کد خبر : 3071
تاریخ انتشار : جمعه 17 سپتامبر 2021 - 1:24

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها  فعالیت بدنی و ورزش، توزیع آب در بدن را دگرگون می‌سازد. همچنین، ورزش و فعالیت بدنی، غلظت الکترولیت‌ها در بخش‌های مختلف بدن را نیز تغییر می‌دهد. با درک این پدیده، می‌توانید به ورزشکارتان کمک کنید تا بدانند که هنگام ورزش و پس ‌از فعالیت ورزشی شدید، الکترولیت‌ها را چگونه می‌توان به

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها 

فعالیت بدنی و ورزش، توزیع آب در بدن را دگرگون می‌سازد. همچنین، ورزش و فعالیت بدنی، غلظت الکترولیت‌ها در بخش‌های مختلف بدن را نیز تغییر می‌دهد. با درک این پدیده، می‌توانید به ورزشکارتان کمک کنید تا بدانند که هنگام ورزش و پس ‌از فعالیت ورزشی شدید، الکترولیت‌ها را چگونه می‌توان به روش صحیح جایگزین کرد.

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها 

تمرین، چگونه آب درون سلولی را تغییر می‌دهد؟

هنگام فعالیت ورزشی، آب از مایعات برون سلولی به درون سلول‌های عضله انتقال می‌یابد. آب درون سلولی در ازای مایعات برون سلولی ثابت باقی می‌ماند. آب موجود در پلاسما، جایگزین آب مایعات برون سلولی می‌شود. این انتقال آب، تولید انرژی در سلول‌های عضلانی را میسر می‌سازد.

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها 

مصرف مکمل‌های الکترولیت چگونه بر انتقال آب درون سلولی هنگام فعالیت ورزشی تاثیر می‌گذارد ؟

نخست باید گفت ورود آب بدن به داخل سلول‌ها به تعادل کامل الکترولیت‌ها در مایعات بخش درون و بیرون سلول‌ها بستگی دارد. علت آن است که الکترولیت‌ها معمولاً نمی‌توانند از دیواره غشا عبور کنند؛ بنابراین، آب برای متعادل کردن میزان الکترولیت های دو سوی غشا به حرکت درمی‌آید. هر قدر اختلاف بین میزان الکترولیت‌های دوسوی غشا بیشتر باشد، فشار اسمزی دیواره غشایی برای متعادل کردن میزان الکترولیت‌ها بیشتر خواهد شد. برای مثال اگر نمک (Nacl) زیادی مصرف شود، غلظت +Na در بخش برون سلولی به‌ طور موقت افزایش خواهد یافت تا آنکه سازوکارهای تنظیمی، زمان لازم را برای از بین بردن +Na اضافی به دست آورند. از آنجا که تنها +Na خیلی ناچیز می‌تواند از دیواره غشایی عبور کند، بنابراین میزان سدیم فضای درون سلولی چندان تغییر نمی‌کند.

آثار ورزش بر الکترولیت‌ها 

اگر مکمل‌های نمک (قرص‌های نمک) هنگام فعالیت‌های ورزشی مصرف شوند، غلظت زیاد سدیم در فضا یا برون سلولی به ‌طور موقت بیشتر از حد طبیعی می‌شود. زیاد شدن غلظت سدیم در بخش برون سلولی موجب مکیدن آب از بخش درون سلولی شده تا تعداد یون‌های بیشتر سدیم در فضای برون سلولی را رقیق کند و تعادل غلظتی متناسبی را برقرار سازد. طبیعی است پیامد چنین وضعیتی، کاهش آب بخش درون سلولی سلول‌های عضله فعال است. بدون آب درون سلولی، تولید انرژی محدود می‌شود که این‌ موضوع بر عملکرد ورزشی تأثیر منفی می‌گذارد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.