کد خبر : 2924
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 می 2021 - 0:10

ثاثیر داروها بر هضم و جذب مواد غذایی

ثاثیر داروها بر هضم و جذب مواد غذایی

ثاثیر داروها بر هضم و جذب مواد غذایی داروهای خاصی نیز می توانند بر هضم و جذب مواد غذایی اثر داشته باشند. آنتی بیوتیک ها، میکروفلورای (باکتری) روده را که در فرایندهای هضم و جذب کمک کننده هستند و حتی در ساخت مواد غذایی ویژه نظیر ویتامین B12 نقش دارند، تخریب می کنند. داروهای آنتی

ثاثیر داروها بر هضم و جذب مواد غذایی

داروهای خاصی نیز می توانند بر هضم و جذب مواد غذایی اثر داشته باشند. آنتی بیوتیک ها، میکروفلورای (باکتری) روده را که در فرایندهای هضم و جذب کمک کننده هستند و حتی در ساخت مواد غذایی ویژه نظیر ویتامین B12 نقش دارند، تخریب می کنند. داروهای آنتی بیوتیکی متداولی مانند نئومایسین جذب نامناسب چربی، پروتئین، سدیم، پتاسیم و کلسیم را موجب می شود. به علت جذب رقابتی مواد معدنی دارای دو ظرفیتی (مانند کلسیم، آهن، منیزیوم و روی)، مصرف زیاد آنتی اسیدهای حاوی کلسیم، بیش ترین ناحیه ی  جذب را اشغال کرده و با جذب دیگر مواد معدنی رقابت می کند.

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، که به طور معمول توسط ورزشکاران به منظور بهبود ورم ها، دردها، کبودی ها و ناراحتی های گوارشی استفاده می شود می تواند آسیب دستگاه گوارشی (GI) و در نهایت از دست دادن خون و کم خونی ناشی از فقر آهن را موجب شود.

نمونه های کمی در مورد تغییر مصرف مواد غذایی و استفاده از آن در اثر مصرف داروها وجود دارد. ورزشکاران باید آگاه باشند که همه ی داروهای مصرفی، حتی داروهایی که بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، احتمالاً دارای آثاری بر هضم، جذب یا سوخت و ساز بوده و می توانند بر عملکرد به طور منفی اثر داشته باشند. بنابراین ورزشکاران باید پیش از خود تشخیصی و خود تجویزی، با یک متخصص حرفه ای مشاوره کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.