کد خبر : 4038
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 فوریه 2024 - 22:22

عوارض ملاتونین چیست؟

عوارض ملاتونین چیست؟

عوارض ملاتونین چیست؟ آیا مصرف مکمل ملاتونین خطراتی دارد؟ ملاتونین، یک هورمون عصبی که توسط غدد صنوبری مغز ترشح می شود، حتی زمانی که در دوزهای بالا مصرف شود، بی خطر به نظر می رسد. با این حال، هیچ مطالعه ای در مورد عوارض جانبی طولانی مدت یا تأثیر آن بر سایر عملکردهای بدن وجود

عوارض ملاتونین چیست؟

آیا مصرف مکمل ملاتونین خطراتی دارد؟

ملاتونین، یک هورمون عصبی که توسط غدد صنوبری مغز ترشح می شود، حتی زمانی که در دوزهای بالا مصرف شود، بی خطر به نظر می رسد. با این حال، هیچ مطالعه ای در مورد عوارض جانبی طولانی مدت یا تأثیر آن بر سایر عملکردهای بدن وجود ندارد.

ملاتونین یک هورمون عصبی است که غدد صنوبری مغز ترشح می کنند و به عنوان مکمل نیز موجود است. افرادی که مشکلات خواب دارند، از جمله آنهایی که طولانی مدت می خوابند یا مدت زمان خواب آنها محدود است، معمولا از مکمل های ملاتونین برای بهبود کیفیت خواب خود استفاده می کنند. افراد معمولاً ۱ تا ۱۰ میلی گرم به عنوان دوز ملاتونین مصرف می کنند، اگرچه دوز ایده آل مشخص نشده است. این مکمل حتی در مواردی که در دوزهای بالا مانند ۱۰ تا ۱۰۰ میلی گرم مصرف می شود، به نظر بی خطر است. با این حال، حلقه‌های گمشده‌ای وجود دارد، به‌ویژه تأثیراتی که ملاتونین می‌تواند در درازمدت روی فرد بگذارد، اینکه چگونه بر عملکردهای دیگر بدن تأثیر می‌گذارد، و چگونه می‌تواند بر نوزادان، نوجوانان و مادران شیرده تأثیر بگذارد، که باعث می‌شود کارشناسان برای آن ملاحظاتی داشته باشند، توسط چنین افراد حساسی استفاده شود.

درک ملاتونین

اول از همه، بیایید بفهمیم ملاتونین چیست. آیا تا به حال در مورد “هورمون تاریکی” یا “هورمون خواب” شنیده اید، در مورد ملاتونین شنیده اید. این یک نوع هورمون است که توسط مغز، به ویژه غدد صنوبری ترشح می شود. در نتیجه به آن هورمون عصبی می گویند. برخی از افراد مشکل خواب دارند و ملاتونین مکمل هورمونی است، به این معنی که این هورمون به عنوان مکمل موجود است. در ایالات متحده، مردم می توانند آن را بدون نسخه خریداری کنند. با این حال، در اروپا، استرالیا و مناطق مرتبط، ملاتونین دارویی است که فقط با نسخه فروخته می شود (فقط دارو با نسخه یا POM).

عوارض ملاتونین چیست؟

ملاتونین دارای اثرات گسترده ای است

ملاتونین در واقع یک مکمل بی خطر است و مصرف آن با مشکلات جدی پزشکی یا عوارض جانبی همراه نبوده است. با این حال، کارشناسان در مورد ملاتونین تردید دارند زیرا اثرات آن بسیار گسترده است. جدا از اینکه به عنوان یک خواب آور عمل می کند، سایر جنبه های سلامت و کیفیت زندگی از جمله جنسی، ترشح کورتیزول، سیستم ایمنی، دما و فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. به این ترتیب، نیاز به بررسی اثرات آن بر سیستم های اعلام شده، به ویژه در بلندمدت وجود دارد.

آیا مصرف مکمل ملاتونین افراد را مستعد عوارض جانبی جدی می کند؟

ملاتونین دارای مشخصات فوق العاده ایمن است، به همین دلیل است که استفاده از آن در حال افزایش است. اگرچه به اندازه سایر داروها و داروهای کمکی برای خواب مؤثر نیست، اما هیچ گونه عوارض جانبی ثبت شده ای ندارد. مطالعات متعددی برای تعیین اینکه چگونه ملاتونین با دارونما از نظر عوارض جانبی مقایسه می شود، انجام شده است، اما هیچ کدام قابل توجه نیستند. اگرچه برخی از افراد از سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و غیره شکایت داشتند، اما این اثرات توسط شرکت کنندگان از هر دو گروه تجربه شد. به این ترتیب، آنها مختص ملاتونین نبودند. با این حال، در مورد تجویز مکمل‌های ملاتونین به گروه‌های حساس مانند نوزادان، نوجوانان و مادران شیرده، ملاحظاتی وجود دارد، زیرا بیشتر مطالعات به این جنبه محدود نشده‌اند، و همچنین ملاتونین برای اثرات جانبی آن بر عملکردهای دیگر غیر از خواب تحقیق نشده است.

عوارض ملاتونین چیست؟

برخی از متخصصان نگرانند که مصرف مکمل ملاتونین با ترشح طبیعی ملاتونین در بدن تداخل داشته باشد.

همانطور که در ابتدا ذکر شد، ملاتونین یک هورمون عصبی است که توسط غدد صنوبری مغز ترشح می شود. این بدان معناست که بدن سیستمی دارد که آن را ترشح می کند، اما برخی افراد در خواب مشکل دارند و به آن می رسند. به این ترتیب، ملاتونین به فرد کمک می‌کند سریع‌تر بخوابد، مدت خواب او را بهبود می‌بخشد و دمای بدن را کاهش می‌دهد تا خواب راحت‌تری داشته باشد. با این حال، برخی از دانشمندان احساس می کنند که استفاده طولانی مدت ملاتونین می تواند در سیستم طبیعی بدن برای ترشح آن اختلال ایجاد کند. اگرچه این ممکن است منطقی باشد، مطالعات کوتاه مدت این را تایید نکرده اند، اما نیاز به ادامه تحقیق در مورد ملاتونین برای پر کردن این حلقه های گم شده وجود دارد. به طور کلی، ملاتونین به عنوان مکمل سالم معرفی می شود و یکی از معدود مکمل هایی است که اثرات وابستگی ندارد. به این ترتیب، ترک آن باعث ایجاد سندرم ترک نمی شود. باز هم، مطالعاتی که به این نتیجه‌گیری‌ها منجر شد، فقط کوتاه‌مدت بودند و نیاز به انجام مطالعات مشابه برای پارامترهای مشابه اما در مدت‌زمان طولانی‌تر را ضروری می‌کردند.

ملاتونین برای کودکان؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ملاتونین را برای کودکان بررسی نکرده و ایمنی آن را ارزیابی نکرده است. با این وجود، محبوبیت استفاده از این مکمل، حتی در میان کودکان، رو به افزایش است. برخی از کشورها در مورد این موضوع احساس کمی ندارند، اما در استرالیا و اروپا، ملاتونین دارویی است که فقط با نسخه تجویز می شود، در درجه اول برای بزرگسالان. با این حال، برخی از مناطق اروپا، از جمله نروژ، این مکمل را برای کودکان تجویز می کنند. در حالی که مطالعات هیچ دریافت منفی ملاتونین را در کودکان ثبت نکرده اند، گروه دوم به عنوان یک گروه حساس در نظر گرفته می شود، به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان از تجویز آن به کودکان خودداری می کنند. علاوه بر این، این گروه در حال رشد نیز می تواند تحت تأثیر اثرات گسترده ملاتونین قرار گیرد.

عوارض ملاتونین چیست؟

ملاتونین ممکن است باعث بی خوابی در طول روز در کاربران شود

نگرانی دیگر در مورد ملاتونین این است که ممکن است باعث خواب آلودگی در طول روز شود، به خصوص زمانی که در طول روز تجویز شود. البته، این یک عارضه جانبی این هورمون نیست، زیرا این همان چیزی است که قرار است انجام دهد. با این وجود، افرادی که میزان کاهش ترشح ملاتونین دارند، ممکن است خواب‌آلودگی در طول روز را به عنوان یک مشکل در نظر بگیرند، زیرا آنها باید در طول روز فعال باشند، اما این مکمل همچنان عمل می‌کند. کاهش ترخیص کالا از گمرک یک دارو یا مکمل خاص نشان دهنده مدت زمانی است که سیستم برای خارج کردن آن از بدن طول می کشد. در حالی که افراد جوان، به ویژه افراد سالم، ممکن است اثرات نامطلوبی با کاهش میزان ترشح ملاتونین نداشته باشند، ممکن است برای افراد مسن‌تر که ممکن است تلاش کنند بیدار بمانند و بیدار بمانند، چالش برانگیز باشد.

به طور طبیعی سطح ملاتونین را افزایش دهید

خوشبختانه، اگر مشکلات خواب جدی ندارید، نیازی به مصرف مکمل‌های ملاتونین ندارید، زیرا می‌توانید چند کار را برای افزایش طبیعی آن انجام دهید. اولین چیز، از تماشای تلویزیون یا استفاده از وسایل الکترونیکی در حین خواب، و قبل خواب خودداری کنید. ثانیا، نور اتاق را کم کنید زیرا کاهش نور در شب با افزایش تولید ملاتونین مرتبط است. سوم، خود را در معرض نورهای روشن صبح قرار دهید. اینها باید سطح ملاتونین شما را بدون مصرف مکمل های ملاتونین افزایش دهند.

نتیجه

ملاتونین هورمونی است که توسط مغز تولید می شود اما به عنوان مکمل نیز موجود است. اگرچه به طور کلی برای استفاده بی خطر است، کارشناسان در مورد اثرات گسترده و طولانی مدت آن نگران هستند. اگر مشکل خواب دارید، ممکن است از استفاده از آن سود ببرید، اما همچنین می توانید با کم کردن نور در شب و قرار گرفتن در معرض نور روشن صبح، سطح آن را به طور طبیعی افزایش دهید.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.