کد خبر : 3872
تاریخ انتشار : جمعه 20 اکتبر 2023 - 21:50

گزانتوفیل ها

گزانتوفیل ها

گزانتوفیل ها یا زانتوفیل ها زانتوفیل ها (در اصل فیلوکسانتین ها) رنگدانه های زرد رنگی از گروه کاروتنوئیدها هستند. ساختار مولکولی آنها بر پایه کاروتن است. برخلاف کاروتن‌ها، برخی از اتم‌های هیدروژن با گروه‌های هیدروکسیل و/یا برخی از جفت‌های اتم هیدروژن با اتم‌های اکسیژن جایگزین می‌شوند. آنها در برگ های بیشتر گیاهان یافت می شوند

گزانتوفیل ها یا زانتوفیل ها

زانتوفیل ها (در اصل فیلوکسانتین ها) رنگدانه های زرد رنگی از گروه کاروتنوئیدها هستند. ساختار مولکولی آنها بر پایه کاروتن است. برخلاف کاروتن‌ها، برخی از اتم‌های هیدروژن با گروه‌های هیدروکسیل و/یا برخی از جفت‌های اتم هیدروژن با اتم‌های اکسیژن جایگزین می‌شوند. آنها در برگ های بیشتر گیاهان یافت می شوند و در داخل پلاستیدها سنتز می شوند. آنها همراه با کلروفیل سبز در فتوسنتز نقش دارند که معمولاً رنگ زرد را می پوشاند مگر در پاییز که کلروفیل در اثر سرما دناتوره می شود.

زانتوفیل ها رنگدانه های کاروتنوئیدی از گیاهان، جلبک ها و ماهی ها هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. زانتوفیل ها به دلیل توانایی خود در جبران عوامل استرس زای محیطی، افزودنی های خوشایند به فرمول های مراقبت از پوست هستند. آنها به وضوح جنبه های مختلف سلامت پوست را بهبود می بخشند، در حالی که علائم قابل مشاهده پیری را کاهش می دهند.

مطالعات نشان می‌دهند که اثرات محافظتی آنها در محصولات ضدآفتاب برای افزودن لایه‌ای دیگر از دفاع در برابر رادیکال‌های آزاد قابل استفاده است. همچنین اعتقاد بر این است که آنها مولکول های آسیب رسان را که باعث قرار گرفتن در معرض نور آبی می شوند، رهگیری و خنثی می کنند.

گزانتوفیل ها اغلب به عنوان زیرگروه های خاص آنها مانند لوتئین یا آستاگزانتین شناخته می شوند (که هر دو به دلیل فوایدشان برای پوست به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند). زانتوفیل ها به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی اثبات شده شان به شکل مکمل خوراکی نیز محبوب هستند.

مصرف زانتوفیل سلامت چشم را در جمعیت های سالم و بیمار بهبود می بخشد – بر اساس یک متاآنالیز جدید (۲۰۲۳) که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور انجام شده است، مکمل زانتوفیل باعث بهبود سلامت چشم در افراد سالم و بیمار می شود.

در گیاهان، زانتوفیل‌ها به همراه آنتوسیانین‌ها، کاروتن‌ها و گاهی فیکوبیلی‌پروتئین‌ها، رنگدانه‌های کمکی در نظر گرفته می‌شوند. زانتوفیل ها همراه با رنگدانه های کاروتنیک زمانی که برگ ها در فصل پاییز نارنجی می شوند دیده می شوند.

زانتوفیل ها مشتقات اکسید شده کاروتن ها هستند. آنها حاوی گروه های هیدروکسیل هستند و قطبی تر هستند. بنابراین، آنها رنگدانه هایی هستند که در کروماتوگرافی کاغذی بیشترین فاصله را خواهند داشت.

گروه زانتوفیل ها از لوتئین، زآگزانتین و α- و β- کریپتوکسانتین تشکیل شده است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.