانی، دست ‌کم یک روز ورود زود هنگام برای سازگاری ضروری است.
  • به ورزشکاران باید تاکید شود درست یک ساعت قبل ‌از پرواز ۵۰۰ میلی‌لیتر آب (مایعات) بخورند.
  • ورزشکاران باید به ‌ازای هر یک ساعت پرواز ۲۵۰ میلی‌لیتر مایعات بنوشند. در طول پرواز، خود داری از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی باعث می‌شود تا ورزشکاران دچار کم‌ آبی نشوند.
  • بهتر است ورزشکاران در طول پرواز با خود غذاهای سبک پر کربوهیدرات کم‌ چربی داشته باشند تا در صورت نیاز مصرف کنند.
  • ورزشکاران باید لباس‌های راحت بپوشن تا امکان قدم زدن و انجام حرکات کششی در طول پرواز داشته باشند. برنامه ورود را باید طوری تنظیم کرد تا در حد ممکن در ساعات نزدیک به خواب شبانه وارد محل مسابقه شد.
  • اگر صبح هنگام به مقصد می‌رسید، خوردن غذاهای پر پروتئین می‌تواند اثر محرک بر ورزشکار داشته باشد، درحالی ‌که کربوهیدرات‌ها با رهایش سروتونین می‌تواند تأثیر آرامش ‌بخشی داشته باشند. بنابراین، اگر ورزشکار به فاصله کوتاهی پس ‌از ورود باید مسابقه دهد، توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده کند.

آیا در سفرهای جاده‌ای و ریلی نیز ورزشکاران باید توصیه‌های تغذیه‌ای خاصی را رعایت کنند؟

به دلیل توقف‌های زیاد در این سفرها، این امکان برای ورزشکار به وجود می‌آید تا مایعات کافی و غذاهای سبک پر کربوهیدراتی بخورند. این ‌موضوع به ورزشکار در حال سفر کمک می‌کند تا آثار جانبی نامطلوب بدنی ناشی از سفرهای جاده‌ای یا ریلی را به حداقل برساند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.