کد خبر : 3877
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اکتبر 2023 - 1:55

آلفا کاروتن

آلفا کاروتن

آلفا کاروتن رنگارنگ ترین میوه ها و سبزیجات ممکن است طول عمر ما را افزایش دهند. چرا؟ آنها به دلیل آلفاکاروتن، یک آنتی اکسیدان در خانواده کاروتنوئیدها، رنگ بالایی دارند که غلظت آن در غذاها ممکن است ارتباط نزدیکی با خطر سرطان و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد. آلفا کاروتن: قوی تر از بتا

آلفا کاروتن

رنگارنگ ترین میوه ها و سبزیجات ممکن است طول عمر ما را افزایش دهند. چرا؟ آنها به دلیل آلفاکاروتن، یک آنتی اکسیدان در خانواده کاروتنوئیدها، رنگ بالایی دارند که غلظت آن در غذاها ممکن است ارتباط نزدیکی با خطر سرطان و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.

آلفا کاروتن: قوی تر از بتا کاروتن

کاروتنوئیدها شامل بتا کاروتن، آلفا کاروتن و لیکوپن پیش ساز ویتامین A هستند. این رنگدانه ها زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره در میوه ها و سبزیجات تولید می کنند. آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و با آسیب های ناشی از اکسیداسیون که در ایجاد بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها نقش دارد، مبارزه می کنند. با این حال، در حالی که آلفاکاروتن از نظر شیمیایی شبیه بتا کاروتن است، به نظر می رسد چندین مطالعه نشان می دهد که آلفا کاروتن در کاهش مرگ و میر برای انواع خاصی از سرطان (ریه، پروستات، کبد و غیره) بسیار موثرتر است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. مرگ و میر قلبی عروقی، تحقیقات در مورد این موضوع نشان می دهد که هر چه غلظت آلفا کاروتن خون بالاتر باشد، خطر مرگ به هر علتی کاهش می یابد.

در کدام سبزیجات یافت می شود؟

دانشمندان به مطالعه این نتایج ادامه می دهند و سعی می کنند بفهمند چرا و در چه دوزی این محافظت رخ می دهد. با این حال، محققان بر اهمیت افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات، به ویژه سبزیجات نارنجی و زرد که غنی از این رنگدانه هستند، تاکید می کنند. بنابراین با خوردن هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و کدو زمستانه، سایر کدوها، پرتقال ماندارین، طالبی و زردآلو به بشقاب خود رنگ بیافزایید. و سبزیجات قرمز و سبز حاوی آلفا کاروتن را نیز فراموش نکنید، از جمله چغندر، کلم بروکلی، لوبیا سبز، نخود، شلغم سبز، کلم و سالاد سبز.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.