کد خبر : 1049
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 28 نوامبر 2019 - 22:40

بتا کاروتن

بتا کاروتن
بتا-کاروتن، به طور فراوان در بسیاری از میوه ها و سبزیجات دارای رنگ های قرمز، نارنجی و زرد یافت می شود. به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی، بتا-کاروتن حفاظت از تمامیت غشاء سلول کمک می کند.

بتا کاروتن – نام های دیگر: پیش ساز ویتامین A

این مکمل از چه تشکیل شده است: بتا-کاروتن زمانی که بدن برای حمایت از رشد و توسعه نرمال، عملکرد ایمنی و بینایی به ویتامینA نیاز دارد، به آسانی به آن تبدیل می شود، بتا-کاروتن، متعلق به طبقه ای از رنگدانه های قرمز، نارنجی و زرد به نام کاروتینوئیدها است. بتا-کاروتن، به طور فراوان در بسیاری از میوه ها و سبزیجات دارای این رنگ ها یافت می شود. به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی، بتا-کاروتن حفاظت از تمامیت غشاء سلول کمک می کند و در کبد و بافت های چربی ذخیره می شود.

چگونه عمل می کند: تمرینات بدنی شدید، سبب افزایش تولید رادیکال های آزاد و دیگر گونه های اکسیژن واکنشی(ROS) می شود، که اغلب در میزانی فراتر از دفاع آنتی اکسیدانی تقویت شده حتی در ورزشکاران آماده، افزایش می یابد. این امر می تواند، موجب آسیب غیرقابل برگشت به چربی های موجود در غشاء سلول و همچنین ماده ژنتیکی در سلول شود که مجموعه ای از نگرانی های سلامتی و عملکردی را برای ورزشکاران به همراه دارد. به طور ویژه، پاسخ التهابی توسط پراکسیداسیون لیپیدی (یک نوع از واکنش رادیکال های آزاد) ایجاد می شود که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را سرکوب کرده، حساسیت ورزشکارا به عفونت (به ویژه عفونت راه های تنفسی فوقانی) را بالا ببرد. بتا-کاروتن، قادر به مبارزه علیه واکنش های رادیکال آزاد با غشاء سلولی است، بنابراین سلول در برابر حمله ویروسی کمتر آسیب پذیر می شود، که این امر، ممکن است سیستم ایمنی را بوسیله افزایش در تعداد سلولهای T کمکی و تحریک فعالیت سلول های کشنده طبیعی تقویت کند.

مزایای عملکردی: بتا-کاروتن ممکن است به حفاظت ورزشکاران از بیماری های آزار دهنده ای کمک کند که می توانند تمرینات را تعدیل کرده، مانع عملکرد شوند، به ویژه برای کسانی که در ورزش های فوق استقامت شرکت می کنند.شواهدی وجود دارد که نقش بتا-کاروتن می تواند در حفاظت از آسیب غشاء سلولی ناشی از پراکسیداسیون لیپیدی بر کاهش نشانه های مرتبط با آلرژی و آسم، به ویژه نشانه هایی که ناشی از ورزش هستند و همچنین دیگر شرایط مبتنی بر التهاب همانند استئوآرتریت موثر باشد.

میزان معمول مصرف: میزان مصرف حمایت شده توسط پژوهش ها برای بتا-کاروتن در افراد سالم اکنون ۵۰-۱۵ میلی گرم (۸۳۰۰۰ – ۲۵۰۰۰IU) با مکمل های مبتنی بر آب است که به طور کلی، بیشتر از مکمل های مبنی بر روغن به علت جذب بهینه توصیه شده است.

نگرانی های مرتبط با سلامتی: برخی گزارشات از تغییر رنگ پوست( تبدیل شدن به رنگ زرد پرتغال) در میزان های بالای۱۰۰۰ IU یا ۶۰ میلی گرم در روز وجود دارد. مادران باردار باید مراقب دریافت میزان بالای بتا-کاروتن باشند، زیرا می تواند برای جنین مضر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.