کد خبر : 2689
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 ژانویه 2021 - 19:50

افزایش وزن

افزایش وزن

  افزایش وزن جای شک و تردیدی نیست که در این دوره زمانه، ورزشکاران نسبت به همتایان خود در چندین دهه قبل، بزرگتر و قوی تر شده اند. آنها نه تنها بلند قدتر، بلکه توده عضلانی  بیشتری دارند. وقتی از ورزشکاران بزرگتر و قویتر صحبت می‌شود، با وجود تفاوتهای احتمالی در قد، منظور کسانی هستند

 

افزایش وزن

جای شک و تردیدی نیست که در این دوره زمانه، ورزشکاران نسبت به همتایان خود در چندین دهه قبل، بزرگتر و قوی تر شده اند. آنها نه تنها بلند قدتر، بلکه توده عضلانی  بیشتری دارند. وقتی از ورزشکاران بزرگتر و قویتر صحبت می‌شود، با وجود تفاوتهای احتمالی در قد، منظور کسانی هستند که بزرگ تر و قوی تر بودن آنها به دلیل بیشتر بودن توده عضلانی آنهاست. عضلات، جز اصلی وزن خالص بدن (LBM) هستند.

بنابراین، وقتی ورزشکاری می‌گوید قصد دارد وزنش را اضافه کند تا در ورزش مورد نظرش موفق شود، منظورش اضافه کردن وزن چربی نیست، بلکه او قصد دارد تا بر عضلاتش بیفزاید.

به طور کلی، معلوم شده است کسی که می‌خواهد توده عضلاتش را زیاد کند، به ترکیب مناسبی از رژیم غذایی، فعالیت‌های ورزشی مقاومتی و استراحت نیاز دارد. افزایش وزن به مراتب سخت‌تر از کاهش وزن است و ورزشکاران به ندرت بتوانند سالیانه بیش از ۵ کیلوگرم بر توده عضلانی خود بیفزاید. بنابراین، به ورزشکاران باید گوشزد شود این تنها وزن خالص بدن (LBM) است که در عمل بر اجرای ورزشی  تاثیر مثبت خواهد داشت، بنابراین هرگونه افزایش وزن چربی بدن می‌تواند پتانسیل ورزشی را کاهش دهد. بدون تردید، موثر ترین برنامه افزایش وزن، برنامه‌ای است که افزایش LBM را به حداکثر و ازدیاد وزن چربی را به حداقل برساند.

راهبردهای کلی برنامه های افزایش وزن:

ورزشکارانی که در یک برنامه افزودن وزن شرکت می کنند، در طول دوره کامل برنامه باید کاملآ تحت کنترل باشند. ورزشکارانی که نظارت نشده دست به افزایش وزن خود می زنند، ممکن است ناخواسته چربی بدن آنها زیاد شود. این چربی تا پایان زندگی با آنها خواهد بود و ممکن است بر عملکرد ورزشی شان تاثیری منفی داشته باشد. در ورزشکاران که برنامه ازدیاد وزن نظارت نشده ای دارند به احتمال زیاد عادت های غذایی نامطلوبی گسترش می یابد. پس از اتمام دوران ورزشی ورزشکار این عادت ها به سختی از بین میروند.

بنابراین، مربیان، میزان تاثیر یک برنامه افزایش وزن برای فرد ورزشکار را باید به دقت مورد توجه قرار دهند و خطرات احتمالی برنامه را برای آنها تشریح کنند. همچنین، مربیان، باید مطمن شوند که ورزشکاران راهبردهای کلی برنامه‌ها را در ک کرده اند. برای شرکت در یک برنامه افزایش وزن، ورزشکار باید در معاینه های پزشکی شرکت کند.

پس از اطمینان از نبود هر مشکلی، به ورزشکار باید توصیه کرد تا:

  • با حفظ تعادل در رژیم غذایی، کالری دریافتی خود را افزایش دهد.
  • چندین بار در روز غذا بخورد، مهمترین وعده غذایی صبحانه و وعده پس از تمرین است.
  • از خوردن غذاهای پرچربی و بانمک اجتناب شود.
  • فعالیتهای ورزشی مقاومتی فزاینده را جزئی از برنامه افزایش وزن خود کند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.