کد خبر : 2638
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 دسامبر 2020 - 0:00

کارنیتین چگونه در بدن به دست می آید

کارنیتین چگونه در بدن به دست می آید

  کارنیتین چگونه در بدن به دست می آید ال- کارنیتین از انواع گوشت قرمز و فراورده های لبنی موجود در رژیم غذایی و از تولید درون زا در بدن مشتق می شود. حتی زمانی که منابع غذایی کافی نیستند، افراد سالم می توانند مقادیر کافی آن را از لیزین و متیونین تولید کنند تا

 

کارنیتین چگونه در بدن به دست می آید

ال- کارنیتین از انواع گوشت قرمز و فراورده های لبنی موجود در رژیم غذایی و از تولید درون زا در بدن مشتق می شود. حتی زمانی که منابع غذایی کافی نیستند، افراد سالم می توانند مقادیر کافی آن را از لیزین و متیونین تولید کنند تا ذخایر عملکردی بدن را حفظ کنند. به همین دلیل، کارنیتین یک ویتامین نیست، بلکه یک شبه ویتامین است.

کارنیتین در کبد و کلیه ها سنتز می شود که بر روی یکدیگر تنها ۱.۶ درصد از کل ذخایر کارنتین بدن را تشکیل می دهند(تقریبآ ۲۷ گرم). تقریبآ ۲۸ درصد کارنیتین بدن انسان در عضلات اسکلتی و قلب وجود دارد.

عضلات اسکلتی و قلب به حمل کارنیتین از راه خون وابسته است که حدود تقریباً نیم درصد کل کارنیتین بدن است.

عضلات، کارنیتین را برخلاف یک شیب غلظتی بسیار زیاد (تقریباً هزار برابر) از راه فرایند حمل فعال قابل اشباع برداشت می کند ( کارنیتین پلاسما معادل ۴۰ میکرومول در لیتر تا ۶۰ میکرومول در لیتر است، در حالیکه کارنیتین عضله معادل ۴ تا ۵ میلی مول در لیتر است ).

کارنیتین چگونه در بدن به دست می آید

منابع کارنیتین غذایی، کل محتوا ال- کارنیتین (میلی گرم در ۱۰۰ گرم)

گوشت گوسفند ۲۱۰

گوشت بره ۷۸

گوشت گوساله ۶۴

گوشت خوک ۳۰

گوشت خرگوش ۲۱

مرغ  ۷.۵

شیر ۲

تخم مرغ ۰.۸

کره بادام زمینی ۰.۱

کارنیتین فرآورده هایی نهایی متابولیسم انسان است و تنها از راه دفع از راه ادرار و مدفوع از بدن خارج میشود. میزان دفع روزانه آن کم است ( کمتر از ۶۰ میلی گرم در روز ) زمانی که فرد از رژیم های غذایی بدون گوشت و بدون کارنیتین استفاده می کند، دفع آن کمتر از ۲۰ میلی گرم در روز می رسد. این مقدار دفع ناچیز نشان می دهد مقدار بیوسنتز درون زای آن که برای حفظ ذخایر عملکرد بدن ضروری است، نیز تنها در حدود ۲۰ میلی گرم در روز است. مقادیر دفعی از راه مدفوع را می توان نادیده گرفت، به جز پس از خوردن مکمل های خوراکی.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.